וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרטיס הכניסה לאלפיון העליון

14.10.2010 / 11:54

חצי שנה לאחר השקת ה-A8 בישראל, גרסת הבסיס מגיעה אלינו למבחן ומגלה שאין בה שום דבר בסיסי. כמה יקר זה הכי זול?

אל מרבית מבחני הרכב שנערכים על ידינו, שולחים היבואנים את הגרסאות הבכירות של מרכולתם. את המכוניות החזקות, המאובזרות והמפנקות ביותר. הסיבה לכך ברורה - מכוניות אלה, אפילו שתופסות נתח מזערי מסך המכירות של אותו דגם, מצליחות להשליך תועלות רבות בשיפור תדמיתן של הגרסאות ה'עממיות' והזולות יותר. הרי מי באמת צריך מזגן מפוצל לארבעה אזורים ברכב ורמקולים במושבים - חוליו איגלסיאס או התחת?

ובמקרה שלפנינו, עת קיבלנו לידינו בפעם הראשונה בישראל את מכונית הפאר החדשה של אודי, ה-A8, בחר היבואן, באופן תמוה משהו, להעביר דווקא את גרסת הבסיס. ההיא עם הכי פחות מנוע והכי פחות מחיר, באופן יחסי כמובן. כי עם שישה צילינדרים, מגדש 'על', סלון כמו של הנסיך ממונקו ומחיר של 734,238 שקל, המילה 'בסיס' מחווירה ובורחת הביתה לבכות מתחת לשמיכות (מחירה של הגרסה הבכירה 839,246 שקל לפני תוספות). אז איך היא מרגישה באמת, המכונית ה"בסיסית" הזו? יצאנו לנהיגה ארוכה ולא רצינו לחזור.

מבחן דרכים אודי A8 גרסת 3.0T. קובי ליאני
"...ומחיר של 734,238 שקל, המילה 'בסיס' מחווירה ובורחת הביתה לבכות מתחת לשמיכות "/קובי ליאני

תא נוסעים ושימושיות

אנחנו בהחלט יכולים להתרגל לכל הפאר וההדר הזה שנמצא מסביב. לעץ האגוז האחיד, לעור הפרות המשובח, לרכות הסופגת הזו... להכל. ובכן, זו הייתה המטרה שעמדה לנגד עיני מתכנני ה-A8 החדשה - שוב לשחק במגרש של ב.מ.וו סדרה 7 וה-S קלאס של מרצדס ובהחלט אפשר לומר שהיא עושה זאת בבטחה.

בניגוד למקובל בליגת העל של כלי רכב אלה, ה-A8 מגיעה כבר ברמת הכניסה שלה עם שפע מטורף של אבזור שאם נקדיש לו את המקום, יתפוס זה את היריעה כולה. ובכל זאת, חוץ מהעור שמצפה כל חלק, מסך בקרת השליטה, המושבים שמתכווננים בכל ממד, מערכת אינפרה אדום לראיית לילה (וזיהוי הולכי רגל) והצלילים המשובחים שבוקעים ממערכת ה-BOSE (יש באופציה גם באנג-אנד-אולופסן עם 19 רמקולים), אפשר למצוא שם כמעט הכל מהכל, רק תנו לדמיון שלכם להתפרע. ובכל זאת מה היה חסר לנו שם? בקרת אקלים מפוצלת גם למושב האחורי, בשביל האדון, אתם יודעים.

ואם כבר הזכרנו את בעל הממון, אם זה יחליט להתאכסן מאחור דווקא ולא מאחורי ההגה, הוא ימצא שם מושב מרווח ונוח מאוד, סביבה אינטימית ויוקרתית עם אפשרות לבחור את צבע התאורה הפנימית ולא מעט צעצועים לשחק איתם. בבגאז' הוא יוכל לאחסן בקלות שני סטים של מחבטי גולף ועוד (510 ליטר בנפח).

מבחן דרכים אודי A8 גרסת 3.0T. קובי ליאני
"אנחנו בהחלט יכולים להתרגל לכל הפאר וההדר הזה שנמצא מסביב. לעץ האגוז האחיד, לעור הפרות המשובח, לרכות הסופגת הזו... להכל"/קובי ליאני

מנוע וביצועים

אם ציפיתם למצוא איזו גרסת ליסינג עם מנוע 1.6 ליטר, סלקו מיד את ההזיות. בעוד שבגרסה העיקרית מותקן מנוע V8 בנפח 4.2 ליטר שמפיק 372 כ"ס, גרסת הכניסה חמושה במנוע ה-V6 בנפח 3.0 ליטר מוגדש המוכר מקונצרן פולקסווגן. כאן הוא משחרר 290 כ"ס, משמעותית פחות מגרסת ה-V8, אבל עם 42.8 קג"מ שזמין בתחום שבין 2,500 ל-4,850 סל"ד, זמן התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש עומד על 6.1 שניות, רק 0.4 שניה יותר מגרסת ה-V8 וגם היא תפגוש תקרת זכוכית בכל הקשור למהירות סופית עם הגבלה ל-250 קמ"ש.

המשמעות של כך, היא שהמכונה הזו רחוקה מלהיות איטית. ההיפך הוא הנכון. בכל מצב נהיגה בה, היא מרגישה קלילה מאוד, קלה בהרבה בתחושה ממשקלה האמתי ולמרות שלא ביצענו כאן מבחן משווה, התחושה היא שה-A8 הזו מרגישה קלה יותר גם ממתחרותיה.

האודי הזו, יודעת לשחק בהצלחה על שתי קצוות הסקאלה - גם להיות מפנקת ורגועה מספיק בשיוט נינוח או בהתניידות בתוך העיר, או להיות קפיצית ומתוחה כמו חץ המוכן לשיגור. עקיפות נעשות בזריזות מרשימה ונראה שדבר לא קשה לה, מעין התנהלות ללא מאמץ. מה שעוזר גם טכנית לבדל בין התחושות, היא היכולת לבחור מבין ארבעה מצבי נהיגה - נוחות, אוטומטי, ספורט או כיול עצמאי שמשנה ברכב ארבעה פרמטרים: תגובות המנוע והגיר (עצבני או עדין), כיול המתלים (קשיח או רך), משקל ההגה (כבד או קל) ואפילו את מידת ההידוק של חגורת הבטיחות על הגוף.

מבחן דרכים אודי A8 גרסת 3.0T. קובי ליאני
"המשמעות של כך, היא שהמכונה הזו רחוקה מלהיות איטית. ההיפך הוא הנכון. בכל מצב נהיגה בה, היא מרגישה קלילה מאוד, קלה בהרבה בתחושה ממשקלה האמתי"/קובי ליאני

נוחות והתנהגות

בניגוד למתחרותיה שאט אט מוותרות על חדוות הנהיגה וממירות את הרגשה זו בנינוחות, נוחות ופינוק, הרי שלשמחתנו, אודי לא רק שלא איבדה את הניצוץ (שכה אהבנו בדור הקודם), אלא ממשיכה לחזק אותו. את זאת היא עושה על ידי השקעה במישורים רבים כמו הפחתת משקל כללי, חלוקת משקל אופטימלית בין הציר הקדמי לאחורי (אפילו המצבר עבר לתא המטען מתחת לגלגל הרזרבי), הדיפרנציאל האחורי הפך לאקטיבי לשיפור ההיגוי, תגבור ההגה הנו הידראולי בבסיסו (במצב דינמיק ההגה הרגיש מלאכותי מדי, ההסבר בהמשך) ומתלי האוויר מתקשחים והופכים למרוסנים בעת הצורך.

על כל אלה יש להוסיף מנוע קל יותר בחזית לעומת גרסת ה-V8 הבכירה. עניין זה משפר את התחושה הכללית של הרכב בקטעי נהיגה תובענית יותר בכבישים מפותלים ואת והרצון של הרכב להכניס את האף לעומק הפניות. כפי שהוסבר לעיל, תגבור ההגה הוא הידראולי (בניגוד למגמת ההתחשמלות), אך כאשר מעבירים את מצבי הנהיגה ל'מוד' הדינמיק, נוסף תגבור חשמלי שרק מכביד על ההגה ומוסיף לו תחושת משקל, אך גורם לערפול תחושות וירידה בדיוק ההגה. לכן, במצב הבחירה האישית (אינדיבידואל), בחרנו במאפייני דינמיק בכל הפרמטרים, מלבד ההגה שאותו השארנו ב'קומפורט'.

ה-A8 הזו לא רק מרגישה מהירה בכבישים מסולסלים, אלא היא באמת מהירה מאוד. רמת האחיזה שלה בכביש בזכות מערכת הקוואטרו והבקרות האלקטרוניות, פנומנאלית ממש וקל מאוד לבטוח בה. ההגה מחד עדיין מרגיש מעט קליל, אבל עצמת הבלימה לא פחות ממרשימה ולמרות שהעמסנו על הבלמים שוב ושוב, הם לא מיהרו להיחלש.

אבל נעזוב לרגע את הנהיגה הספורטיבית. זו רק תוספת למנה העיקרית אצלה וזו היכולת לנוע בנינוחות שאופיינית למכונית פאר שכזו. במצב 'קומפורט', מתלי האוויר מצליחים לסנן ולבלוע כמעט את כל הכישלונות של אנשי מע"צ (מלבד הגלים האיומים בכביש הסרגל לכיוון עפולה) בלי להתרגש וכמעט ללא קשר למהירות הנסיעה. למרות זאת, במהירות תלת ספרתית חוקית, עדיין נשמעים פה ושם רעשי רוח מסביב וכן רעשים המוחזרים מהכביש.

מבחן דרכים אודי A8 גרסת 3.0T. קובי ליאני
מערכת ראיית לילה עם אינפרא אדום וזיהוי הולכי רגל/קובי ליאני

לעשירים בלבד

לאורכם של כל ימי המבחן, חיפשנו שוב ושוב את הפשרות, את ההנחות, את ההתקמצנויות שמאפיינות את גרסאות הבסיס במשפחת הדגמים, אולם לא מצאנו את אלה כלל. רשימת המלאי והמצאי בגרסת ה-3.0T גדושה בכל כל הטוב שתמצאו ותדרשו מגרסת ה-V8 הבכירה. היא מפנקת בדיוק באותה המידה ואם נכניס אתכם ישר אל תא הנוסעים מבלי לראות את תג הדגם המתנוסס על ישבנה, לא תוכלו לנחש שמדובר בכרטיס הכניסה לעולם ה-A8.

גם לחסרונם של 82 סוסים במנוע אין שום משמעות שלילית אפקטיבית - המכונית הזו מהירה עד גבול השערה כמו אחותה הבכירה ואף מוסיפה שתי תועלות חשובות. הראשונה כאמור נוגעת למשקל המופחת על הסרן הקדמי, והשניה, בצריכת הדלק, אם זה יעניין את בעלי הממון. בעוד שהנהיגה בגרסת ה-V8 הציגה זלילה של ליטר דלק לכל חמישה קילומטרים בממוצע בתנאים כבדים, הרי שגרסת ה-3.0 הציגה אצלנו את הנתונים הבאים: ליטר דלק לכל 5.5 ק"מ בפקקי גוש דן, 9.5 קילומטרים בשיוט וממוצע של 7.4 קילומטרים לליטר.

מחירה של ה-A8 בגרסת ה-3.0T עומד כאמור על 734,268 שקל, מה שמציב אותה ממש בשכונה של מתחרותיה מגרמניה, הב.מ.וו 730i שמחירה 749,900 שקל והמרצדס S קלאס בגרסת ה-350 שמחירה 768,000 שקל. גם ללקסוס יש שחקנית בקבוצת מחיר זו וזו ה-LS460 החזקה (לא בגרסה היברידית) שמחירה מתחיל ב-728,000 שקל. ליגואר למשל, אין בהיצע גרסת כניסה "מוזלת" שכזו ב-XJ החדשה.

מבחן דרכים אודי A8 גרסת 3.0T. קובי ליאני
"אם נכניס אתכם ישר אל תא הנוסעים מבלי לראות את תג הדגם המתנוסס על ישבנה, לא תוכלו לנחש שמדובר בכרטיס הכניסה לעולם ה-A8"/קובי ליאני

  • עוד באותו נושא:
  • אודי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully