וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט עליון: הממל"ז אמין

ירון אדרי

17.10.2010 / 13:57

בית המשפט העליון בירושלים מבטל את פסיקת בית המשפט המחוזי בבאר שבע וקובע כי הממל"ז אמין גם ללא כיול מעבדה

בתי המשפט ממשיכים לגבות את מכשירי המדידה והאכיפה המופעלים על ידי משטרת ישראל, זאת בניגוד לפסיקות קודמות שניתנו בערכאות נמוכות יותר. לאחר שביום חמישי האחרון פסק בית המשפט המחוזי בירושלים כי יש להשיב את רף האלכוהול הנמדד על ידי מכשיר הינשוף ל-290 מק"ג לליטר אוויר נשוף בניגוד לבית המשפט לתעבורה בעיר שקבע כי יש להעלות את הרף ל-400 מק"ג, מקבל גם מכשיר הממל"ז חתימה משפטית נוספת המאשרת את אמינותו.

בערעור שהגישה המדינה על פסק דין שניתן בבית המשפט המחוזי בבאר שבע ביום ה-12 בספטמבר 2010 על ידי השופט מגד (מדינת ישראל נגד שגיב בן-שלום), קיבל בית המשפט העליון את טענות המדינה. בכך, בוטלה ההחלטה לפיה אמינותו של מכשיר הממל"ז מוטלת בספק באם הוא לא כוייל כהלכה, כלומר על ידי מעבדה חיצונית מורשית כפי שנקבע בפסק הדין הקודם.

"ניתן להסתפק בבדיקות השגרתיות המבוצעות על ידי המשטרה, לפני ואחרי כל משמרת ואחת למספר חודשים, בהתאם להנחיות היצרן, כדי לקבוע כי בעניינו של המשיב קיימות ראיות לכאורה לאשמתו בעבירה המיוחסת לו", כך כתב השופט פוגלמן בפסק הדין. אולם, בהמשך דבריו ציין פוגלמן כי "אין בכוונתי לנקוט עמדה" וזאת בהתייחסו לערעור זהה בו עתיד בית המשפט העליון לדון בחודש דצמבר.

פסיקתו של השופט פוגלמן ניתנה בהסתמך על ראיות מכשיר הממל"ז לפיהן נתפס בן-שלום רוכב על אופנועו במהירות של 164 קמ"ש, זאת לאחר שהופחתו לו 5 קמ"ש כנדרש. "מהירות הנסיעה המיוחסת למשיב גבוהה במיוחד, דבר המפחית את החשש מפני טעות במדידת הממל"ז לגבי עצם נהיגתו במהירות גבוהה מן המותר". עוד בהכרעת הדין נלקח בחשבון עברו התעבורתי של הנאשם הכולל בין השאר גרימת תאונת דרכים, עקיפה בפס לבן והרשעה קודמת בעבירות מהירות.

אלא שלאור נימוקיו של השופט פוגלמן לפסק הדין, יתכן ועדיין תעמוד לבחינת בתי המשפט לתעבורה ובתי המשפט המחוזיים עניין כיול הממל"ז לפחות כאשר מדובר יהיה במהירות שאינה גבוהה באחוזים כה רבים מהמותר בחוק. במשטרה סוברים אחרת ומברכים על כך כי נעשה סוף "למצב של הפקר משפטי". לאור ההיסטוריה המשפטית של מכשיר הממל"ז בעשורים האחרונים, אמינותו תמשיך לעמוד בספק לפחות בעיני הסניגורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully