וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד משישה נהגים - שיכור

ירון אדרי

30.12.2010 / 10:38

כרבע מהנהגים מודים כי עלו על ההגה לאחר ששתו אלכוהול, מרביתם ברמה גבוהה מהמותר. יותר ממחציתם סבורים שלא ייתפסו

כמידי סוף שנה אזרחית, שבה ועולה סכנת הנהיגה בשכרות לאור המספר הרב של מסיבות וארועי ליל הסילבסטר. גופים רשמיים מעצימים את הקמפיינים הפרסומיים, גופים עסקיים רוכבים על הגל עם קמפיינים יחצניים והכל בכדי לצמצם ככל הניתן את מספר השיכורים מאחרי ההגה, מטרה שבהחלט מקדשת את כל האמצעים. אלא שלא רק ליל השנה האזרחית החדשה מעמיד את משתמשי הדרך בסכנה.

"אחד מכל שישה נהגים בישראל אינו כשיר לנהוג", כך בהודעה שמפרסמת היום (חמישי) הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כחלק ממהלך הסברתי לקראת הסילבסטר. מנתונים שמפרסם המדען הראשי ברשות עולה כי 15 אחוזים מהנהגים בישראל חזרו הביתה מבילוי כאשר בדמם רמת אלכוהול הגבוהה מהמותר בחוק. נתון זה מתבסס על סקר שערכה חברת 'שילוב' בחודש יולי האחרון, והקיף 500 גברים ונשים מהמגזר היהודי בני 17 ומעלה שברשותם רישיון נהיגה.

הנתון החיובי בסקר הוא כי 73 אחוזים מהנהגים ששתו במהלך הבילוי נמנעו מלנהוג כאשר 55 אחוזים מהנהגים אף דאגו לקבוע מראש נהג תורן. אלא שהמספרים המדאיגים מותירים אותנו עם מעל לרבע מהנהגים שמודים כי נהגו לאחר ששתו אלכוהול, חלקם הגדול כאמור שתה כמות גבוהה מהמותר. נתון מדאיג נוסף מגלה כי נהגים אינם יודעים כמה בדיוק מותר להם לשתות כדי שיוכלו לעמוד בהצלחה במבחן החוק, מה שייתכן וגורם להם לשתות יתר על המידה. הדבר בולט בעיקר בקרב נהגים צעירים בגילאי 18 עד 22 השותים למעלה משלוש כוסות אלכוהול בכל בילוי. בקרב נהגים חדשים מדובר ב-28 אחוזים.

עוד בנתונים המדאיגים, 23 אחוזים מהנוהגים בגילופין הודו כי עשו זאת לאחר שכבר חשו שיכורים, כאשר 10 אחוזים מהם דיווחו כי עשו זאת יותר מפעם אחת. ואם זה לבדו אינו מדאיג, יש לקחת בחשבון כי נהג נחשב לשיכור על פי חוק הרבה לפני שהוא מרגיש כך. גם פתרון לכך הם לא מנסים למצוא היות ו-44 אחוזים ציינו כי הם כלל לא קובעים נהג תורן או שעושים זאת לעיתים רחוקות מאד.

אז מה אם כן גורם לנהגים לנהוג בגילופין פרט לחוסר אחריות? ייתכן והתשובה נמצאת בהרתעה שאינה מספקת. רק 40 אחוזים מהנשאלים מעריכים כי הסיכוי להיתפס גבוה או גבוה מאוד, מה שמלמד על סוג של חוסר פחד מפעילות האכיפה. נציין כי מנתונים שהפיק אגף התנועה במשטרת ישראל השבוע התברר כי בשנת 2010 בוצעו 640 אלף בדיקות שכרות בהן נמצאו כ-9,000 נהגים שיכורים, אלף מהם נשים.

"נתוני הדו"ח צריכים להדאיג כל אחד ואחת מאיתנו, בייחוד הורים לנערים צעירים שייצאו בסוף השבוע הקרוב לבלות ולחגוג", כך אומר רון מוסקוביץ' המנכ"ל החדש של הרשות הלאומית. "תפקידה של הרשות הוא להמשיך ולטפל בתופעות כאלה הגורמות לקטל בדרכים באמצעים העומדים לרשותה, הטמעת המסר 'אל תיתן לאלכוהול לנהוג במקומך', עידוד השימוש בתחבורה ציבורית וקביעת נהג תורן לאחר בילוי". עוד אומר מוסקוביץ' כי "הרשות תמשיך לפעול עם אגף התנועה במשטרת ישראל, הרשויות המקומיות, רכזי הבטיחות הפזורים בערים, סיירות ההורים והמתנדבים".

במהלך השבוע האחרון ביצעה הרשות הלאומית פעילויות שטח לחינוך והסברה בעיקר בקרב נהגים צעירים בכל הקשור לאלכוהול ונהיגה וכן יחולקו נשיפונים. פעילות זו תתוגבר לקראת הסילבסטר במתחמי הבילוי בערים באר שבע, חיפה וירושלים. בתל אביב תתפרס הפעילות בשני מוקדים: מתחם יד חרוצים בין השעות 22:30 ל-02:00 ונמל תל אביב (סמוך לכיכר שלוותא) באותן השעות בשיתוף עם חברת האוטובוסים דן.

כמו כן, מבקשים ברשות להזכיר כי העונש על נהיגה תחת השפעת אלכוהול הינו פסילת רישיון לשנתיים לפחות ו-10 נקודות. נהג שהורשעה בנהיגה בשכרות ונפס שוב, ייפסל רישיון הנהיגה שלו לארבע שנים לפחות. בנוסף, ניתן להטיל עונש של עד שנתיים מאסר או קנס העומד היום על עד 75,300 שקלים.

בתוך כך, גם משטרת התנועה תתגבר את פעילותה בערבי סוף השבוע בדגש על אכיפה בתחום השכרות. פריסה מקסימלית של כוחות שיטור תחל כבר היום בצירי היציאה הראשיים מהערים וכן בצירים המוביל אל ומאתרי הבילוי. אל כוחות השיטור יתלוו שוטרי המשטרה הצבאית ומאות ממתנדבי מערך התנועה. ראש אגף התנועה ניצב אבי בן-חמו הורה לקציניו להרחיב את השימוש בסמכות השימוע המתירה להם להטיל שלילה מיידית והשבתת רכב ל-30 ימים, לנהגים המסכנים את משתמשי הדרך. האכיפה תתמקד כאמור בנהיגה בשכרות, נהיגה במהירות מופרזת וביריונות כביש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully