וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר: מנוע 1.6 ל' לפורמולה 1

ירון אדרי

12.12.2010 / 15:07

סבב המירוצים היוקרתי בעולם יעבור ב-2013 למנועי טורבו קטנים במקום ה-V8 של היום. גם בפורמולה 1 הגודל לא קובע?

מזה מספר חודשים שהתאחדות הספורט המוטורי העולמית ה-FIA, שוקלת לערוך שינויים בתקנות מנועי סבב הפורמולה 1. הכיוון למעשה נקבע כבר - נפח קטן, מעט צילינדרים, מגדש טורבו והזרקת דלק בלחץ גבוה (500 באר) שיחפו על החסר. בישיבה שערכה הוועדה הטכנית של ההתאחדות בסוף השבוע האחרון ובהסתמך על דיונים קודמים שנעשו עם הקבוצות, נסגרו כל הפרטים והחל מעונת 2013 נזכה לראות שינויים מרחיקי לכת בסבב היוקרתי בעולם.

השינוי העיקרי נכון לרגע זה ונקבע כאמור ל-2013, נמצא ביחידת הכוח. את מנוע ה-V8 האטמוספרי בנפח 2.4 ל' הנוכחי יחליף מנוע טורבו ארבעה צילינדרים בנפח 1.6 ל', כאשר הסל"ד יוגבל ל-12,000 סל"ד במקום 18,000 כיום. השינוי יניב שיפור גם בצריכת הדלק שתפחת בכשליש. ב-FIA מבקשים להרגיע ולדבריהם ההספקים אמורים להיות דומים לאלה של היום - כ-800 כ"ס.

רנו הייתה הראשונה הציגה מנוע טורבו בפורמולה 1, בשנת 1977. בשנות השמונים הצליחו יצרניות מנועים להפיק הספקים דמיוניים ממנועי טורבו בנפח 1.5 ל' עד שלבסוף נאסר השימוש בהם. הטכנולוגיה שהתפתחה בשנים האחרונות לבטח תתרום להעלאת הספקי המנועים המתוכננים אלא שכדי להפיק הספקים שכאלה, על כל רכיב לעמוד בעומסים גבוהים מאוד ויש לקחת זאת בחשבון כדי להציג אמינות גבוהה. על אחת כמה וכמה שהחל מ-2013 יותר לכל נהג להשתמש בחמישה מנועים לכל היותר בעונה אחת במקום שמונה כיום, וארבעה מנועים ב-2014.

מהנתונים על הנייר ניתן להסיק כי משקל המכונית ירד בעקבות המנוע הקומפקטי יותר וכן מכל הדלק שייקטן בכשליש. אלא שמשקל המכונית הכללי לא אמור להשתנות ועל הירידה במשקל תחפה מערכת לאגירת אנרגיה (KERS) והסוללות שלה שתניב עוד עשרות רבות של כ"ס בלחיצת כפתור. מערכת ה-KERS נחלה כשלון חרוץ בעונת 2009, אולם נראה כי יתרונה יהיה גדול בהסתמך על התקנות החדשות.

מה בשנתיים הקרובות?

עד להטמעת המנועים החדשים בעוד שנתיים, תקופה שלבטח תניב שינויים נוספים בספר התקנות, מעדכנת ההתאחדות גם מספר סעיפים שיכנסו לתוקפם כבר ב-2011. השינויים כוללים עדכונים בסעיפים הטכניים וכן הספורטיביים בתקווה שאלה יהפכו את העונה הבאה למעניינת יותר מזו האחרונה.

ההפתעה הגדולה היא ויתור על סעיף עליו נלחמה ההתאחדות בחומרה בעונות האחרונות - איסור הוראות קבוצתיות. בעקבות הגרנד פרי הגרמני השנה בו הורתה פרארי לפליפה מאסה לאפשר לבן קבוצתו פרננדו אלונסו לעקוף, כנראה שהבינו ב-FIA אחת ולתמיד שלא ניתן להלחם בהוראות קבוצתיות וקבוצות תמצאנה דרכים יצירתיות לעשות זאת בסתר, כמו שעשתה פרארי אם כי לא בהצלחה גדולה. יחד עם זאת, בהתאחדות מדגישים בפני הקבוצות כי כל פעולה בלתי ספורטיבית שתבייש את הסבב תזכה לסנקציות, אולם כאן כבר מדובר בפרשנות שתעמוד בבוא היום ליצירתיות הפרקליטים.

בסעיפים הטכניים, ממשיכים להגיע מספר שינויים אליהם חייבות הקבוצות להיערך בשלושת החודשים הקרובים. שינוי משמעותי יהיה בכל הנוגע לאמינות כאשר כל תיבת הילוכים תחוייב לעמוד בשימוש במשך חמישה מירוצים רצופים, מירוץ אחד יותר מהעונה האחרונה.

סעיף נוסף שאושר מתקשר למעטפת האווירודינמית כאשר יותר השימוש בכנף אחורית אקטיבית. הנהג יוכל לשלוט על כך רק במידה והוא נמצא בטווח של שנייה מנהג אחר, וזאת כדי להגביר את המאבקים והעקיפות. ה-FIA הודיעה בנוסף כי תקשיח את הכללים והבדיקות בכל הקשור לתחומים אפורים בסעיפים האווירודינמיים כמו כנפיים קדמיות גמישות או רצפה אקטיבית, סעיפים שיוחסו כיתרון הגדול של קבוצות רד בול ופרארי בעונה החולפת.

עוד קבעה ההתאחדות שלוש תקנות עבור עונת 2012. התקשורת בין הקבוצות לנהגים תהיה פתוחה יותר כך שניתן יהיה לשדרה לצופים, יותר השימוש במרכיבים ביולוגיים בדלק ותוכנסנה הגבלות לרכיבי המתלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully