וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוסכים ומשתפרים

13.10.2010 / 16:45

מרתון ה-MPG המסורתי שנערך בבבריטניה שוב מכתיר את סמארט לחסכונית והידידותית לסביבה. גם גולף GTI מנפקת תוצאה מפתיעה

בפעם העשירית התייצבו עשרות משתתפים במרתון ה-MPG השנתי הנערך בבריטניה כדי להכריע בסוגייה הצרכנית - מי המכונית החסכונית מכולן. כמו בכל שנה, גם במסגרת התחרות ב-2010 מורשות להשתתף מכוניות מכל הסוגים להן מנועי בעירה סטנדרטיים ולפרקים נמדדות גם מכוניות היבירידיות בחלק נפרד מהקבוצות הרגילות. ב-2009 לדוגמה, היו אלה הפריוס (29.8 ק"מ לליטר) והלקסוס RX450 הייבריד (19.4 ק"מ לליטר) שנתנו את הטון.

בקווים כלליים, מארגני התחרות בבריטניה מקיימים את מרתון ה-MPG כדי לסייע לציי חברות לצמצם את הוצאות הצריכה השנתיות וכן ללמד את הנהגים כיצד יש לנהוג בצורה אחראית וחסכונית. תחת המוטו "זה לא במה אתה נוהג, זה איך אתה נוהג אותו", הדגשים בתחומי השיפוט הם על הישגים בתחום פליטת ה-CO2 (מתחת ל-120 גק"מ) וכמובן מינימום שימוש בבנזין או בסולר לאורך 400 מיילים (כ-645 ק"מ).

מרתון MPG מחלק שמונה קטגוריות שונות בין מקבץ המכוניות הפרטיות וכן הכלים המסחריים. 35 כלי-רכב מבוקרים על ידי ארגון ה-AA הבריטי שמרכיב את צוות השופטים. לדבריו, השימוש במחשב הדרך (TRIP) אמנם מקל על הנהגים לנתח כמה דלק צורכת המכונית, אולם מאחר ומדובר בתחרות מרחק בה כל מטר שהצטבר הוא משמעותי, טרם הזינוק מעמידים המרשלים את המכוניות על פלטפורמה בזווית בה צינור הדלק והפיה נמצאים בגובה המרבי, וכך ניתן לדחוס כמות דלק מקסימלית ולוודא שלא נותרו כיסי אוויר שתופסים נפח באגן המיכל.

הכי חסכונית – סמארט CDi

בפעם השנייה ברציפות הוכתרה סמארט פורטו CDi לאלופת המרתון MPG. המכונית במהדורת קופה Pulse מצויידת במנוע דיזל שמפיק 54 כ"ס. במושב הנהג ניווט את הגרמניה הקטנה מארק לינפורד אל תוצאה של 34.3 ק"מ לליטר, מעט פחות מאשתקד אז רשם תוצאה טובה יותר של 35 ק"מ לליטר.

לינפורד טוען כי תנאי מזג האוויר המגבילים הקשו על המכונית לשפר את הישגיו, אולם הוא עדיין מרוצה היות ושיפר את הצהרת היצרנית ל-30.3 ק"מ לליטר בעשרה אחוזים כאשר פליטת ה-CO2 הסתכמה ב-85 גק"מ. על הפודיום אמר לינפורד לכלי-התקשורת כי "בתנאים אופטימליים אפשר לסחוט עוד כמה עשרות ק"מ".

המפתיעה – גולף GTI

פולקסווגן נרשמה לתחרות עם שתי מכוניות - פולו בלומושן והגולף GTI החדשה. הסופר מיני האקולוגית (מנוע 1.2 TDI, המפיק 74 כ"ס ותיבה ידנית חמישה הילוכים) סיימה כסגנית לסמארט בתוצאה של 31.6 ק"מ לליטר. נזכיר כי היא הוכתרה בעבר כאחת המכוניות הנקיות באירופה היות ופליטת ה-CO2 שלה עומדת על 87 גק"מ.

אולם, המרתון MPG סיפק בשורה חשובה גם לשוחרי הנהיגה הספורטיבית. הגולף GTI דור שישי המצויידת במנוע 2.0 ל' טורבו ו-210 כ"ס בשידוך לתיבת ה-DSG, סחטה 19.7 ק"מ לליטר בנזין. מדובר בשיפור של 45.6 אחוזים על פני נתוני היצרנית לפיהם צורכת הספורטיבית החמה כ-11.6 ק"מ לליטר. נזכיר כי לקורבט Z06 משנת 2008 נרשם שיפור של 61 אחוזים על פני היצרנית, 10.7 ק"מ לליטר בקו הסיום. מי אמר שספורטיביות אינן מתונות בהרגלי הצריכה שלהן?

למשפחות – 308HDi

הנצחונות של שתי המתחרות הנ"ל מתארים פלחים מצומצמים באוכלוסיה. אבל בתחום העממי הקרוב לנו, המשקל של צריכת דלק בתנאים משתנים הוא בעל ערך גדול יותר לציבור. היבט מהותי בתחרות מדד את שיעור ההפרש בין נתוני היצרנית לבין התוצאות במסגרת המרתון. וכפי שצויין במקרה של ה-GTI, לפעמים יש הפתעות גדולות ממקום לא שגרתי ואחת מהן נזקפת לזכותה של הפיג'ו 308 HDi.

ה-308 עם מנוע 1.6 ל' דיזל, 90 כ"ס, תיבה ידנית חמישה הילוכים, צרכה 29.9 ק"מ לליטר. בעמודת הפערים בין היצרן לתנאי הדרך האמיתיים, היא סיימה במקום הראשון מבין עשר המשתפרות בקבוצת הפרטיות. הפער עומד על 21.7 אחוזים מהנתון הרשמי שקבעה היצרנית. אחריה ברשימה טויוטה אוונסיס טורבו-דיזל עם 26.3 ק"מ לליטר שיפור של 21.1 אחוזים ובמקום השלישי מיצובישי ASX החדש עם מנוע 1.8 ל' טורבו-דיזל שקבע 25.5 ק"מ לליטר סולר, 20.7 אחוזים יותר. במקום השביעי אגב עוד ספורטיבית, רנו מגאן ספורט 250 שגמאה בממוצע 19.9 ק"מ לליטר בנזין במקום 11.9 מוצהרים. את העשיריה סוגרת סוזוקי סוויפט החדשה (1.2 ל' בנזין) שסיימה עם 24.1 ק"מ לליטר, 11.6 אחוזים יותר מהמוצהר.

הפרט החשוב ביותר בהישגיה של ה-308, הוא בזכות הממוצע על תוואי משתנה למכונית עממית והנהיגה שבוצעה על ידי אנשים רגילים להבדיל מנהגי מבחן שנבחרים על ידי היצרניות או בכלל נתוני מבחני מעבדה. המכוניות נאלצות לעבור סדרה של כבישים בין אם מהירים או כפריים ולעתים פילוח של איזורים קשים, ולכן מדובר במבחן על-אמת שאינו מדמה תנאי מעבדה ומאלץ את המכוניות להתמודד עם תנאי הטבע והתנועה.

הממוצע הכללי של עשרת המשתפרות הוא - 23.8 ק"מ לליטר. מסקנות? דיזל זה אידאלי ומצוין, אבל גם מנועי הבנזין המודרניים הרלוונטים לישראל, נמצאים במגמת שיפור. הנה למשל מאזדה 6 סטיישן עם מנוע 2.0 ל' קבעה 16.6 ק"מ לליטר וגרסת הטורבו MPS למאזדה 3 קבעה 14.7 ק"מ לליטר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לעצמאים – איזו מסחרית הכי חוסכת?

תחום נוסף כאמור שעמד למבחן המרתון MPG הוא המסחרי. כאן עמדו כלי רכב שצורכים יותר בגלל גודלם ומשקלם, אולם בעליהם היו שמחים לחסוך עוד קצת בהוצאות הדלק. הנתונים שוב מלמדים כי הרגל הימנית בשילוב קריאה נכונה של הכביש, יכולים בהחלט לעשות זאת.

המסחרית הגדולה ווקסהול מובאנו, הצליחה לשפר בארבעים אחוזים את הצהרת היצרנית שהיא למעשה אופל. נהגה ווין בוסוול קבע 17.3 ק"מ לליטר עם מנוע ה-2.3 ל' CDTi. בהתחשב במרחק הממוצע אותו עובר בוסוול בשנה ובמחיר ליטר סולר של בערך 1.19 פאונד, החסכון השנתי לארנק עשוי להגיע לכ-4,500 פאונד.

המסחרי המקביל של רנו, מאסטר אותו אפשר למצוא נוסע על כבישי ישראל, קבע 15.8 ק"מ לליטר שזה עוד 3.8 ק"מ לכל ליטר סולר על מה שמצהירה היצרנית. המסחרי רנו טראפיק קבע שיפור של יותר מחמישים אחוזים - 20.8 ק"מ לליטר. מגרמניה הגיע הפולקסווגן טרנספורטר בגרסתו המסחרית (1.9 ל' TDI) כדי לקבוע 18.6 ק"מ לליטר.

בצד השני של העולם המסחרי עומדות הקומפקטיות. למרתון התייצבה סיטרואן נימו מצויידת במנוע ה-1.4 ל' HDi שקבעה תחת ידיו של הנהג ג'ון קנדול 29 ק"מ לליטר סולר בדיוק.

  • עוד באותו נושא:
  • מרתון mpg

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully