וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף למוסכים פיראטיים?

2.11.2010 / 9:24

הצעת חוק האוסרת תיקון כלי-רכב במוסכים לא חוקיים עברה בוועדה השרים לענייני חקיקה. בארץ כ-2,500 מוסכים ללא הרשאה, מי מפקח עליהם?

האם קרב לקיצו עידן המוסכים הלא חוקיים? הצעת חוק שהוגשה על ידי חה"כ איתן כבל, אברהם מיכאלי ואורי אורבך, על פיה יאסר תיקון כלי-רכב במוסכים פיראטיים, עברה אמש (שני) את וועדת השרים לענייני חקיקה. בגוף ההצעה נקבע כי מי שיפעיל מוסך שאינו מורשה – מוסך הפועל ללא רישיון על פי דין, עובר עבירה פלילית, בצידה קנסות כספיים בשיעור גבוה ואף מאסר בפועל לתקופה של עד שנה וחצי.

לדברי רונן לוי יו"ר איגוד המוסכים, חלה עלייה בשנים האחרונות בהקמת מוסכים אלה. להערכתו, פועלים כיום בישראל כ-2,500 מוסכים המנוהלים ללא הסמכה ומעלימים הכנסות מרשויות המס. לכאורה, לא רק שאינם עומדים בתקנות הבטיחות הנדרשות לטיפול ולתיקון כלי-רכב, אלא אף משתמשים בתחליפים זולים ובזים להוראות החוק, על פיהן נדרשת תעודת רישוי עוסק כדי לנהל מוסך חוקי. עוד עולה כי מרביתם פועלים ללא כל פיקוח - אורח התקיימות אשר מגביר את החשש שרמת השירות במכוניות לקויה מיסודה, ומסכנת את הנהג והמשתמשים בכבישים.

תכליתה של הצעת החוק היא ראשית כל למגר את תופעת המוסכים הלא חוקיים. אולם כיוון שמקומות אלה מתופעלים לעתים כצינורות מעבר לחלקי חילוף גנובים, הצעת החוק טומנת בסעיפיה גם פתרונות אכיפה לטיפול בתופעות של פשיעה, ותרתיע את העוסקים בכך לחשוב פעמיים אם להקים מוסכים שאינם עומדים בדרישת החוק (חוק רישוי עסקים - 1968). מוצע, כי מי שלא יעמוד בקריטריונים האמורים בחוק - ועובר כאמור עבירה פלילית, ייקנס בכ-20,000 שקלים או ייגזר עליו מעצר בפועל עד 18 חודשים.

ח"כ איתן כבל, ממציעי החוק, אומר כי זו מהפכה של ממש בתחום השירות, אך גולת הכותרת היא שמירה על בטיחות כלי-הרכב והנהגים ופיקוח על רמת השירות בישראל. "לפי ההצעה יוכלו הנהגים לתקן רכביהם במוסכים בעלי רישיון בלבד. ההצעה איננה באה רק כדי להסדיר את שוק המוסכים, אלא בראש ובראשונה היא נועדה להציל חיים".

חשוב מאוד להדגיש: בהצעת החוק חלה אחריות על בעל הרכב, גם במידה והוא בעצמו לא מסר את הרכב למוסך פיראטי. במידה וזה ייתפס, מוטלת עליו חובת ההוכחה כי לא ידע שהמכונית טופלה או תוקנה במוסך לא חוקי, וכי "נקט בכל האמצעים הדרושים כדי למנוע את ביצוע העבירה". לשייכנס לתוקפו החוק, מומלץ לבדוק ביתר תשומת-לב כל מוסך אליו אתם נכנסים. אך מובן מאליו שגם בלעדיו מוטב לערוך בדיקה יסודית בטרם תפקידו את הרכב במקום שאינו מורשה על פי חוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully