וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אור ירוק: "שר התחבורה בורח מאחריותו"

27.12.2010 / 10:39

עמותת אור ירוק קוראת לשר התחבורה לתקן מחדלים ולקבוע את המאבק בתאונות הדרכים כיעד לאומי מדיד. כץ: "תקיפה אישית נגדי"

במסיבת עיתונאים מיוחדת שנערכה הבוקר (שני), עמותת אור ירוק קוראת שוב לשר התחבורה ישראל כץ בדרישה לפעול בנחישות כנגד תאונות הדרכים, וכן מזכירה לו את אחריותו האישית והמקצועית לכך. את הקמפיין הנוכחי שלה עושה העמותה תחת הכותרת הדו משמעית "שמע ישראל".

את הדברים פתח רותם הירשפלד שאחיו, גיא בן ה-42 שהותיר אחריו ארבעה ילדים, נהרג בתאונת דרכים שנגרמה על ידי נהג שיכור. בדבריו ביקש לשער אילו שר התחבורה היה בוחר שלא לקצץ בתקציב הבטיחות בדרכים והמשטרה, והיה מתייחס כראוי לכבישים אדומים (בהם אין גדרות הפרדה), יתכן ואחיו היה עדיין עמו.

בנימה זו המשיך אבי נאור, יו"ר עמותת אור ירוק. לדבריו, ישראל מסכמת שנה נוראית מבחינת תוצאות תאונות הדרכים שמציגות כישלון צורב במאבק בתאונות בהן ובניהול הבטיחות במדינת ישראל. את האצבע המאשימה מפנה נאור אל השר כץ כאחראי על הבטיחות בדרכים. לדבריו, חלק מהמחדלים והחטאים בניהול הבטיחות, הוא שחיקת התקציב המופנה לבטיחות.

מתקציב של 380 מיליון שקל (במקום 550 מיליון לפי ועדת שיינין), ב-2012 ירד תקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לכ-330 מיליון בלבד. דבר זה ימנע מכל גורמי הבטיחות למלא את תפקידם: קיצוץ ניידות, שוטרים ומתנדבים והצד השני של המשוואה ברור - אין כסף לטיפול בכבישים אדומים, עברייני תנועה, צמתים וגדרות הפרדה וכו', שעל פי מחקרים טיפול בהם יציל עשרות בני אדם בשנה. הערה מיוחדת כנגד כץ מפנה נאור בנושא הרשות לאומית. "שנה וחצי ללא מנכ"ל, כמוה כמו צה"ל שנה וחצי ללא רמטכ"ל".

בהמשך דבריו מאשים יו"ר עמותת אור ירוק את שר התחבורה בבריחה מאחריותו לבטיחות בדרכים. "אני מעלה את הדברים הללו משום שאלה (ליקויי הניהול - ק.ל) אם לא ישתנו בצורה נחושה ומקצועית, נעמוד כאן בשנה הבאה ושוב נדבר על מאות הרוגים ומשפחות שאיבדו את יקיריהן. אנחנו רואים איך כל מדינות אירופה שמות לעצמן יעדים ותוכניות להורדת מספר ההרוגים והן מצליחות בזה. אני רואה את השר כאחראי והשר בורח מאחריותו. אחריותו לשנות את הפניה האוטומטית לגורם האנושי כאשם בתאונה. אם הגורם האנושי טעה, התשתיות לא צריכות להרוג אותו וחובה גם לוודא שכל גורמי ההצלה כשירים ומסוגלים להציל חיים".

בסיכום דבריו מסביר נאור כי זעקת "שמע ישראל" היא זעקה לשר לתיקון המחדלים. להפוך את הרשות הלאומית לגוף המקצועי שמתכנן את המאבק בתאונות הדרכים כולל מההיבט התקציבי. "המאבק בתאונות הדרכים חייב להיות יעד לאומי על ידי קביעת יעדים מדידים עליהם אפשר לבחון הצלחה". נאור פונה בתחינה גם אל ראש הממשלה שישים כעדיפות את הבטיחות בדרכים ושיוביל אל המהלך שיהפוך את זה לחלק מהאג'נדה הלאומית.

לדברי שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, "ישראל היא המדינה היחידה במערב אירופה בה ישנה עליה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים". עוד לדבריו, "לא בכל טעות של אדם, גם אם שתה ונהג, צריך להיגזר גזר דין מוות". בשעה זו יש 300 קילומטרים ו-100 צמתים שהיו אמורים להיות מטופלים כבר ולדברי אבואב, אין צורך לגזור סרטים על השקת כבישים חדשים, אלא לעמול ללא דיחוי בתיקון הליקויים בכבישים הקיימים. יש לטפל גם במישור הרפואי לרבות הפינוי המוסק שכעת במקום שלושה מסוקים פעילים סביב השעון בצפון, בערבה ובדרום, ישנו כרגע מסוק יחיד בצפון הארץ, הפעיל במשמרת של 12 שעות בלבד, בשל בעיה תקציבית (חברות הביטוח מסרבות לשלם על הפינוי). השנה פונו 96 פצועים קשה בתאונות בצפון הארץ וחייהם ניצלו בזכותו של המסוק הרפואי. "האצבע המאשימה מופנית אל שר התחבורה, כי אל מי נפנה? מי האחראי למצב בדרכים? לשר ישנה אחריות מיניסטריאלית לכל המתרחש בכבישים. הקריאה שלנו, שמע ישראל, זועקת בתחינה אליך שר התחבורה שתעשה מעשה לשנות את המצב הבטיחותי בדרכים כך שבשנה הבאה לא נעמוד כאן שוב בעיניים דומעות" סיכם אבואב את דבריו.

מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה כי מתחילת שנת 2010 נהרגו בתאונות דרכים ברחבי ישראל 381 בני אדם, עלייה של שמונה אחוזים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד אז נרשמו 352 הרוגים. מבין ההרוגים, 16 רוכבי אופניים (15 בתקופה המקבילה אשתקד), 44 רוכבי אופנוע (34) ו-125 הולכי רגל (116). מקום המדינה נהרגו בתאונות דרכים 30,901 בני אדם מהם 4,867 הם ילדים ובני נוער.

שר התחבורה ישראל כץ, מחזיר מלחמה

תגובת שר התחבורה ישראל כץ לא אחרה להגיע לאור הדברים הקשים שהטיחו כנגדו באור ירוק. במסיבת עיתונאים שנערכה מייד לאחר זו של אור ירוק בה הוא לקח חלק, כך הוא ענה לשאלתנו. "מדובר בפרויקט פופוליסטי כנגד שר התחבורה והממשלה שמנהל בצורה פוליטית לגמרי מנכ"ל שעסק בפעילות פוליטית בעברו ואולי רוצה לחזור אליה. ההערות שלהם על התנהלות תקציבית נובעות מחוסר ידע ועניין. כדאי לזכור שמי שעומד בקמפיין נגדי גם בשלטי החוצות והקמפיין בטלוויזיה הוא ראובן אדלר שמזוהה עם המפלגה האחרת (קדימה - ק.ל) ומטרתו לתקיפות שכנגדי היא פופלסטית בלבד".

עוד בהמשך דבריו מוסר כץ כי "תקציב הרשות הלאומית לא עוגן בחקיקה ולכן הוא בר שינוי. אין צורך ברשות לאומית שמשמשת רק להעברת כספים". כץ גם יוצא כנגד העמותה בתקיפות ואומר כי "אם בטיחות הייתה בראש מעייניה של אור ירוק והם אומרים שהשקיעו 200 מיליון שקל, אם הם היו מפנים את הכסף הזה לפעולות בטיחותיות או הסברתיות אז מילא, אבל הם בחרו להשקיע סכומי עתק כנגד שר ממונה מכהן כפי שלא נעשה בעבר. תקיפתם היא אישית נגדי ולכן צוין שמי. מדינת ישראל לא עברה באדום והרגה, לא מדינת ישראל נהגה במקום הנזירות ומדינת ישראל לא רכבה על קטנוע".

על דבריו של כץ אמרו בתגובה באור ירוק כי "במקום להתעסק עם המהות, כיצד להוריד את מספר ההרוגים בתאונות הדרכים בישראל שעלה השנה ב-8 אחוזים. בורח שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, מאחריות ומעדיף לפנות לחבריו במרכז הליכוד, אשר גם הם יודעים ומבינים כי צריך קודם כל לטפל בעיקר ולא בטפל. והעיקר הוא הפחתת מספר ההרוגים בתאונות הדרכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully