וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טויוטה על הכוונת של הונדה

ירון אדרי

22.11.2010 / 8:22

היצרנית היפנית מציגה את הג'אז החשמלית שתגיע לייצור ב-2012 וכן יחידה היברידית חדשה שתעזור לה התחרות מול טויוטה

דווקא בתקופה בה יצרניות הרכב האמריקניות עובדות קשה מאוד על מנת לשכנע שהן עברו שינוי מהותי, באות היפניות וגונבות להן (שוב) את ההצגה. הבמה הפעם הייתה תערוכת לוס אנג'לס כאשר מרבית היפניות רמזו לקהל המקומי משהו בסגנון של "עזבו שטויות, תראו מה אנחנו מתכננות לכם לשנים הקרובות". ובתוך כך, גם הונדה ויתרה על תצוגה ראוותנית והסתפקה במועט שעשה בשבילה את כל העבודה.

כמו רבות מיצרניות הרכב, גם הונדה יודעת שקטן וחסכוני הוא צו האופנה. לתוך דרישה זו היא מכניסה את הסופרמיני ג'אז (פיט בארה"ב) שבמקום מנוע בעירה מקבלת, איך לא, יחידה חשמלית ואת צמד האותיות EV. זאת כחודשיים אחרי שהוצגה הג'אז ההיברידית בתערוכת פריס שם נאמר כי היא לא תשווק בארה"ב.

נתוני המנוע החשמלי לא נמסרו, ורק נרמז כי הוא דומה לזה המניע את מכונית תא הדלק FCX קלריטי, רק ללא כל הטכנולוגיה המימנית. החשמל מגיע מסוללות ליתיום יון המספקות טווח של 160 ק"מ בין טעינות, כאשר המהירות המרבית עומדת על כ-150 קמ"ש. טעינה מלאה ברשת החשמל האמריקנית תיערך 12 שעות, כאשר באירופה שם מתח החשמל גבוה פי שניים, במחצית מהזמן.

בדומה למכונית הספורט ההיברידית CR-Z, גם הנהיגה בג'אז EV תתאפשר באמצעות שלושה מצבים - חיסכון, נורמל וספורט. לעומת מצב הביניים, זה הרגוע יביא לחסכון של 17 אחוזים בצריכת החשמל ואילו המצב הספורטיבי יביא לזלילה מואצת הגבוהה ב-25 אחוזים. לדברי הונדה, מצב זה גם יאפשר לג'אז הקטנה להאיץ בדומה למכונית בעלת מנוע בנזין בנפח של 2.0 ל'. בנוסף לבורר הנהיגה, על החסכון בחשמל תשפיע מערכת נוספת אשר תמליץ לנהג מתי לוותר על צרכני מתח כמו יחידת המיזוג למשל, כאשר זה אינו נחוץ או מעט לפני שהסוללות תתרוקן.

למרות שנראה כי הג'אז EV מוכנה לייצור ובעיקר כשהמונח מכונית חשמלית כבר אינו נשמע מופרך, ייקח עוד רק קצת זמן עד אשר היא תגיע לשוק. בהונדה מסמנים את שנת 2012 כמטרה עם שיווק מקביל גם בשוק האמריקני וגם בשוק הבית ביפן. אירופה בשלב זה אינה מוזכרת, אולם לא סביר שהיא תבחר להתעלם מהיבשת הישנה.

היברידי עדיין בתמונה

ועד שמנועים חשמליים יהיו נחלת הכלל, נמשיך לראות את הטכנולוגיה ההיברידית מתפשטת נגד עיננו. יחד עם בג'אז EV, הונדה מציגה בלוס אנג'לס מנוע חדש וגדול מבעבר בסדרת ה-IMA שלה בנפח 2.0 ל', אשר ישודך ככל הנראה לאקורד ולדגמים גדולים יותר. פרט לנפח, החידוש כאן מגיע בדמות ממשק שקע-תקע המאפשר להטעין את הסוללות ישירות מרשת החשמל בתוך כשעתיים ולא רק על ידי מנוע הבעירה או אגירת אנרגית הבלימה.

הונדה מציינים כי השילוב ההיברידי החדש יאפשר למכונית אליה הוא ישודך לנוע על חשמל בלבד לזמן מצומצם, בניגוד להיום. המנוע החשמלי שולח 161 כ"ס לגלגלים ובתנאי נסיעה עירוניים מספיקות הסוללות לטווח של בין 16 ל-24 ק"מ, כאשר המהירות המרבית במצב זה היא 100 קמ"ש. נדגיש כי גם המכוניות ההיברידיות הקיימות (סיוויק, אינסייט, CR-Z) מסוגלות, תיאורטית, לנוע על חשמל בלבד, אולם בפועל זה כמעט ולא ניתן לביצוע.

בנסיעה רגילה, תנוע המכונית בשילוב שני המנועים, כשאת עיקר הכוח יעניק מנוע הבנזין. נפחו כאמור 2.0 ל' ואת הכוח הוא מעביר לגלגלים דרך תיבת CVT (רציפה). נתוני צריכת דלק או הספקים משולבים לא נמסרו, אך אלה יהיו טובים בהרבה מיחידת הבנזין הרלוונטית של הונדה הנמצא בשימוש כיום ללא מנוע העזר החשמלי.

היחידה ההיברידית החדשה כמו גם הפלטפורמה החשמלית כפי שהוצגה בג'אז, תעזור להונדה להטמיע את חזונה לעולם תחבורתי יעיל ונקי. לכך מצטרפת יוזמה להגביר את השימוש באנרגיה אלטרנטיבית גם עבור מתקניה בעולם לשם הפחתת פליטת ה-CO2 לאוויר. נזכיר כי מזה למעלה משנה בוחנת היצרנית בתנאי אמת גם את ה-FCX קלאריטי, מכונית תא-דלק (מימן) שנכון לרגע זה תשלים עבורה את התמונה האקולוגית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully