וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגשי רכבת: התאונה הבאה בדרך

ירון אדרי

6.10.2010 / 16:47

שניים מתוך 63 מפגשי כביש-מסילה בישראל אינם נראים לנהגים בגלל צמחייה או שלטים מסתירים. מי אחראי, רכבת ישראל או הרשות המקומית?

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים סיימה ביצועה של בדיקת נראות מפגשי כביש-מסילה ברחבי הארץ. בדיקה זו נעשתה כהשלמה לעבודת צוות הבדיקה שהוקם על ידי מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות לבדיקת נסיבות תאונת הרכבת הקטלנית בגת בה נהרגו שבעה בני משפחה אחת. הבדיקה נעשתה בהנחיית ראש מנהל תשתיות ותנועה ברשות הלאומית, הד"ר דן לינק ובניהולו של מנהל אגף ההנדסה ברשות המהנדס הראל אמיר.

בישראל קיימים 102 מפגשי מסילת רכבת, מהם 81 הנחשבים לפעילים. מתוכם, נבדקו 63 מפגשים כאשר השאר ממוקמים בעיקר בדרכי עפר. מתוך המפגשים שנבדקו, ב-47 לא נמצאה כל בעיית נראות, ב-14 קיימת הסתרה קלה בעקבות צמחייה הדורשת גיזום ורק בשניים נמצאו בעיות חמורות. כמו כן, ב-23 מכלל המפגשים שנבדקו נמצאו ליקויי אחזקה כמו תימרור חסר, צורך בחידוש צבע וכדומה. ברשות מדגישים כי בשמונה מתוך המפגשים שנבדקו מתבצעות עבודות להפרדה מפלסית. הפרדה מפלסית מתוכננת גם לאחד משני המפגשים המסוכנים שהתגלו, והיא נמצאת כעת בהליכים סטטוטוריים.

נתק בין הגופים האחראיים

ממסקנות הבדיקה ניתן להבין כי קיים נתק בין הגופים השונים בכל הקשור למפגשי מסילות רכבת, בכלל זה רכבת ישראל והרשויות המקומיות בתחומן נמצא המפגש. כך למשל, אין התחשבות בתנאי הכביש, נשתלים עצים ומוצבים שלטים המסתירים את מפגש המסילה, תמרוריו (לרבות פנסי רמזורים) ופנסי תאורה או יוצרים עומס ויזואלי המקשה על איתורו וזאת בניגוד להנחיות התכנון הקיימות.

כך למשל, במפגש המסילה ברחוב הרצל בכניסה לעיר רחובות, נהג הנוסע מצפון לדרום רואה רק ארבעה מתוך עשרה פנסי תאורה המופנים לכיוונו בשל התוואי האופקי של הכביש, צמחייה לרבות עץ אקליפטוס ושילוט המסתירים לו. בכיוונן ההפוך, נראים רק חמישה מתוך עשרה פנסים. כך גם בכניסה לעיר רמלה (סמוך לצומת הקרח), שם בתים וצמחייה מסתירים את הרמזורים וההמסילה עוברת באמצע עיקול בכביש.

הבדיקה נעשתה מתוקף סמכותה החוקי של הרשות על פי סעיף 7א' המחייב אותה "לקיים מערך בקרה על פעולתן של רשויות תמרור מקומיות בכל הנוגע ליישום הכללים וההנחיות שנתנה להם רשות התמרור המרכזית בעניין תכנון דרך, בטיחותה, אחזקתה, הסדרי התנועה ובטיחות התנועה בה".

לדברי יו"ר הרשות אוריאל לין, "המטרה היתה לוודא ברמת דחיפות אם קיימים פגמים בנראות שצריך לתקנם ברמת דחיפות גבוהה". יחד עם זאת, לין מדגיש כי הבדיקה לא נועדה להעריך האם יש צורך בשינוי השילוט הנדרש כיום על פי תקנות התעבורה. הרשות העבירה את מסקנותיה לרכבת ישראל והרשויות המקומיות הרלוונטיות, בכדי שאלה יביאו לתיקון הכשלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully