וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה תעלה נסיעה בנתיב המהיר לתל-אביב?

ירון אדרי

25.11.2010 / 16:19

עלות הנסיעה בנתיב המהיר לתל אביב עלולה להאמיר לכדי 75 שקלים. מורה נבוכים למי שרוצה להשתמש בו, אבל חושש

החל מחודש ינואר 2011 נוכל להגיע בכל בוקר מירושלים לתל אביב מבלי לעמוד בפקקים, ככה לפחות מבטיחים לנו מפעילי נתיב האגרה החדש. בימים אלה החלה ההרשמה לנתיב המהיר שצפוי להפתח עם תחילתה של השנה האזרחית החדשה, ובתמורה לכמה שקלים נקצר את הגעתנו לעיר הגדולה והגדושה בישראל. אורכו של נתיב האגרה שבין מחלף נתב"ג למחלף לה גוארדיה כ-13 ק"מ והערכות גורסות כי מעל ל-1,500 כלי רכב ינועו בו מידי שעה.

זכיינית הפרויקט חברת שפיר הנדסה מבטיחה כי מהירות הנסיעה בנתיב המהיר לא תפחת מ-70 קמ"ש, זאת בזמן שבשאר הנתיבים בכניסה לאיילון מכיוון מזרח (כביש 1) התנועה זוחלת לאיטה. מהירות הנסיעה המרבית אינה שונה מזו המותרת בנתיבים המקבילים. כדי לעודד נהגים שלא להכנס עם רכבם לתל אביב, הקימה היזמית מגרש חנייה חינם עבור 2,000 מכוניות בסמוך למחלף שפירים וממנו הסעות ללא תשלום לאזור הקריה ובורסת רמת גן. אלא ששירות זה ינתן אך ורק למנויים.

ביקשנו לבדוק אם וכיצד יעזור לנהגים הנתיב המהיר להגיע לתל אביב ללא פקקים והרמנו טלפון למרכז השירות. מחיר המינימום מסתבר מעט גבוה מזה שפורסם השבוע בכלי התקשורת ועומד על שבעה שקלים ולא חמישה, כאשר הוא משתנה דינמית בהתאם לעומס התנועה בנתיב. אולם, בניגוד להיגיון, המחיר עולה ככל שעומס התנועה גבוה יותר וזאת כדי לעודד נהגים שלא להכנס אליו וכך להשאירו פנוי יחסית. מחיר המקסימום כדאי שתדעו, גבוה כמעט פי 11 ונקבע על 75 שקלים כפי שאמרה לנו הנציגה. לפחות הרשמה לשימוש בנתיב,
אין צורך בתשלום דמי מנוי.

הנתיב המהיר מיועד לשמש מנויים בלבד, כאשר שם הלקוח חייב להיות זהה לשם בעל הרכב. במקרה של רכבי עבודה וליסינג, יש להעביר יפויי כוח מטעם החברה בעלת הרכב בעת ההרשמה. הכניסה לנתיב תסומן בשילוט בולט ורכב שאינו מנוי ובכל זאת יכנס יחייב את בעליו בתשלום קנס בגובה 20 שקלים פרט למחיר הנסיעה בפעם הראשונה וגבוה מכך באם הוא שוב יכנס. מי שאינו מנוי ובכל זאת ירצה להשתמש בנתיב, יוכל להכנס למרכז המידע בחניון הסמוך לשפירים ולשלם בעמדה האוטומטית או להרשם במרכז השירות, אולם הדבר אינו פותר אותו מתשלום הקנס.

ואם הנתיב המהיר, איטי?

זכיינית הנתיב המהיר כאמור פועלת בשיטת תמריצים הפוכה כדי להשאירו פנוי, כך שתעמוד בהבטחתה כי מהירות הנסיעה בו לא תפחת מ-70 קמ"ש, כלומר כ-11 דקות לכל אורכו. אם בכל זאת נוצר עומס כדאי שתדעו כי לא תוכלו לצאת מהנתיב המהיר שהפך איטי, גם במידה ונתיבי החינם שלצידכם פנויים לגמרי. הכניסה אליו גם לא תתאפשר במחלפים שבדרך נתב"ג, שפירים (חלקי), גנות וקיבוץ גלויות. פרט לכניסה לבאים מכיוון ירושלים, ניתן יהיה להכנס אל מתחם החנה וסע גם מכביש יהוד-ראשל"צ (412) דרך הירידה לכיוון מזרח.

זיכוי בגין עלות השירות ינתן רק במידה ומעת כניסתכם לנתיב ועד ליציאה במחלף קיבוץ גלויות חלפה יותר מחצי שעה כלומר מהירות ממצועת של 26 קמ"ש. כך גם פותרת הזכיינית חובתה בשל העומס שבכל זאת צפוי בחיבור חזרה לנתיבי איילון שהוא צוואר הבקבוק. "זו כבר לא בעייה שלנו, אבל אם עברה חצי שעה לא נחייב אותך", חזרה ואמרה הנציגה.

פרט נוסף שכדאי לקחת בחשבון הוא כי אין באפשרותכם לדעת מהו זמן הנסיעה הצפוי לכם בתמורה לכספכם ואם אכן יש פקק בקצה השני (סביר להניח). כ-1.2 ק"מ לפני הכניסה לנתיב יוצב שילוט אלקטרוני ועליו מחיר הנסיעה נכון לרגע הנתון, אך את משך הזמן עד הגעתכם לעיר תאלצו לחשב לבד בהתאם לניסיון שתצברו עם הזמן. נזכיר כי ככל שהמחיר יהיה גבוה משבעת השקלים סכום המינימום, הנסיעה תהיה ארוכה יותר.

הנסיעה לכלי רכב מרובי נוסעים כמו אוטובוסים תהיה בחינם וכך גם למוניות שירות. מוניות רגילות תשלמנה מחיר רגיל. נסיעה חינם תתאפשר במשך כל היום גם לרכב ובו ארבעה נוסעים (כולל נהג) ויותר כך נאמר לנו. בחלק משעות היום תותר הנסיעה גם לרכב ובו שלושה נוסעים והודעה על כך תפורסם על גבי השילוט האלטרוני. כדי לקבל את הפטור מתשלום יש לעבור במסלול ייעודי ושם לקבל את אישורו של פקח לכך.

כלי רכב דו-גלגליים למעט קטנועי 50 סמ"ק שלא יורשו לנסוע בנתיב המהיר, ישלמו מחצית מהסכום. הכניסה לא תותר לכלי רכב מסחריים במשקל העולה על 3.5 טונות.

מי מרוויח מכל הסיפור?

פרט לזכיינית, מהנתיב המהיר יהנו נהגים אשר מוכנים לשלם על היתרון שמעניק להם השירות. בהנחה והשימוש נעשה מידי יום, העלות בשבוע עבודה בן חמישה ימים תעמוד על סך של 35 שקלים לפחות (לפי מחיר המינימום). בפועל, כנראה שהמחיר יהיה מעט גבוה יותר, בהתאם כאמור לנפח התנועה.

בנתיבים המקבילים בהם אנו משתמשים היום, בכל מקרה לא נראה שתחול הקלה בעומס התנועה בשל מעבר כלי רכב לנתיב החדש. כל נהג יעשה כמובן את שיקולו האישי האם עלות השירות גבוהה או לא עבורו, רק זיכרו כי לרשותכם מעט יותר מקילומטר בין השילוט האלקטרוני לכניסה כדי להחליט על כך והיסוס ותגובה מאוחרת עלולים לגרום לתאונה.

מכאן שבאופן טבעי, מעבר לשעות העומס הקבועות בדרך לתל אביב, לא יהיה כל טעם להשתמש בנתיב המהיר וסביר כי הוא יעמוד יתום במשך מרבית שעות היום וכך גם בימי שישי ושבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully