וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: שברולט קרוז עוברת טיפול נמרץ

19.12.2010 / 10:04

המשפחתית החשובה ביותר של שברולט מקבלת מנוע מחודש עם 124 כ"ס ותיבת הילוכים אוטומטית משופרת. חוויה מתקנת?

פעמים תכופות השתמשה שברולט במונח 'גלובאל' (עולמי) כשהיא חשפה את הקרוז המשפחתית לפני כשנתיים. ולא היה צורך לחבר מאמרים מורכבים שדנים בהשערות דמיוניות כדי לנתח מדוע היא בחרה דווקא בתיאור הזה - מכונית משפחתית "עולמית" גורמת ליותר תהודה ציבורית על פני סתם עוד "משפחתית", קל וחומר אם אתה יצרן במשבר.

אליה וקוץ בה: אימוץ מושגים גלובליים טמן בחובו גם סיכון: מי שפניו לכבוש את העולם רצוי שיגיע מוכן לכך. שברולט שיגרה את הקרוז לשדה עם משתתפות וותיקות, מנוסות, שחוו וטעמו כמעט את הכול - הטוב והרע. וברגע המבחן בו נשלפו המנועים, התיבות, ההיגוי, וכל האמצעים, שברולט נאלצה לקחת פסק-זמן כדי להבין שבהיעדר התאמות בהתקפה הניצחון רחוק מהישג-ידה, שכן צריך לגייס יותר ממילה מפוצצת או מימדים מרשימים.

אלא שמאז אותה הסתגרות, שברולט לא קפאה על שמריה: היא החמירה במשטר האימונים ועשתה שיעורי-בית. את התוצאות עוד נשקף במהלך 2011 על רקע הצגתן של מספר עולות חדשות; אחת מהן היא הקרוז הקומפקטית - כולל מנוע 1.4 ל' טורבו 138 כ"ס (בשלבי בדיקת כדאיות כלכלית), אורלנדו MPV, יש גם מיני בשם ספארק ועולה מעידן הזהב המתקמבק שברולט קמארו שתנחת פה לקראת האביב. וזו בערך מחצית הרשימה.

הקרוז 2011 היא הסנונית הראשונה למתקפה. היא מגיעה אלינו עם מנוע שמח יותר, תקיף, ותיבה אוטומטית עם 6 הילוכים שעברה מקצה שיפורים. ב-UMI יבואנית המותג מביעים ביטחון שהנגיסה שלה במובילות - מאזדה 3, טויוטה קורולה ויונדאי i30, תגרום לזעזוע בדירוג הנוכחי והתחרות תעצב ותשנה את תמונת הפילוח בטבלת המכירות. האם היא מסוגלת לעשות זאת? יצאנו לבדוק.

מסתכלים

עוד לפני שפנינו אל מתג ההתנעה עצרנו להתבונן מסביב, להבחין אולי במתיחת פנים שהסתננה מתחת לרדאר; מסתכלים, מודדים, מצלמים... כלום. קרוז שומרת על התפאורה, מה שגורס כי לבעלי הקרוז הקודמת לא צפויה הפתעה יוצאת-דופן בחזותה. אף על פי כן, חייבים לומר שהיא בכל זאת משדרת משהו. אולי זה גוון הבורדו אדמדם שהולם אותה, ואולי זה כפי שתובעים האופטימיים: מי שמרגיש טוב כלפי פנים, מקרין זאת כלפי חוץ.


גם בתא הנוסעים הדקורציה זהה. להוציא חיפוי בהיר יותר של המושבים האפורים והמעט נוקשים, לא מצאנו מקום להצביע על פרט בולט מהשאר. ביתר העניינים נספר שהמכונית היא ברמת מפרט LS - ליסינג אם לדייק, ובה האביזרים החיוניים: בקרת אקלים מכאנית (דיגיטאלית רק ב-LS פלוס או ב-LT), חלונות חשמליים, בקרת שיוט (תוספת חדשה), מחשב דרך, משענת יד אחורית עם אחסון, מערכת בקרת יציבות, סיוע בלימה ו-6 כריות אוויר.

אופציה שנכללת ב-LS היא מערכת מולטימדיה בשווי 3,500 שקל שמותקנת בקונסולה המרכזית. היא משלבת מערך נווטן (GPS), מערכת שמע בכלל לא רעה עם 6 רמקולים (שליטה מגלגל ההגה) וחיבור לבלו-טות'. את כל הפקודות מבצעים באמצעות מסך מגע גדול ונוח לגישה. מומלץ לרכוש אותה הן כי הנוכחות שלה מאירה את הקבינה והן כי זה תורם לחיבור בטיחותי עם כל המכשירים האלקטרוניים.

סקירה של איכות החומרים גם היא העלתה חרס, במובן שאין באמת שום דבר חדש שראוי לציין אותו. בשברולט ממשיכים ומחפים את חלל הנוסעים בשילוב של מספר דיפונים במרקם פשוט, לעתים בהגזמה כמו למשל בקווי האורך של התעלה המרכזית בסמוך לידית ההילוכים. אבל בסך הכללי הקרוז מצייתת לאווירה מוקפדת מתוך קווי העיצוב של היצרנית. המרווח הפנימי - מצוין, כמו שתמיד היה.

מנוע, ביצועים

שואלים ובודקים: מה כבר יכולים לחולל 12 כ"ס, זריקה של מומנט ותיבה אוטומטית שהיא חדשה, אבל בעצם לא בדיוק מהקופסא? מההיבט הטכנולוגי, המנוע לא הוסב מהותית. שברולט ערכה בו שורה של התאמות מאוד קטנות, מאופקות, בעיקר בתחום הנשימה והתזמון (שסתומי יניקה ופליטה) כדי לשחרר יותר כוח לגלגלים הקדמיים.

מנוע ה-1.6 ל' מייצר כעת 124 כ"ס (112 כ"ס בעבר) ב-6,400 סל"ד והמומנט נע אל 15.8 קג"מ ב-4,000 סל"ד (4,200). כפי שציינו זו עלייה מתונה בעקומת העוצמה שיכולה להתפרש גם כחידוד מזערי. אבל האם כך במבחן הממצאים?

כשיוצאים אל הכביש, הצימוד בין הכוחות מייצר תמהיל של חבילה מלוטשת היטב, חיובית ואפילו נמרצת ומפתיעה. תיבת ההילוכים המשופרת (6 הילוכים) זכתה להידוק בין יחסי העברה שהיו כזכור ארוכים ועצלים בקרוז 2009, וכבר בקילומטרים הראשונים מבחינים בשינוי משמעותי בהשוואה לעבר.

אורח פעולתה מהיר והביצוע חלק. המנוע קצת רועש, מחוספס, ואמנם יחסי ההעברה ארוכים מרוב התיבות המודרניות, אך אותם פערים וחורים בין ההילוכים שגרמו לה להתנהל ככבדת משקל אינם עומדים עוד כנגדה. במבחני התאוצה הקלאסיים עולה כי מהמקום משגרת עצמה הקרוז ל-100 קמ"ש ב-12.9 ש' בלבד, מ-50 ל-80 קמ"ש ב-4.8 ש', ומ-80 ל-120 קמ"ש ב-9.9 ש'. מהירותה המרבית עומדת על 180 קמ"ש.

שברולט קרוז 2011. ניר בן טובים
שברולט קרוז 2011/ניר בן טובים

ממשיכים

בכבישים המפותלים חשש היה שמא תאבד התיבה את הדרך בין יחסי העברה. אך גם במקטעים אלה - ובניגוד להיגוי המעורפל במרכזו שגרועים ממנו הכרנו, הוכיחה בשלות של ממש. טיפוס אל עיקולים הררים מחלץ מקרביה את המרב והיא נכונה לעמוד בקצב דרישותיו של הנהג ללא צניחות באנרגיה. בשלב מסוים המומנט אוזל אמנם וגם רגל נעוצה ברצפה לא תסייע, אך היא מסוגלת לתת פייט גם בתחומי הכוח הדלים ביותר ומול כבישים ועיקולים מפתים.

ספיגתה של מערכת המתלים בכבישים מהירים הייתה טובה. הקרוז כשמה כן היא משפחתית שגומאת מרחקים ארוכים בקלות: הריסון בחלק האחורי משום מה פחות מבריק, בפרט תחת עומס (מורגשים שיבושים על משטחים נחותים מהממוצע), אולם אלה אינם פולשים לתא הנוסעים ומפרים את השיכוך. בנוסף לכך, התנהלותה ב-100 קמ"ש שלווה ואין סימנים והערות לפריצות רוח חזקות או נוכחות של המנוע, כאמור, בגלל אותם עידונים במכללי המכונית. כאן גם המקום לציין שכושר הבלימה של המכונית השתפר ואינו דועך במהרה.

צריכת הדלק הניבה עבורנו במבחן זה כ-10.9 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת ו-12.4 בנסיעות בינעירוניות. בעיר הסואנת היא מתייצבת על 10 ק"מ לליטר ונראה שהיא פועלת בתהליך גמילה מהטיפה השחורה. שוחרי הסביבה ישמחו גם לשמוע על דרגת זיהום מופחתת ל-8 ברף הדירוג לזיהום אוויר מרכב מנועי, כשלכך מצרפים עמידה בתקן 'יורו 5'.

שברולט קרוז 2011. ניר בן טובים
שברולט קרוז 2011/ניר בן טובים

קיבלה מעט, נותנת הרבה

במתקני שיקום וגמילה מיישמים שיטה מוכחת: כדי לטפל בבעיה, קודם כל צריך להודות שהיא קיימת. שברולט לא הסתירה דבר. לא טייחה את הביקורות והאכזבות שהוטחו כלפי הקרוז. הוידוי היה חד וברור: המשפחתית שלה מתקשה לעמוד בתחרות; שאפו על הכנות, עוד יותר על התעוזה.

בדיעבד, היא החמיצה שורה של מרכיבים בסיסיים שהפכו לסימני החולשה שלה: מנוע, תיבה, חוסר אלגנטיות, ואיכות גבולית בחבילה הטכנולוגית. גם השקתה של מאזדה 3 החדשה על רקע חשיפתה והסתערות הקוריאניות אף הן פגעו בה ללא היכר, שהרי תזמון הוא סעיף קריטי בחייה של מכונית.

בסיום המבחן, הקרוז מטפלת ב-85 אחוזים מנקודות התורפה שפקדו אותה בשנתיים האחרונות. הצירוף בין תיבה אוטומטית למנוע שהוא שיפור חוויתי, מציידים אותה בתכונות משכנעות עבור קהל המשפחות הישראלי - לא מהפך, אלא כיול מחדש ומתאים לאופייה.

עלות המכונית תנוע בין 119 ל-121 אלף שקלים, מותנה בסטים ומפרטים שיעמדו באולם המכירות. אך מסתמן איפוא כי כעת אפשר להכריז לראשונה כי הקרוז 2011, היא המשפחתית העולמית ששברולט קיוותה לשווק מיומה הראשון. נמתין בדריכות למנוע הטורבו כדי (אולי) להדביק את 15 האחוזים שנותרו.

  • עוד באותו נושא:
  • שברולט
  • umi

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully