וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשמל קומפקטי ויוקרתי

יצרניות הפרימיום הגרמניות מעלות הילוך בדרך להשקת מכוניות חשמליות למשפחה הירוקה. מרצדס משיקה, אודי מנסה וב.מ.וו מסכמת

לצידם של עשרות דגמים חשמליים, החל ממכוניות עירוניות זעירות ועד למסחריות גדולות, ישנם גם כאלה שמנסים לקלוע לקהל היעד המשפחתי מבלי לשנות עבורם את שהם רגילים לו במכונית. העיצוב, חומרי ההרכבה והכל כמעט נותר דומה פרט להחלפת תחנת הדלק בשקע חשמלי מזדמן ואיבוד חלק מהמרחב הפנימי בגלל הסוללות.

יצרניות הפרימיום הגרמניות רוצות אף הן נתח משוק זה, תוך התאמת הטכנולוגיה החשמלית ללקוחות שרוצים לשמור על המעטפת היוקרתית. לאודי יש את ה-A1 החדשה שעם טכנולוגיה חשמלית תצא לסדרת ניסויים בגרמניה, ב.מ.וו חושפת נתונים מניסוי דומה שהיא עורכת מזה מספר חודשים עם המיני ומרצדס תציע את ה-A קלאס.

אודי A1 מחשמלת את מינכן

MCV - או Mega City vehicle, הוא מונח שעוד נשמע עליו רבות בשנים הקרובות בכל מיני כינוסים אקולוגיים. לא רק ב.מ.וו עושה בו שימוש לקדם מוצרים ידידותיים לסביבה העירונית, אלא גם אודי שהחליטה יחד עם אוניברסיטת מינכן (TUM), להפעיל פילוט בן מספר חודשים במהלכו תבחנה 20 מכונית חשמליות מדגם ה-A1 E-טרון, כחלופה ירוקה לכלי-רכב קונבנציונליים.

כל 20 העותקים הניסיוניים יהיו זמינים לשימוש ככלי-רכב סדרתיים באמצע 2011, אולם לא ידוע אם תותר העמדתם לציבור לנסיעות מבחן. בתמיכתו הכלכלית אגב, וכן בעזרת הגופים הפדראליים של גרמניה (משרד התחבורה), תותקנה כ-200 עמדות טעינה מהירות, בהן גם יוכלו נהגי המבחן לאגור מידע על מצב המכללים ולהזין אינפורמציה ישירות לטלפון הסלולרי (סמארטפונים) מהתחנה לצרכי מעקב והתרשמות. לפי הערכות במינכן, מדובר בהשקעה בהיקף של 10 מיליון יורו רק בפרישת רשת הטעינה.

ה-A1 E-טרון מונעת על ידי יחידה חשמלית ומנוע בעירה קטן כך שלמעשה מדובר בסוג של רכב כלאיים. יחדיו הם מייצרים כ-103 כ"ס בשידוך לסוללות ליתיום-יון קומפקטיות השוכנות מלפנים במתקן הסמוך לסרן הקדמי. מהירותה המרבית עומדת על כ-81 מיילים לשעה שהם כ-130 קמ"ש, וטווח הנסיעה שלה על המנוע חשמלי בגפו (בעיר) עומד על כ-50 ק"מ בין טעינות; מנוע הבעירה אחראי בעיקר על הטענת הסוללות בדומה לרעיון בשברולט קרוז.

אודי מפתחת בימים אלה מנוע בערה קומפקטי ומשוכלל שיגדיל את טווח הנסיעה של ה-E-טרון בעוד כ-200 ק"מ פלוס. החסרון המובנה יהיה כמובן פליטת ה-CO2 שתעמוד על 45 גק"מ להבדיל מאפס CO2 במהדורה על טהרת החשמל. לא שעל צריכת הדלק אפשר למתוח ביקורת, היות וזו מחזירה כ-51 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת.

גם למרצדס יש A חשמלית

בהמשך לדגמים נקיים שכבר הציגה, האחרון הוא ויטו המסחרי, חושפת כעת מרצדס את ה-A קלאס E-Cell שתוצג בתערוכת פריס. יחידת ההנעה מקורה בשיתוף הפעולה עם טסלה וכוללת שתי ערכות סוללות ליתיום-יון המספקות אנרגיה ל-200 ק"מ בין טעינות. אלה אורכות שמונה שעות בחיבור לשקע ביתי רגיל או מחצית מכך בעמדות טעינה ייעודיות.

הספק המנוע החשמלי הוא 95 כ"ס, ויחד עם 29.4 קג"מ המתקבלים במלואם מייד עם הלחיצה על דוושת הגז (במקרה זה, כנראה שצריך למצוא לה שם חדש) מאיצה ה-A קלאס בתוך 14 שניות ל-100 קמ"ש. מרצדס מציינים כי עיקר ההאצות הן מעמידה ל-60 קמ"ש בקירוב, ולזה נדרשות 5.5 שניות קצרות הרבה יותר. המהירות המרבית אגב, מוגבלת ל-150 קמ"ש.

מרצדס תייצר 500 מכוניות A קלאס חשמליות החל מסוף השנה, אותן תציע בשיטת ההחכר. אלה מאובזרות בבקרת אקלים, מערכות שמע וניווט, תאורת בי-קסנון ולמעשה כל מה שמציעה A קלאס סטנדרטית בתוספת מחוונים לניטור המערכת החשמלית. המטרה העיקרית היא עריכת ניסויים כלליים בתנאי אמת, פחות רלוונטיים לדגם הספציפי. "עם ה-A קלאס החשמלית דיימלר רוצה לצבור ניסיון בהטמעת טכנולוגיה חשמלית למכוניות ארבעה מושבים. נשדך את הטכנולוגיה הזו לדגמים אחרים בעתיד", כך לדברי הקונצרן.

דיימלר עתידים להשיק מכוניות חשמליות החל מסמארט (ואולי אפילו קטנוע) ועד SLS AMG, כאשר מחלקות המחקר והפיתוח בוחנות גם את טכנולוגית תאי-הדלק. לשם כך, היא מקיימת שיתופי פעולה עם חברות רבות כמו טסלה, BYD הסינית וכן חתמה לאחרונה על שיתוף פעולה טכנולוגי עם ניסאן-רנו שיתרחב גם לתחומים נוספים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

המיני E עושה את העבודה

ב.מ.וו באמצעות מותג מיני שלה, השיקה ב-2009 סדרת ניסויים בארה"ב ומאוחר יותר גם בבריטניה כדי לבחון כיצד מתפקדת המיני E בחיים האמיתיים. כעת משהגיעו בבריטניה הניסויים לשלב הביניים, היא עוצרת כדי לסכם מה היה ומה הן התובנות אליה הגיעה. כמו כל ניסוי או מחקר, העמידה ב.מ.וו קבוצת ביקורת ובהן המיני קופר הרגילה וסדרה 1 בגרסת ה-116i.

המיני E מצויידת במנוע חשמלי המפיק 201 כ"ס, מאיץ אותה ל-100 קמ"ש בתוך כ-9 שניות ועד ל-150 קמ"ש מרביים כשטווח הנסיעה שמעניקות סוללות הליתיום-יון הוא 160 ק"מ. מהניסויים עולה כי נסיעה ממוצעת ב-E אורכת 13.7 ק"מ לעומת 11.8 בקופר ו-11 בב.מ.וו. הממוצע הבריטי לנסיעה שכזו הוא 13.9 ק"מ. בחישוב יומי, נסעו נהגי ה-E כ-43 ק"מ בממוצע כאשר הקופר רושמת 43.6 ק"מ והב.מ.וו 42.1 ק"מ. בשלושת המקרים זה גבוה מהממוצע היומי באי הבריטי העומד על 36.8 ק"מ.

מהנתונים בפועל נראה כי היחידה החשמלית של המיני עונה על הצרכים ואכן, לדברי משתתפי הניסוי טעינה תידרש אחת ליומיים שלושה באמצעות יחידת ההטענה הביתית שסיפקה להם החברה, אך רבים מהם דאגו לעשות זאת מידי לילה. 87.5 אחוזים מהם אמרו כי היו שמחים לקבל אופציות נוספות לטעינה כמו עמדות ייעודיות ברחבי הערים, אלא ש-75 אחוזים גורסים כי כלל לא יצטרכו אותן. ככלל, כל הנהגים סבורים כי ייעוד המכונית לעתיד נקי לא יהיה מושלם במידה והחשמל להטענתה לא יגיע ממקורות אלטרנטיביים שאינם מזהמים.

יחד עם הנקודות החיוביות, הניסוי מעלה גם מספר נקודות שליליות. 89 אחוזים מהנהגים נתקלו לפחות פעם אחת במגבלת טווח הנסיעה שמנע מהם לצאת עם המיני E לנסיעה ארוכה יותר מזו היומיומית. עוד הם נתקלו בביצועים ירודים בימי החורף הקרים וכן בחלל פנים מצומצם בשל הסוללות שלא עזר ל-67 אחוזים מהם כשיצאו לקניות או כשרצו לצרף עוד נוסעים (למיני E שני מושבים בלבד.

"אנחנו בטוחים שאחרי סיום הניסויים בתנאים האמיתיים יהיה בידינו מידע שיעזור לנו מאוד לקראת ייצור מכוניות יעילות לתנועה העירונית בעתיד", כך אומר יוכן גולר מנהל מיני בבריטניה. לשמע הנתון הבא הוא בטוח ישמח להעמיד סוף סוף E סדרתית באולמות התצוגה שלו. 44 אחוזים מלקוחות מיני הצהירו כי יהיו מוכנים לשלם עליה כשליש יותר מהרגילה, כלומר כ-16 אלף פאונדים (כמאה אלף שקלים לפני מסים). אלא שזה יקרה רק ב-2013 עם השקתו הרשמית של פרויקט מגה סיטי של ב.מ.וו לתנועה עירונית נקייה ממזהמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully