וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה לעתיד של ב.מ.וו

ב.מ.וו מספקת לנו מבט נדיר אל העתיד הטכנולוגי של החברה, מניווט מתוחכם ועד מכונית שלוקחת פיקוד

יצרניות הרכב, לעתים מתנהלות כמו ארגון חשאי. בכל מפגש עם אנשי החברה בהשקות רכב, אלה נוהגים למלא את פיותיהם מים ולהחריש, כאילו היו סוכני ביון שנתפסו, כאשר הם נשאלים אודות תוכניותיה העתידיות של יצרנית הרכב. אולם הפעם, ב.מ.וו מספקת לנו הצצה נדירה אל העתיד הטכנולוגי של החברה, כשפתחה עבורנו צוהר החושף את החידושים שיבואו עלינו לטובה בטווח של העשור הקרוב ואולי גם לאחריו.

בניגוד למצופה, את המסע קדימה בזמן לא ביצענו במרכז המתקדם של ב.מ.וו במינכן (BMW וולט), אלא דווקא בשדה תעופה ענקי נטוש ומתוך האנגר שממנו זינקו לשמיים מטוסי פנטום עד לפני 15 שנים לערך. למעשה, ב.מ.וו כל כך מבסוטים מהמיקום, שהם החליטו להעביר לשם את חטיבת מערך הניסויים שלהם, כך שאם אלה יחושו נדיבים שוב, אולי נוסיף לבקר במקום.

מזג האוויר היה קודר (אספלט רטוב של שדה תעופה ומכוניות ב.מ.וו תמיד יוצרים אלצנו מחשבות פליליות על החלקות כוח, אבל זה לא יקרה הפעם), אולם למזלנו חיכה לנו האנגר שחולק לשלושה חלקים שבכל אחד ממנו הוצג פאן אחר של העתיד הטכנולוגי - המשרת (פונקציות לשיפור השימוש ברכב), אמן הבידור (הרחבת אמצעי הבידור ברכב) והמלאך השומר (מערכות בטחות מתקדמות להצלת חיים). ב.מ.וו מכנים את כנס זה נהיגה 'מחוברת פוגשת דינמיקה יעילה' או בשפת המקור, Connected Drive meets Efficient Dynamics.

קודם הרכב יחסוך דלק, אח"כ הנהג

תוכנית הדינמיקה היעילה החלה בשנת 2007 שמטרתה, התאמה אופטימלית של הרכב לחיסכון בדלק, זאת על ידי המבנה האווירודינמי, היגוי חשמלי, מערכות הנעה דלות התנגדות, צמיגים בעלי התנגדות נמוכה לגלגול ועוד. כל אלה אפשרו לחברה לחסוך כ-25 אחוזים בצריכת הדלק לעומת כלי רכב מקבילים של החברה מהעשור הקודם, מבלי לפגוע בהספק המנועים (בניגוד לכלי רכב היברידיים אחרים, שהם חסכוניים אבל חלשים מאוד). אולם, ב.מ.וו הבינו כי פוטנציאל חיסכון נוסף נמצא, לא רק ברכב, אלא בעיקר אצל הנהג אשר בעזרת סיוע טכנולוגי, יכול לחסוך 15 אחוזים נוספים בצריכה.

הסיוע הטכנולוגי הזה מדבר בעיקר על הפיכת הרכב מכלי בודד, לאמצעי תחבורה שמקושר ומתקשר עם הסביבה שלו בכל מובן אפשרי (סקירת החידושים בהמשך). אולם, מעבר לכך, גם רמת הבטיחות האקטיבית של כלי הרכב צפויה לעלות על ידי לקיחת פיקוד של הרכב במצבי חירום. מרבית מהמערכות שהוצגו נמצאות עדיין בשלב הפיתוח שלהן וכן כל כלי הרכב בהם נהגנו מוגדרים כאבות טיפוס.

המשרת: אופק אלקטרוני לחיסכון בדלק

צפי ותכנון מראש של מסלול הנסיעה, כך ידוע, מגביר משמעותית את הבטיחות של הנוסעים, אך מסתבר שגם משפר את צריכת הדלק של המכונית. לפי ב.מ.וו, היכולת להחליף מידע בין הרשויות וכלי הרכב, הוא המפתח לתחבורה יעילה. בעזרת החיבור הקבוע של הרכב אל הרשת, הופך זה לתחנת מידע ניידת והוא מסוגל לקלוט מידע אודות ציר הנסיעה מאחרים שעברו בו ואף לשדר מידע לטובת האחרים שעוד יעברו בו לטובת יצירת מסלול אופטימלי וחסכוני ככל הניתן.

מכוניות האב טיפוס בהן נהגנו גם הציעו מגוון דרכים לסייע לנהג לחסוך בדלק. החל ממשחק חביב שבו נהג המיני צריך להשתדל לנהוג באופן החסכוני ביותר (האצות ובלימות מתונות, בחירת הילוכים גבוהים) כדי לגרום לתצוגה גרפית במספר שלבים של דג לזנק מהאקווריום בו הוא נמצא אל הכוכבים (בחיסכון מקסימלי). בנהיגה זו גילינו עד כמה זה לא פשוט (וגם די משעמם) לנהוג באופן החסכוני ביותר. הדבר מצריך תכנון רב מראש, עדינות וסבלנות של ברזל. רק בקושי הצלחנו להתאפק.

כמו כן, תיבות ההילוכים החדשות של ב.מ.וו יעבירו את הרכב למצב גלישה (ניוטרל) בהרפיית דוושת הדלק (בגרסאות ההיברידיות החדשות, גם יכובה מנוע הבנזין לגמרי. זאת על ידי שימוש בתוכנת ניווט חדשה שעונה לשם ILENA (Intelligent LEarning NAvigation) שחוזה את המסלול מראש (גם ללא הזנת יעד, על ידי למידת הרגלי הנסיעה של הנהג) ויודעת לספק לרכב ולנהג אופק אלקטרוני אודות הצפוי לו בציר הנסיעה (מספר הסיבובים, נקודות האטה ועצירה, רמזורים וכבישים פתוחים) ועל ידי כך להציע אופי נהיגה אופטימלי לחיסכון (אומרת מתי להרפות מהדלק וכו'). באמצעות תוכנה זו, מסוגל הרכב והנהג לחסוך 15 אחוזים נוספים בצריכת הדלק.

המלאך השומר: רף חדש של בטיחות אקטיבית

כדי לחוש בתפקודן של מערכות הבטיחות החדשות, יצאנו מהסביבה הנעימה של ההנגר אל שדה התעופה ומסלול האספלט. שם גילינו כי מעבר לפיתוחי הבידור והשירות, ב.מ.וו מביאה ליום הטכנולוגיה העתידית מספר מערכות בטיחות חשובות שמאוד. אם בעבר, מאחורי המילה בטיחות אקטיבית הסתתרו מערכות העזר לבלימה (ABS), בקרת היציבות ואולי פנסים אקטיביים שמאירים לתוך הפניה, הרי שהעתיד צפוי להיות בטוח בהרבה על ידי מניעת טעויות אנוש מגוונות ומסוכנות.

המערכת הראשונה נועדה למנוע מקרי דריסה של הולכי רגל ואת זאת ב.מ.וו תעשה בשני אופנים: הראשון יעשה על ידי הצבת מצלמה בחזית הרכב אשר יודעת לזהות הולך רגל בחזית. כאשר מערכת זו מזהה הולך רגל בנתיב הנסיעה של הרכב, היא מתריעה בפני הנהג על כך ואם זה לא מבצע פעולה כל שהיא (בלימה או חמיקה), היא מפעילה את בלמי הרכב ומונעת את הדריסה. הניסוי נעשה בנהיגה אל דמות מספוג של אדם במהירות של כ-50 קמ"ש מבלי לעשות דבר ואז המערכת לקחה פיקוד על הרכב ובלמה בלימת חירום שעצרה את הרכב שני מטרים מהבובה (ואולי גם עשתה לה התקף לב מרוב פחד).

השיטה השניה למניעת הדריסה היא על ידי הצבת חישן בחזית הרכב וטרנספונדר על הולכי הרגל (בשעון, בסלולרי, בנעליים וכו') מה שמאפשר לרכב לצייר תמונה דיגיטלית סביבו אודות מיקומם של הולכי הרגל, גם כאשר אלה מוסתרים מעצמים אחרים כמו מכוניות וקירות. בצורה זו, המערכת "יודעת" מה מיקומם של הולכי הרגל מסביבה ולא היא ולא הנהג יופתעו מאלה המתפרצים לכביש. ב.מ.וו מספרים כי את טרנספונדר זה ניתן למקם גם על רוכבי אופנועים כדי למנוע את הפגיעה בהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מניעת תאונות חזית וצד

מערכת נוספת שתותקן בכלי הרכב, תדע לזהות סכנות נוספות כמו כלי רכב או עצמים אחרים שחוסמים את דרכו של הרכב. כאשר מערכת זו מזהה סכנה ומזהה שהנהג לא הגיב לסכנה, היא מפעילה את בלמי הרכב. אולם, כאשר זו מזהה תגובה מצד הנהג, היא מבצעת הורדת הילוך (להאטה ולהגברת הערנות של הנהג) ומאפשרת לו לבצע פעולת חמיקה.

מערכת חדשה מוסיפה גם מימד של בטיחות בכל הקשור לתאונות צד שנובעות מסטיה של כלי רכב. כולכם ודאי מכירים את המקרה בו הרכב שלצדכם סוטה אל הנתיב שלכם ומסכן אתכם. באמצעות שני חישנים בכל צד של הרכב, המערכת יודעת להרחיק את כלי הרכב שלכם (במקרה והוא הסוטה או שסוטים אליו) מהסכנה על ידי דחיפת ההגה כפעולת היגוי, בהתחשב בעובדה כי פעולת היגוי זו לא תגרום לכם לעבור אל הנתיב הנגדי או לפגוע במעקה הבטיחות למשל.

הרכב לוקח פיקוד

במקרים של נסיעה בפקקי תנועה, הנהג עלול לרוב לאבד לא רק את סבלנותו, אלא גם את מידת הריכוז שלו בכביש והמערכת הבאה מסוגלת להעניק בדיוק את הסיוע הדרוש כאן. באמצעות מצלמות בחזית הרכב ושליטה מלאה על ההיגוי, הבלימה והמצערת, מסוגלת המערכת להניע את הרכב עצמאית בתנועה, תוך שמירת הנתיב והמרחק ההולם מהרכב שמלפנים ללא התערבות הנהג. בשלב זה, היינו מרגישים ממש מיותרים ברכב, אלמלא המערכת דרשה שנישאר עם הידיים על ההגה בכל עת.

המערכת האחרונה והמורכבת ביותר מכולן, היא המערכת לתגובה במקרי חירום שמיועדת לשימוש בעיקר בקרב האוכלוסיה המבוגרת (חשופה להתקפי לב למשל). במקרה וחישן שנמצא על חזהו של הנהג מדווח על התקף לב, או בעת לחיצה על מתג מיוחד, המערכת לוקחת פיקוד על הרכב לחלוטין. היא "רואה" את כל סביבת הרכב ועל ידי שליטה מלאה בכל המערכות הקשורות לתנועה, היא מסיטה את הרכב בזהירות (ובכל מהירות נסיעה) אל מקום בטוח בשולי הכביש, עוצרת את הרכב ומזעיקה את שירותי החירום וההצלה. ההתרשמות שלנו ממערכת זו השאירה אותנו עם פה פעור מהפתעה, שכן מעטים אם בכלל יוכלו לעצור רכב ביעילות ובזהירות שכזו, גם ללא מקרה חירום לנהג. לנו לא נותר אלא לקוות שיום אחד (לא רחוק מדי) אכן נמצא אותה בכל כלי רכב.

כאשר מגיעים הביתה, מערכת אחרונה בהחלט תסייע לכם להחנות את הרכב, במידה והחניה הפרטית שלכם כבר אינה גדולה מספיק כדי לאפשר הכנסת רכב גדול כמו הסדרה 5 ויציאה בקלות ממנו (אין מקום לפתוח את הדלת). במקרה זה, המערכת מאפשרת לנהג לצאת מהרכב ועל ידי לחיצה רציפה על המפתח, הרכב ייסע לפנים (עד 7 מטרים, בסיוע מצלמות ורדאר) ויחנה את עצמו בחניה המיועדת. בבוקר, לחיצה נוספת על מפתח הרכב, תגרום לב.מ.וו שלכם לצאת עצמאית מהחניה בדיוק מהמקום בו יצאתם ממנה אמש כשהגעתם מהעבודה. לטובת הבטיחות של הדבר, במידה והמפתח אינו נמצא בקרבת הרכב (עד 3 מטרים) או שהמערכת מזהה הפרעה, הרכב ייעצר מייד.

בידור וניווט: האייפוד כמכשיר נהיגה, ניווט עד רמת החניה ועוד

עד כה, מפתח הרכב ידע לעשות פעולות ספורות בלבד לפתוח ולסגור את דלתות הרכב ולהניעו. ישנם מספר מפתחות שיודעים לזכור נתוני נסיעה כמו קילומטרז', צריכת דלק, תקלות ברכב וכו', אולם את המידע יכול להפיק רק מומחה היצרן ובעזרת מכשור לשימוש פנימי. לדעת ב.מ.וו, המפתח יוכל בעתיד להציע פונקציות עשירות ומגוונות בהרבה ולהופכו ממפתח אישי לרכב, למפתח אישי לתנועה.

במפתח הרכב יותקן שבב נוסף, בדומה לכרטיס אשראי ועל גבי זה ניתן לשמור מידע מגוון בהתאם לצורך. כך למשל, באמצעות מחשב הרכב, ניתן לשדר אל המפתח מידע ולתכנן מסע שלם ללא הרכב. ניתן לרכוש כרטיס רכבת (לאמת את ההזמנה עם הכרטיסן באמצעות המפתח), להזמין חדר במלון (ואף לפתוח את הדלת באמצעותו) ואפילו לבצע קניות בסופר מרקט. תפעול מגוון כל כך של מפתח הרכב מצריך כמובן שיתוף פעולה עם מגוון גורמים חיצוניים ולדברי ב.מ.וו, המגעים עמם כבר החלו.

ב.מ.וו בשלט רחוק

פיתוח זה מאפשר ללקוח ב.מ.וו שרכש את חבילת ה-Connected Drive, להיות מחובר באופן קבוע לרכבו באמצעות מכשיר האייפון (החיבור עם המכשיר הסלולרי של אפל ממשיך במגוון אופנים). באמצעות 'אפ' מיוחד, יכול בעל הרכב לפתוח או לסגור את דלתות הרכב מרחוק, להדליק את הפנסים ואף לצפצף במקרה הצורך כאשר הוא כלל לא נמצא בקרבת הרכב.

כמו כן, מאחר והרכב מצויד במערכת מיזוג חשמלית (מדחס המזגן אינו נעזר ברצועה וחימום הרכב אינו נעזר במי קירור המנוע), ניתן להפעיל את המיזוג (חום או קור) ברכב לפני ההגעה אליו בפועל כהכנה לנהיגה. ולא, אין מה לדאוג, המערכת מחוסנת מפני חיסול המצבר על ידי ניתוק הפעולה לפני שזה מתרוקן. השירות מאפשר לבעלי הרכב לקבל גם את מיקומו של הרכב, מצבו (נתונים טכניים שונים) ואף לשלוח אל מערכת הניווט ברכב כתובת יעד לנסיעה מבעוד מועד.

הבידור בבית מחובר לבידור ברכב

אם עד היום נאלצתם לסחוב אל הרכב קלטות, דיסקים או נגנים שונים אל הרכב כדי ליהנות ממוסיקה, הרי שמכונית ב.מ.וו העתידית כבר תדע להתחבר אל מערכת הבידור שלכם בבית ולהיסתנכרן איתה. לדוגמה, באמצעות חיבור קבוע של הרכב אל רשת האינטרנט, הרכב מסוגל להתחבר אל מערכות הבידור הביתיות שלכם ולהוריד אל הרכב כל אמצעי מדיה קיים - מוסיקה, סרטים, תמונות וכו'. המערכת אף תדע להמשיך את הצפייה או האזנה מאותה נקודה בה הפסקתם בבית.

בנוסף לכך, משום שהרכב מחובר באופן קבוע לרשת, הנהג יוכל להוריד שירים (לאחסון קבוע ברכב או להשמעה חד פעמית) משרתי מוסיקה. המערכת החדשנית אף תדע באמצעות תוכנה לניתוח קול וקצב, לחלק את רצועות השמע לפי סגנונות (רוק, קלאסי, פופ, ג'אז וכו'), ולהשמיע את אלה בהתאם למצב הרוח שלכם.

משחקים ברמזור?!

בעוד שפיתוחים רבים משכו מאיתנו תשומת לב חיובית, הפיתוח הבא גרם ללא מעט תהיות מצדנו (מנתק את הנהג מהדרך, גם בעצירה). תפקידו של זה, הוא לספק תעסוקה לנהג בזמן המתנה ברמזורים או בפקקי תנועה. כאשר המערכת מזהה שהרכב נמצא בעצירה (מקבל קריאת זמן מתקשורת רמזורים אודות משך האור האדום) ובזמן הזה מציעה לנהג משחקים שונים (רכב ההדגמה הציע פאקמן...) בתצוגה המופיעה על מסך לוח המחוונים, כדי להנעים את זמנו עד להתחלת הנסיעה.

אפליקציה נוספת של המערכת, תאפשר למעוניינים ולנרשמים כמובן לתקשר עם בעלי מכוניות ב.מ.וו אחרות בסביבה שהורידו את האפליקציה הזו בקול ובתמונה (מותקנת מצלמה ומיקרופון על הדשבורד). דרך חדשה להתחיל עם חתיכות במכונית הסמוכה?

המשרד מגיע לרכב

לא מסוגלים לברוח מהעבודה, או חייבים לקחת אותה אתכם לנסיעה? הפיתוח החדש של ב.מ.וו מאפשר לכם להביא את הדואר האלקטרוני שלכם אל הרכב ולהמשיך לעבוד. פיתוח זה מאפשר לכם להתחבר אל הסלולרי שלכם (מכשירי אייפון, נוקיה, בלקברי) וממנו אל הדואר האלקטרוני ובעצם להמשיך לעבוד כאשר זה מוצג על המסך המרכזי ברכב.

המערכת מאפשרת למשל העברה ישירה של כתובות מהדואר האלקטרוני אל מערכת הניווט, לחייג אל אנשי הקשר מהדיבורית שברכב וכו'. אולם, אם דחוף לכם לענות במייל חזרה, מערכת מיוחדת לזיהוי קולי מאפשרת לנהג להכתיב מייל במקום לכתוב אותו. כעת ב.מ.וו שוקדים על הרחבת מאגר השפות מגרמנית לרבות אחרות ומערכת זו עברה את אישור החברה והיא אמורה להגיע לייצור תוך 3 ועד 5 שנים.

בנוסף אליה, בקר הפעולה של מערכת ה-iDrive שמותקן בקונסולה בין המושבים, הופך למשטח כתיבה שעליו ניתן 'לצייר' את האות במילה והמערכת תכתוב אותה עבורכם בתוכנת הניווט או בדואר האלקטרוני. מערכת דומה כבר קיימת כאופציה בגרסאות האירופיות והאמריקניות של אודי A8.

ניווט מיקרו עם מידע מתקדם

עד כה, מערכות הניווט ידעו להביא את המשתמשים בהן עד למספר הבית ברחוב הרלוונטי. אולם, מערכות הניווט החדשות של ב.מ.וו יציעו מידע עשיר בהרבה לשיפור השימוש ללקוח. כך למשל, אתם צריכים לקחת את המשפחה אל גן החיות, אבל גם מעוניינים להגיע לחניה הקרובה ביותר לכלוב של הפילים? אין בעיה. רוצים להגיע לפגישה בבניין עסקים אבל רוצים לחנות בצמוד למעלית הקרובה ביותר? אין שום קושי.

מערכת הניווט החדשה תפנה את הנהג לא רק אל הכביש הנכון, אלא גם תמליץ לו על נסיעה בנתיב הנכון (וכך אולי תזיז ימינה את מתנחלי הנתיב השמאלי). עם ההגעה ליעד וחניית הרכב, הניווט עובר אל מכשיר האייפון (כן, שוב אייפון) וזה ידע לכוון אתכם בתוך הקניון למשל, עד לחנות המבוקשת.

שילוב אמצעי תחבורה

באמצעות שימוש בתוכנת הניווט החכמה בטלפון החכם (אייפון), הנהג יכול להזין כתובת יעד ושעת הגעה רצויה. המערכת מצידה מעבדת את הנתונים ואם היא מזהה קושי כלשהו (אין חניה קרובה למקום היעד, פקקי תנועה וכו') היא תמליץ לנהג מגוון אפשרויות להגעה ליעד כמו למשל להחנות את רכבו במקום מסוים וממנו להעזר בתחבורה ציבורית וכו' (תדע לספר את זמני התחבורה הציבורית, להכווין אל רציפי הרכבת הרלוונטיים וכו'). מערכת זו נמצאת כרגע בשימוש נהגי המיני החשמלית שנמצאת כרגע בניסוי בגרמניה, בעיקר לצורך זיהוי ומיקום תחנות הטעינה לפי טווח הנסיעה.

תחת ניווט אורבני, המערכת יודעת לתקשר עם הנהלת התחבורה העירונית ולקבל ממנה דיווחי תנועה אודות רחובות עמוסים, עבודות בכביש, סגירות כבישים יזומות, או לחילופין צירים בהם התנועה זורמת (גל ירוק ברמזורים) וכו' כדי להמליץ לנהג על נתיב עמוס פחות.

עתיד מורכב, אבל בטוח יותר, גם לאופנועים

היום המיוחד מאחורי הקלעים של ב.מ.וו היה מרשים מאוד ברובו. מלבד פיתוחים טכנולוגיים שמגבירים את השימושיות של הרכב וקלות התפעול שלו בסביבה המודרנית והמסורבלת של האלף השלישי, את הדגש העיקרי רצינו להפנות אל מערכות הבטיחות החדשות שיופיעו בשנים הקרובות. אלה, לטעמנו צפויות לחולל מהפכה של ממש בהגנה על הנוסעים מהיכולת שלהן למנוע כליל מהרכב להיות מעורב בתאונה. כמו כן, כפי שניתן לראות בתמונה המסכמת, גם אופנועי ב.מ.וו נמצאים בתהליך פיתוח של מערכות בטיחות מתקדמות, לרבות הגנה על הולכי רגל מדריסה, בלימה, יציבות והימנעות מפגיעה מכלי רכב, אך לשם כך נצטרך להגיע למינכן פעם נוספת.

אולי זה לא מפתיע לגלות שהפיתרון האולטימטיבי להגברת הבטיחות של כלי הרכב הוא על ידי לקיחת ההגה מידי הנהג האנושי והעברתו אל המערכות המתוחכמות. אולם, בב.מ.וו טוענים כי למרות שהיכולת לעשות זאת כבר קיימת, ישנה קודם כל בעיה חוקית בכך (מי יהיה אשם בתאונה שבכל זאת קרתה?) וגם שיווקית - הייתם מסכימים שייקחו לכם את הידיים מההגה? כך או כך, היום שבו נראה מכוניות אוטונומיות על הכבישים עם מינימום תאונות, אינו רחוק כלל.

  • עוד באותו נושא:
  • ב.מ.וו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully