וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחילת הסוף של הליסינג?

ירון אדרי

15.11.2010 / 18:41

ארגוני התחבורה בישראל מגבירים את מאבקם ברפורמת שווי השימוש שתעלה את מחירי הליסינג. כמה באמת הם דואגים לעובדים?

ארגוני התחבורה בישראל - ארגון מנהלי התחבורה, איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתחבורה ופורום נוהגים היי-טק - קיימו היום (שני) "כנס חירום" ובו הכריזו על הגברת מאבקם ברפורמת שווי השימוש לרכב צמוד (ליסינג). כזכור, ב-1 בינואר 2010 בוטלו קבוצות הרישוי (לעסקאות ליסינג חדשות) ושווי השימוש עבר לחישוב לינארי על פי אחוז קבוע ממחירה של המכונית - 2.04 אחוזים, וב-1 בינואר 2011 יעלה אחוז החישוב ל-2.5 אחוזים.

"היינו צריכים להתכנס מוקדם יותר", כך אמר בפתח דבריו נועם קום, יו"ר פורום נוהגים היי-טק ממארגני הכנס. מנתונים שהציג עולה כי בעבור מכונית משפחתית ממוצעת יאלץ כל עובד לשלם עוד כ-400 שקלים החל מחודש ינואר הקרוב. לדבריו, בשנה האחרונה חלה ירידה של חמישה אחוזים במספר משתמשי הליסינג ובשנה הבאה צפוי נתון זה לעלות.

אלא שלא רק נגד שיטת החישוב עצמה יוצא קום, כי גם נגד ההחלטה להצמידה למדד המחירים לצרכן. "העיוות הכי משמעותי ברפורמה הוא הצמדתה למדד בזמן ששכר העובדים אינו צמוד למדד". לדבריו, חוסר היכולת לחזות את המדד בשנים הבאות עלול לגרום לעלייה משמעותית יותר בעלות אותה נדרש כל עובד לשלם. "בעבור מדד של 2.5 אחוזים תהיה תוספת של כ-100 שקלים למכונית משפחתית מידי חודש, וכך ככל שהמכונית תתיישן נשלם עליה יותר". עוד הוא מוסיף כי הרפורמה מאפשרת ליבואניות הרכב להעלות מחירים אחת לשנה בתחילתה, מה שעלול אף הוא להביא לעלייה בשווי השימוש המשולם על ידי העובדים. "מחירי המשפחתיות יחצו את רף ה-120 אלף שקלים ב-2011", כך הוא צופה.

"זהו מאבק של 300 אלף עובדים המשתייכים לעשירון שהכי תורם למדינה", כך אומר איתן וכקמן יו"ר ארגון מנהלי התחבורה. וכקמן צופה כי עובדים יאלצו לוותר על הרכב הצמוד בתמורה לרכב משומש מזהם יותר ופחות בטיחותי וזאת בעיקר לנוכח העובדה כי בישראל אין תחבורה ציבורית יעילה ורכב הוא הכרח. עוד הוא מוסיף כי למדינת ישראל אין מדיניות תחבורה עקבית וברורה פרט להטלת מסים כמו שווי השימוש, המס הירוק ואף מצלמות המהירות החדשות שתכנסה עוד כספים לקופת האוצר.

אל מאבקם של ארגוני התחבורה הצטרפה ח"כ אורית זוארץ (קדימה). "מדובר בסוגייה כלכלית חברתית מהמעלה הראשונה ופגיעה קשה והרסנית במעמד הביניים", כך לדבריה. זוארץ מסמנת אף היא את ההצמדה למדד כבעיה המרכזית ברפורמה אשר יש להביא לביטולה. "80 אחוזים מבעלי רכב צמוד יפגעו בתחילת ינואר, אבל ידעו על כך רק בפברואר כשיפתחו את תלוש השכר. מדובר באותם אזרחים שעושים מילואים ומשלמים מסים".

"לא מגמה ירוקה, מגמה של ירוקים"

את הכנס ניצלו ארגוני התחבורה גם כדי לקבול כנגד רפורמת המיסוי הירוק אשר נכנסה לתוקפה בחודש אוגוסט 2009. "המיסוי הירוק נכשל, לא נוצרה תחרות ולא תחבורה ירוקה", כך בביקורת שמעביר קום. לטענתו, הרפורמה עוזרת לסגמנטים שאינם מתאימים לקהל היעד קרי מכוניות קטנות, ולא לרובם של משתמשי הליסינג הבוחרים במכוניות משפחתיות. "מחירי המכוניות לא ירדו וגם הזיהום לא. בכל מקרה בעיית הזיהום מתמקדת באזורים עירוניים בהם עיקר הזיהום מגיע למעשה מהתחבורה הציבורית".

אל הכנס הוזמן גם דורי מנור, מנכ"ל חברת דוד לובינסקי יבואנית פיג'ו וסיטרואן לישראל אשר עתרה לבג"צ כנגד המיסוי הירוק בטענה כי נוסחת חישוב המס מפלה לרעה רכבי דיזל הפולטים פחות CO2 מרכבי בנזין, אותו גז חממה נגדו יוצאות מדינות אירופה וארה"ב. "המדינה אילצה אותי לייבא מכוניות שמזהמות יותר", כך הוא אומר בהמשך להצגת נתונים לפיהם הביאה הרפורמה להגדלת ניתחן של מכוניות בנזין על פני דיזל הצורכים פחות דלק.

עוד בעניין המס הירוק, ציין חבר הנהלת איגוד קציני הבטיחות שמעון סודאי כי המס הירוק יועד בכל מקרה על פי המדינה לכסות גרעון תקציבי של 400 מיליון שקלים.

300 עובדים או 2 מיליון אזרחים?

את מאבקם של ארגוני התחבורה וכן חברות ציי הרכב אשר יוצגו בכנס על ידי יו"ר איגוד חברות ההשכרה והליסינג בלשכת המסחר מוני בר, בהחלט שניתן להבין. העלאת המיסוי וחוסר הוודאות שיוצרת הצמדתו למדד המחירים לצרכן יביאו לירידה במספר משתמשי שירותי הרכב הצמוד, ומכאן לירידה ברווחיותן של החברות וירידה בכוחם של הארגונים. למרות זאת, בר צופה כי מספר משתמשי הליסינג לא יקטן ובכל מקרה, העלות החודשית באחזקת משפחתית משומשת בת שנתיים עד שלוש תהיה גבוהה יותר מעלות הליסינג עבור מאזדה 3 חדשה.

אלא שאל מול כ-320 אלף עובדים עם רכב צמוד מהם כ-216 אלף בעלי "ראש שקט" המשתמשים בשירותי הליסינג (מנתוני רשות המסים שפורסמו בחודש מאי 2010), יש לזכור כי על כבישי ישראל נעות מעל ל-2 מיליון מכוניות נוספות בבעלות פרטית אליהן לא נוגעת הרפורמה באופן ישיר ורוב בעליהן אף הוא משתייך לאותו מעמד ביניים שעושה מילואים ומשלם מסים. מכאן, שאכן מדובר במאבק ארגוני ועסקי יותר ממאבק חברתי.

חשוב לזכור כי כ-78 אחוזים מהמכוניות בנות 4 עד 5 שנים שנעו בישראל בסוף 2009 מקורן בציי רכב, מספר שיעלה בשנתיים הקרובות לאור העובדה שאלה לרוב מוצעות למכירה בהגיען לגיל שנתיים עד שלוש. יתכן מאוד שבניגוד לדבריו של בר, החל ב-1 בינואר 2011 עדיין יהיה משתלם יותר לוותר על הרכב הצמוד ולעבור לרכב בבעלות פרטית לנוכח הירידה בכדאיות בשל רפורמות המס. אם אכן זה יקרה, תחול ירידה בכוחן של חברות הליסינג אל מול יבואניות הרכב שתחזורנה לחזר אחר הלקוח הפרטי כדי שיוכלו להרשות לעצמו רכב חדש. באין תחבורה ציבורית יעילה, הרי צריך דרך אחרת להגיע לעבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully