וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעכשיו: חופש בחירה בחלקי הרכב

ירון אדרי

18.10.2010 / 9:12

נכנס לתוקפו הנוהל החדש שגיבש משרד התחבורה לייבוא חלקי חילוף תחליפיים לרכב. יבואני החלפים שמחים, ארגוני הרכב מוחים

האם מעתה נשלם פחות על חלקי החילוף לרכב שלנו? הנוהל החדש שגיבש משרד התחבורה לייבוא חלקי חילוף תחליפיים לרכב נכנס לתוקפו. זאת, לאחר שבחודש יולי האחרון אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את הנוהל לאחר הסתייגויות רבות שהגיעו מכיוונם של ארגוני הרכב בישראל, בהובלתם של איגוד המוסכים ואיגוד יבואני הרכב.

על פי משרד התחבורה, הנוהל החדש מתבסס על הנהוג באירופה. "לאחר בדיקות עם נציגי האיחוד האירופי מסתבר כי נכון לעתה לא קיימת תקינה מחייבת לחלקי מרכב תחליפיים לכלי רכב. במידה ובעתיד תתקבל תקינה אירופית בנושא חלקי מרכב תחליפיים לכלי רכב, תאומץ התקינה האמורה", כך נכתב במבוא לנוהל החדש.

"הגיע הזמן שישראל תיישר קו עם המדינות המתקדמות בעולם בתחום הרכב ותאפשר לצרכנים לקבוע אילו חלפים יורכבו ברכבם תוך שמירה על איכות ובטיחות הנוסעים", כך מוסרים בפורום יבואני חלקי החילוף לרכב. לדבריהם, "לנוהל החדש תהיה השפעה רחבה על שוק הרכב בישראל שכן הוא פותח את שוק החלפים לתחרות אמיתית שתוביל להוזלה של מחירי החלפים, זאת לצד יצירת מנגנון פיקוח מאסיבי גם על איכות החלפים שאינם מוגדרים כבטיחותיים, אלא חלקים שתפקידם הוא עיצובי ואסתטי".

הנוהל החדש גובש כאמור על ידי משרד התחבורה וצוות מומחים שמינה והוא בא להחליף נוהל קודם - 07/07, שגובש אף הוא על ידי המשרד ומומחיו בשנת 2007. נוהל 07/07 אמור היה להכנס לתוקפו ביוני 2008, אולם לאור התנגדויות יבואניות החלפים שטענו כי יש בו עיוותים טכניים, המשיך הייבוא תחת פשרות רבות. בחודש יולי 2009 הגישו חמש יבואניות עתירה לבג"צ נגד משרד התחבורה וזאת לאחר שמכולות ובהן חלקי חילוף עוכבו בנמלי הים של ישראל. בעקבות העתירה, כונסה ועדת הכלכלה של הכנסת בדחיפות ובה הוסכם כי הנוהל ייבחן מחדש, וכעת כאמור נכנס לתוקפו הנוהל החדש.

באיגוד המוסכים ופורום ארגוני הרכב הנמצאים מזה זמן רב במאבק מול יבואני חלקי החילוף בטוענה כי בחלק מהמקרים מדובר בחלפים שאינם בטיחותיים, מתנגדים לנוהל החדש. לדבריהם, זה הופק על ידי משרד התחבורה בשיתוף עם נציג יבואני חלקי המרכב המועתקים לרכב. ארגוני הרכב מוחים על אופן קבלתו והכנתו מאחר ולטעמם נציגי משרד התחבורה פעלו בעניין זה בניגוד להלכות המשפט המנהלי החל על רשות מנהלית.

"מי אם כך ישמור על בעלי הרכבים אם משרד התחבורה מתנער ומתפרק מאחריותו המנהלית? באווירה של שוק ריכוזי המתנהל תחת שליטתם המוחלטת של חברות הביטוח ושל חברות הליסינג על פרנסת השמאי, על פרנסת קצין הבטיחות ועל פרנסת מוסך ההסדר, לבעל הרכב אין ייצוג ואין הגנה. מסירת סמכויות הרגולציה בהתנדבות ובנדיבות לטייקונים אלה, רק תרע את מצבו הבטיחותי ואת ערכו של הרכב הנע על כבישי ישראל ויש להצטער על כך", כך בתגובתם הרשמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully