וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמה: לומדים לנהוג אחרת

ירון אדרי

21.11.2010 / 16:24

ועדת השרים לחקיקה אישרה את הרפורמה לפיה לימודי הנהיגה יחלו בגיל 16.5 ויערכו במרכזים מיוחדים. כעת נותר להעבירה בחוק

ועדת השרים לחקיקה אישרה פה אחד את הרפורמה בלימודי הנהיגה כפי שהוצעה על ידי משרד התחבורה עוד בימי השר הקודם שאול מופז. על פי התוכנית החדשה, הגיל המינימלי בו ניתן יהיה להתחיל בשיעורי הנהיגה יהיה 16.5, כאשר שלושה חודשים לאחר מכן ניתן יהיה לקבל רישיון נהיגה זמני שיהיה מותנה במלווה.

זו הפעם הראשונה בה מקבל תהליך הכשרת הנהגים בישראל מהפך שכזה, כאשר עד כה הסתפק משרד התחבורה בשינויים קלים יחסית כמו שינוי גיל המינימום לקבלת רישיון נהיגה, חובת מלווה וכדומה. למעשה, כעת מדובר בשינוי תהליך ההכשרה עצמו אשר על פי משרד התחבורה יביא לשינוי משמעותי בתרבות הנהיגה בישראל.

על פי התוכנית החדשה, לימודי הנהיגה בישראל יבוצעו במרכזי לימוד נהיגה מיוחדים (מל"ן). תוכנית הלימודים משלבת שיעורים מעשיים ושיעורי השלמה עיוניים המתבצעים בו זמנית וזאת כחלק מתפישה חדשנית של לימודי הנהיגה. התוכנית החדשה תתבסס על כרטיס תלמיד חדש שיכיל 52 מטלות מעשיות ו-24 מערכי שיעור עיוניים אותם הוא ידרש לבצע במשך כל תקופת הלימודים.

במסגרת הרפורמה ניתן יהיה להתחיל בלימודי הנהיגה בגיל 16.5 כאמור. בגיל 16 ותשעה חודשים ניתן יהיה לגשת לראשונה למבחן המעשי במקום גיל 17 כיום, אולם הנהיגה לאחר קבלת 'היתר הנהיגה' תותנה בחובה מלווה למשך שישה חודשים מהם שלושה בנהיגה ביום ובלילה ושלושה נוספים בנהיגת לילה בלבד. משך הליווי לא יפחת מ-50 שעות ובתום תקופה זו יחתמו המלווה והנהג על הצהרה המאשרת את ביצוע הליווי, וזאת כתנאי לקבלת רישיון הנהיגה הקבוע.

משרד התחבורה מגבש בימים אלה סדרה של תקנות הנדרשות ליישום החוק, כמו למשל תוכנית הליווי של הנהג החדש, תכנית הלימודים של המל"נים וכן הגיל המינימלי שבו ניתן לקבל רישיון נהיגה. יש לציין כי שינוי גיל הנהיגה אינו מצריך הליך חקיקה ובסמכותו של שר התחבורה לשנותו.

הרפורמה בלימוד הנהיגה בישראל אינה רולוונטית רק למי שמבקש רישיון והיא כוללת גם שיפור ברמה המקצועית של בוחני הנהיגה והתאמתם לתוכנית הלימוד החדשה. כך למשל נקבעו קריטריונים אחידים של מבחני הנהיגה המעשיים לכלל בוחני הנהיגה בארץ. כמו כן, תורחבנה הדרישות לקבלת רישיון להוראת נהיגה למורי הנהיגה. התוכנית החדשה שגובשה כוללת שיפור ברמה המקצועית של מורי הנהיגה, לרבות השתלמויות מקצועיות ובחינות על ידי רשות הרישוי.

בימים הקרובים יובא החוק לקריאה ראשונה בכנסת ולאחריה יוגש לאישור ועדת הכלכלה. לאחר מכן באם יאושר מה שאכן אמור לקרות ללא בעיה, הוא יובא לקריאה שניה ושלישית בכנסת. "מדובר ברפורמה מהפכנית שנועדה להביא לראשונה לשינוי בתרבות הנהיגה בישראל ולצמצום מעורבותם של צעירים בתאונות דרכים" כך לדברי שר התחבורה ישראל כץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully