וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הגריד: עדכונים ממסלול המירוצים

ירון אדרי

10.9.2010 / 18:24

פורמולה 1: לקראת מונזה; מוטו GP: הימים שלאחר התאונה הקטלנית; IRC: סקודה השפילה את פיג'ו; WRC: סיטרואן משפילה את כולם; נאסקאר: רגע האמת בקרב על האליפות

פורמולה 1: לקראת מונזה

סבב הפורמולה 1 מגיע השבוע למעוז האיטלקי - מסלול מונזה שהוקם ב-1922. אחרי שעבר מספר גלגולים, כיום עומד אורכו על 5.79 ק"מ והוא המהיר ביותר בסבב (כ-350 קמ"ש לפני F-דאקט). גם 11 הפניות שבו כמעט ולא מאטות את המכוניות בהן מכוונות הכנפיים להעניק כמה שפחות דאונפורס. מכאן שהפייבוריטית לנצחון היא מקלארן שמסתדרת טוב מאוד במסלולים שכאלה בניגוד לרד בול שיתרונה נמצא כמעט בכל המסלולים האחרים.

למרות אופי המסלול, מארק וובר (רד בול) רוצה לשמור על אופטימיות שאולי תביא לו אליפות והוא מאמין שלמרות הכל יצליח להשיג כאן תוצאה טובה. זאת בניגוד לדברי הבוס שלו כריסטיאן הורנר שאמר כי מונזה זה המסלול הכי גרוע עבור השוורים האדומים. וובר טוען שרד בול תהיה בין חמש הקבוצות הדומיננטיות במירוץ שהן לדבריו פרארי, מקלארן, רנו ופורס אינדיה.

בטח שמתם לב שוובר לא הזכיר את מרצדס. לדעתו שותף גם מיכאל שומאכר שמנמיך ציפיות עד לגובה הרצפה. "מסלולים עם אופי כזה לא בדיוק עוזרים לנו", הוא אומר ומתעלם מהעובדה כי הוא והמרצדס שלו לא מסתדרים עם שום מסלול אחר העונה. אגב שומאכר, מעניין יהיה לראות כיצד עשרות אלפי הטיפוסי מעריצי פרארי שסגדו לו בעשור האחרון, יקבלו אותו הפעם.

מי שמשתדלת לא לספור את מרצדס היא גם רנו. הקבוצה מאמינה שתצליח לגבור עליה ולהשיג את המקום הרביעי באליפות בזכות רוברט קוביצה ולמרות ויטלי פטרוב הלא יציב. בין השתיים יש הפרש של 23 נקודות שתיאורטית יכולות להמחק כבר במונזה, ונזכיר כי לעונה נותרו עוד שישה מירוצים. אחרי ביצועיו של קוביצה בספא שם סיים על הפודיום, אפשר להאמין שגם במונזה הם ישמרו על החיוך.

פורמולה 1: שוב פרארי יצאו זכאים

ביום רביעי האחרון ערכה התאחדות ה-FIA את השימוע לפרארי על ההוראה שניתנה כביכול לפליפה מאסה כדי שיאפשר לפרננדו אלונסו לעקוף בגרנד פרי הגרמני האחרון. נזכיר כי מייד אחרי המירוץ נקנסה פרארי ב-100 אלף דולר היות והוראות קבוצתיות אסורות, ונראה היה כי היא הולכת לספוג עונש נוסף. אלא שלאנשי ה-FIA היו תוכניות אחרות.

לא רק שפרארי לא נענשה, המקרה פתח את עיני ההתאחדות שכעת שואפים לעשות סדר בעניין. לדבריהם, משהו בתקנה הקיימת אינו ברור או במילים אחרות משהו בה דפוק. "קיבלנו את החלטת ההתאחדות לפיה החוק אינו מספיק ברור", כך אמר סטפנו דומיניקלי מנהל הקבוצה. לצידם של היושבים בדין בה ז'אן טוד נשיא ההתאחדות ומי שהיה הבוס של פרארי בימי שומאכר, שטען כי פשוט לא היו מספיק ראיות כדי להרשיע.

אז האם הוראות קבוצתיות מותרות? חוקית, לא. אבל ברד בול כבר מכינים אותנו לזה שזה יקרה מעכשיו ובתנאי שהקבוצה שתעשה זאת תסכים לשלם קנס של 100 אלף דולר. תקדים כבר יש, עכשיו צריך לחכות ולראות אם וובר או ווטל יזוזו כשיגידו להם. בעצם כשחושבים על זה, אם אין מספיק ראיות, לא מגיע לפרארי לקבל את הכסף בחזרה?

מי שהציע עצמו לעזור להתאחדות לחוקק את התקנות הנכונות הוא שומאכר, אולי הנהג עם ארון הגביעים המלא ביותר תודות להוראות מסוג זה. לדבריו, תקנה חדשה צריכה לספק את כל הגורמים הקשורים לענף, ובמיוחד את הקבוצות עצמן ולא לשכוח את הקהל. עכשיו הוא רק צריך לחכות שה-FIA באמת תקרא לו ובאמת תבקש את דעתו. רובנס באריקלו בטח לא יסכים איתו.

פורמולה 1: מזרחה לדרום קוריאה

מסלול המירוץ החדש של דרום קוריאה - יונגאם, תמיד יזכור שקארון צ'אנדוק היה הראשון שלו. ההודי שקבוצת היספניה מסננת לאחרונה, הגיע למסלול יחד עם מכונית של רד בול כדי לבדוק עד כמה הוא מוכן. אחרי 14 הקפות, צ'אנדוק התרשם מהאתר שעדיין נמצא בהליכי בניה ואמר שהמסלול יניב מירוצים מעניינים. "התוואי מעניין. אני חושב שנראה הרבה עקיפות בעיקר בקטע הראשון". עוד הוא אומר ששני השלישים הבאים של המסלול טכניים ויתאימו יותר למכוניות רד בול.

בתחום השלילה אומר צ'אנדוק כי עדיין נדרשת עבודה על האספלט והקרבים (שפת המסלול בפניות), אך מנהלי הפרויקט אומרים שהכל ידוע ומתקדם על פי התוכניות. הוא גם שותף לדעתו וחושב שהמסלול אכן יהיה מוכן עד למועד המירוץ בחודש הבא. גם ברני אקלסטון בטוח בכך, אחרת יחסרו לו כמה מיליונים בכיס.

ב-21 בספטמבר תשלח התאחדות ה-FIA את צ'ארלי וויטינג כדי לאשר סופית את המסלול, זאת כחודשיים לאחר התאריך. התקנות קובעות כי העבודות במסלול יסתיימו לא יאוחר מ-60 יום טרם המירוץ המיועד או 90 יום במקרה של פורמולה 1. כאן למעשה מדובר ב-30 ימים כך שההנחה שקיבל נדיבה מאוד מה שמסביר כמה חשובה המדינה האסייתית המאוד מפותחת להתאחדות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

פורמולה 1: הכינו עצמכם לעונה הבאה

סבב הפורמולה 1 מפרסם את לוח התאריכים הזמני לעונת 2011. על פי התכנון הקיים, תכלול העונה 20 מירוצים בין התאריכים 13 במרץ ועד ה-27 בנובמבר. העונה תחל בבחריין וברזיל תשוב להיות מי שמארחת את מירוץ הנעילה. מי שחדשה בלוח היא הודו שתארח את הסבב ב-30 באוקטובר, אחרי מירוץ דרום קוריאה ולפני אבו דאבי, שלושתם המסלולים החדשים ביותר. עוד מסלול שחוזר לארח הוא נורבורגרינג גרמניה, שעושה זאת ברוטציה עם הוקנהיים.

נראה שסבב הפורמולה 1 מקיים כבר את רצונו של אקלסטון. מוקדם יותר השנה אמר הבריטי כי הוא חושק ב-20 מירוצים בעונה, והנה זה קורה. אלא שצריך לזכור כי מדובר ברשימה זמנית ואל תתפלאו אם טורקיה, גרמניה ובלגיה (רשימה חלקית) תוחלפנה על ידי מדינות אחרות. עוד נזכיר כי איטליה, צרפת, רוסיה ועוד מספר מדינות רוצות לאחר מירוצים בסמוך לערי הבירה שלהן, אך לא לפני 2012 אז גם תחזור ארה"ב לרשימה. אז רישמו לפניכם:

13/03 – סאחיר, בחריין
27/03 – אלברט פארק, אוסטרליה
10/04 – ספאנג, מאלזיה
17/04 – שנגחאי, סין
08/05 – איסנטנבול פארק, טורקיה
22/05 – ברצלונה, ספרד
29/05 – מונטה קרלו, מונקו
12/06 – מונטריאול, קנדה
26/06 – ולנסיה, ספרד (אירופה)
10/07 – סילברסטון, בריטניה
24/07 – נורבורגרינג, גרמניה
31/07 – הונגרורינג, הונגריה
28/08 – ספא, בלגיה
11/09 – מונזה, איטליה
25/09 – מרינה ביי, סינגפור
09/10 – סוזוקה, יפן
16/10 – יונגאם, דרום קוריאה
30/10 – גרייט נודייה, הודו
13/11 – יאס מרינה, אבו דאבי
27/11 – אינטרלאגוס, ברזיל

פורמולה 1: מרוויחים מיליארדים ולא מוציאים דולר בשיווק

ואם כבר הזכרנו את הכיסים של אקלסטון... את המשפט שבכותרת אמר השבוע מרטין וויטמארש, מנהל קבוצת מקלארן שגם מכהן כיו"ר איגוד הקבוצות FOTA. הבריטי יצא השבוע בביקורת עקיפה נגד מארגני הסבב על כך שבשנים האחרונות לא עשו דבר כדי לשווק את הספורט. "הספורט הזה מנוהל גרוע. אין שום אסטרטגיית שיווק".

וויטמארש מציין כי לקראת חתימת החוזה החדש מול ההתאחדות והמארגנים ב-2012, על הקבוצות לקחת בחשבון גם את עניין השיווק החשוב בפני עצמו. עד היום לדבריו, מי שבפועל משווק את הסבב הן למעשה הקבוצות עצמן כאשר עיקר הרווחים הולכים למארגנים מבלי שיוציאו אפילו דולר אחד. וויטמארש רוצה לראות כיצד חלק מהכסף מושקע בהחזרת הקהל למסלולים, בגילוי כשרונות צעירים ועוד דרכים שיחזירו לו את הזוהר שאבד לו בשנים האחרונות.

וויטמארש מציע להקים גוף שיווקי ובו נציגי הקבוצות, בעלי הזכויות וההתאחדות, שיפעלו במשולב להשגת התוצאות הרצויות. הוא גם רוצה להכין את הקרקע לימים שאחרי אקלסטון הישיש שמנווט כיום כמעט בעצמו את הספינה האדירה. "יתכן שלא כולנו נהיה בספורט עד 2018". וויטמארש גם אינו עיוור לאפשרויות נוספות ורומז שתמיד תהיה האופציה להקים סבב מתחרה. "הקבוצות מספיק גדולות ונבזיות כדי להקים סבב חדש וגם ההתאחדות יכולה לעשות זאת. אבל אנחנו צריכים לעבוד ביחד".

פורמולה 1: אז מה מצפה לנו בעתיד?

כמו כל סבבי המירוצים המובילים, גם הפורמולה 1 עומד בפני שינויים רדיקליים שיכנסו לתוקפם ב-2013. 'GP וויק' חושף מספר פרטים מעניינים שאת חלקם כבר שמענו בעבר, אולם ראוי לציין כי שום דבר עוד לא סגור סופית.

השינוי הגדול יהיה במנוע שיעבור מתצורת V8 בנפח 2.4 ל' לארבעה צילינדרים בנפח של 1.6 ל' בהגבלה ל-10,000 סל"ד. בעזרת מגדש טורבו יפיק המנוע כ-650 כ"ס כאשר 150 כ"ס נוספים יגיעו ממערכת אגירת אנרגיה (KERS). כמו הטורבו שמוחזר אחרי שנים רבות, כך גם "האפקט הקרקעי" שהומצא בשנות ה-70 על מנת לאפשר הפחתת ההתנגדות האווירודינמית. שינויים נוספים יבוצעו במעטפת החיצונית של המכונית כמו גם הגדלתם של חישוקי הגלגלים מ-13 אינטש ליותר.

אלא שיש לפנינו שנתיים בהן לבטח נשמע על עוד רעיונות ולאור העובדה שב-2012 צריכות הקבוצות לחתום על חוזה עם ההתאחדות, יהיה להן משקל גדול בתקנות הסופיות.

פורמולה 1: נשארים עם 12 קבוצות

ב-FIA הוחלט שלא לצרף עוד קבוצה בעונה הבאה. כזכור, בשנה שעברה הוחלט על 13 קבוצות וכיום מתחרות רק 12 היות ו-USF1 לא הצליחה להעמיד מכונית בזמן וגם חסרו לה כמה מיליוני דולרים. בהתאחדות מספרים כי הוגשו מספר הצעות אולם אף אחת לא הייתה טובה מספיק.

בין המועמדות, על המקום ה-13 בפיטס התחרו אפסילון יוסקאדי שלא נבחרה להצטרף בשנה שעברה וכן דוראנגו יחד עם אלוף העבר ז'אק וילנייב. אלא שכנראה ואין לשתיהן את שדרוש כדי להתייצב בהצלחה לפתיחת העונה ולסיים אותה, לא במימון ולא ביכולות מקצועיות. חשוב לזכור כי בין הקבוצות החדשות, היספניה נמצאת במצב רעוע וגם וירג'ין עושה קולות צרודים (על לוטוס באייטם הבא) כך שאולי אפילו נזכה לעונה עם 11 או רחמה לצלן, 10 קבוצות.

פורמולה 1: לוטוס עוברת לרנו

הקבוצה המגובשת יותר בין שלוש החדשות בסבב, כנראה תהיה הראשונה לוותר על מנועי קוזוורת'. לוטוס בוחנת אפשרות לחוזה עם רנו כפי שחושף 'אוטוספורט', אולם זה תלוי בתשובתה של קוזוורת' עימה היא חתומה על חוזה גם לשתי העונות הבאות. למעשה, לוטוס חיפשה אצל רנו רק תיבת הילוכים והתשובה מצרפת הייתה שמוכרים רק חבילה שלמה.

אם אכן יסגר חוזה עם רנו, תקבל לוטוס את אותם המנועים שמניעים גם את קבוצת רד בול ואשר יתכן ויעניקו לה את המהירות שכל כך חסרה לה. לוטוס היא היותר משקיעה מבין הקבוצות החדשות ובהחלט מגיעה לה יחידת כוח טובה. פרט מעניין נוסף הוא כי אם יסגר חוזה, השתיים תחזורה לשתף פעולה בדיוק 15 שנים אחרי שנפרדו.

מוטו GP: מאחים את הפצעים

מותו של רוכב המוטו 2 שויה טומיזאווה זעזע השבוע את עולם המירוצים. היפני נהרג לאחר שנפגע משני רוכבים נוספים במירוץ שנערך ביום ראשון האחרון בתאונה שהייתה בלתי ניתנת למניעה. במוטו GP מנסים כעת לבחון דרכים בהן כן ניתן יהיה למנוע תוצאות קשות כאלה בעתיד, למרות שהטכנולוגיות הקיימות אינן מפשרות לעשות זאת.

שלא כמו במכוניות הרוכבים אינם מוגנים והם נופלים מהאופנוע בכל תאונה ונגררים על המסלול עד לעצירה מלאה. בכל הזמן הזה הם חשופים לפגיעה כך שפריטי הבטיחות הרצויים צריכים להיות צמודים לגופם. בעולם מירוצי הדו גלגלי בוחנים כיוונים חדשים לעשות זאת ופתרונות עדיין אין. אפשרות אחת היא שימוש בכריות אוויר שמתנפחות ברגע בו הרוכב מתנתק מהאופנוע, אך זה בעייתי היום זה לא ימנע פגיעה קשה כזו ומנגד, גם בתאונה קלה הרוכב יאלץ לפרוש. רק חשוב לציין כי אמצעי הבטיחות הקיימים לרוב מספקים הגנה טובה ובמקרה הגרוע ביותר שובר ברוכב רגל או יד אך נשאר בחיים.

IRC: סקודה אלופת הסבב הביניבשתי

סקודה לוקחת את אליפות סבב מירוצי הראלי IRC בסטייל. בסוף השבוע האחרון היא הצליחה להעמיד על שלושת מדרגות הפודיום נהגים שלה, כאשר המירוץ התקיים על אדמתה בצ'כיה. עבור סקודה מדובר בנצחון השישי בתשעה מירוצים עד כה העונה ופעם רביעית בה היא כובשת את כל המדרגות וזאת כשנותרו עוד שלושה מירוצים. כמו כן, היא גם תיקח בוודאי את אליפות הנהגים, רק שעדיין לא ידוע מי מנהגיה יצליח לעשות זאת.

סקודה לוקחת את התואר מפיג'ו שהייתה אלופה בשלוש השנים האחרונות. לפני חודש בדיוק בכה מנהל חטיבת המירוצים ביצרנית הצרפתית אוליביה קנסל היות והדומיננטיות שלו נפגעה. לדבריו, סקודה היא קבוצת יצרן מלאה בעוד פיג'ו רק תומכת בשלוחות שלה שמפעילות בעצמן את קבוצות המירוצים. לנו נותר לשלוח ברכות לסקודה ונייר טישו לצרפתים.

WRC: לואב אלוף כבר השבוע?

אם סבסטיאן אוג'ייה (סיטרואן), דני סורדו (סיטרואן), פטר סולברג (סיטרואן) ויארי מאטי לטבלה (פורד) יסיימו את הראלי היפני בסוף השבוע הזה במקומות שביעי ומטה וסבסטיאן לואב (סיטרואן) ינצח, הוא יוכתר לאלוף ה-WRC בפעם השביעית ברציפות. אלא שגם הפנומן יודע שהסיכוי קלוש ואומר "אני לא ידוע מה בדיוק צריך לקרות, אבל זה לא יקרה. יותר הגיוני שזה יקרה במירוצים הבאים". הגיוני.

זה לא שלואב לא בטח לגבי נצחון שלו, הוא פשוט מאמין שמתחריו יצליחו לסיים בשבעייה. עד לסוף העונה נותרו ארבע המירוצים כלומר 100 נקודות אפשריות ולואב מוביל עם 191 שזה 58 יותר מאוג'ייה שינהג עימו בצוותא בקבוצה הרשמית בעוד סורדו נזרק לקבוצת המשנה שם ינהג לצידו של קימי רייקונן.

ועכשיו עובדות. מיקו הירבונן (פורד) מחוץ לתמונה, לטבלה לא בדיוק מהסוג שיכול באמת לאיים וסורדו ואוג'ייה לא יוכלו לגנוב את האליפות גם אם לואב יחליט פתאום לפרוש לתמיד וזאת בגלל החלטות קבוצתיות (כך גם סולברג ). אם תשאלו אותי, האליפות כבר ממזמן אצלו בכיס.

נאסקאר: הצ'אנס האחרון

סבב הנאסקאר ספרינט קאפ בהיותו שואו בידורי טהור, נכנס אוטוטו ל'צ'ייס טו דה רייס', שזה למעשה פלייאוף עליון בן עשרה מירוצים ובו מתחרים 12 נהגים על האליפות. אותם נהגים יקבעו אחרי המירוץ ה-26 לעונה שיתקיים ביום שבת בריצ'מונד (שידור ישיר ב-2:00 בלילה שבין שבת לראשון בערוץ ESPN למנויי יס בלבד) כאשר חמישה נהגים מבין אלה המדורגים בין המקומות 7 ל-16 יתחילו שבוע עם חיוך על הפנים.

אורכו של המסלול האובאלי בריצ'מונד הוא 1.21 ק"מ ודגל השחמט יונף רק אחרי 400 הקפות. ב-1 במאי ניצח כאן קייל בוש (טויוטה, 18) שכרגע ממוקם שלישי בטבלת האליפות. ראשון מדורג קווין הארוויק (שברולט, 29) ואחריו ג'ף גורדון (שברולט, 24) וזה ממש לא משנה כמה נקודות יש לכל אחד מהם היות וכל 12 הנהגים מתחילים את הצ'ייס עם מספר שווה - 5,000 נק' ועוד 10 נק' בונוס לכל נצחון שהשיגו העונה.

לג'ימי ג'ונסון (שברולט, 48) אלוף ארבע השנים האחרונות והמדורג שביעי יש סיכוי קלוש מאוד שלא להכנס לצ'ייס. כך גם לדני המלין (טויוטה, 11) המדורג עשירי למרות שלשניהם מספר הנצחונות הגבוה עד כה לנהג העונה, חמישה כל אחד. מנגד, מי שבטוח לא יכנס הוא חואן פאבלו מונטויה (שברולט, 42) שהיה דומיננטי מאוד בעונה שעברה. הקולומביאני מדורג 17 עם 2,866 נק' וגם אם יקח את מלוא 195 האפשריות למירוץ, תחסרנה לו 5.

מכאן שצפוי מירוץ צמוד מאוד בריצ'מונד כשרבע מהנהגים על הגריד יעשו הכל כדי להכנס לצ'ייס. פרט לשמות שהוזכרו לעיל כדאי לשים לב לקורט בוש (דודג, 2), מאט קנסת' (פורד, 17), גרג ביפל (פורד, 16), קלינט בווייר (שברולט, 33), ראיין ניומן (שברולט, 12), ג'יימי מקמורי (שברולט, 1), מרק מרטין (שברולט, 5) ודיוויד ראוטימן (שברולט, 00). נהג נוסף שכדאי לשים לב אליו הוא אלוף ה-DTM מתיאס אקסטורם (טויוטה, 83) שלראשונה ינהג במירוץ אובאלי אחרי שנהג השנה בסבב במסלול מפותל שם סיים במקום ה-21. כל השמות לעיל יחד עם העובדה שהנאסקאר ספרינט קאפ תמיד מספק הנאה רבה, בהחלט צפוי לנו אקשן או במילים אחרות, המון דגלים צהובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully