וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין לרשויות מחסומים

עו"ד עמית בר-טוב

7.1.2011 / 11:27

זה כמה שנים שרשויות המס אורבות לנהגים בחסות מחסומים משטרתיים ומחרימה את רכבם אם הם חייבים כספים. בג"צ קבע כעת כי זה אסור

רבים מאיתנו צברו חובות לרשויות ממשלתיות. בין אם מדובר במס רכוש, מס הכנסה או מע"מ, המוני בית ישראל מנסים לדחות ככל שניתן את מועד תשלום המסים. עובדה זו אינה נסתרת מעיני רשויות המס שפיתחו שיטות יצירתיות ואגרסיביות במיוחד במטרה להקטין את מצבת החובות של הציבור אף אם לעיתים הדבר פוגע בזכויותיו הבסיסית של האזרח.

במסגרת מאמצי האכיפה נהגו אנשי רשות המסים להמתין במחסומים משטרתיים, ארעיים וקבועים. לאחר בדיקה שגרתית של רישומי ומסמכי הנהג על ידי שוטרים, נכנסו אנשי הרשות לתמונה ובדקו האם הנהג צבר חובות כלפיהם. במידה והוברר כי ישנן כאלה, נדרשו החייבים לשלם את החוב לאלתר אחרת, וכפי שקרה לא אחת, רכבם עוקל לצורך הבטחת תשלום החוב.

תן ת'כסף או שהלך האוטו

כך קרה למנהל המרכז לחקר החברה הערבית בישראל במכון ון-ליר בירושלים, שנסע מביתו לכיוון האוניברסיטה העברית. בתום נסיעה קצרה נעצר ונתבקש להציג תעודות ורישיונות. בתום הבדיקה, שמנוכח השוטר לדעת כי הנהג נוסע כחוק, העביר את התעודות לחוקרי רשות המסים שישבו ברכב אזרחי כמה מטרים מהכביש. כעבור זמן קצר שב השוטר והודיע לנהג כי זה צבר חובות כלפי מס רכוש, ליתר דיוק 7,400 שקלים שאת מחציתם הוא נדרש לשלם בתוך חצי שעה ולא - רכבו יעוקל וייגרר.

על אף העבודה כי הנהג הסביר לחוקרים שהתיק מצוי בהליך הסדר ולזכותו אף קיימת יתרת זכות במס רכוש, הוא אולץ לגשת לסניף הבנק, למשוך את הכסף ולשלמו במחסום. בתום מספר שעות, שב הנהג ושילם את יתרת החוב, ורכבו הושב לו. למזלו, התאפשר לו להשיג בפרק זמן קצר מאוד את הסכום הנדרש, אך מה יעלה בגורל הרכב של אלו שידם אינה משגת? ובכלל, האם רשות המסים מוסמכת לגבות חובות מס במחסומי דרכים של משטרה?

העותרים: המדינה פוגעת בזכות החירות, פרטיות וחופש התנועה

שאלה מרכזית זו הונחה בפני בג"צ, באמצעות האגודה לזכויות האזרח על רקע התנהלותה של רשות המסים בשיתוף עם משטרת ישראל. במסגרת העתירה, בה נדרש בג"צ לבטל את הליכי הגבייה בשל אי חוקיותה ולאור הפגיעה הקשה בזכויות אדם מוגנות, נטען כי החייבים מעוכבים ללא הכנה מראש ונדרשים להמציא כספים באופן מיידי, תוך שנמנעת מהם האפשרות לטעון כנגד היווצרות החוב ולהליך הוגן וזאת בנוסף לפגיעה בזכות החירות, פרטיות וחופש התנועה. כמו כן, צוין כי מדובר בפעולות ללא הסמכה בחוק ומבלי לקיים את פסקת הגבלה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

עוד נטען בעתירה, כי פעולה זו מהווה חריגה מסמכות שכן, לשון החוק מתירה למדינה להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ וכניסה לחצריו של סרבן מס, אך לא ניתנה סמכות שבדין לבצע פעולות גבייה נוספות. כמו כן, נכתב כי יש לפרש את פקודת המסים באופן דווקני המצמצם את פגיעתה האפשרית בזכויותיו ובקנינו של הפרט.

מנגד, לטענת היועץ המשפטי, וזאת לאחר שערך דיון בסוגית "הצטרפותם של גובי מס של רשות המסים ושל המוסד לביטוח לאומי למחסומים משטרתיים", אין כל הגבלה עקרונית להמשך קיומה של המדיניות הקיימת, המעוגנת בהוראות הדין. אין גם מניעה שהשוטר במחסום ימסור לאחר מכן לנציג רשות המסים את מספר תעודת הזהות של נהג או נוסע פלוני, שכן אין מדובר במידע פרטי, ומשכך לא חל עליו חוק הגנת הפרטיות. לטענת המדינה, אין כל דופי בסיוע של רשות שלטונית אחת לרעותה באכיפת הדין ובנסיבות ענייננו, יש בה אף כדי לקדם ערכים ציבוריים ראויים של אכיפת שלטון חוק. האומנם?

בית המשפט: הפסיקו את מתקפות הפתע

בסוף חודש דצמבר האחרון קבעו שופטי בג"צ כי כלל יסוד במשפט המנהלי ובשיטתנו המשפטית הינו, שהרשות המנהלית רשאית לפעול רק בתוך דל"ת אמות הסמכות שהוקנתה לה בחוק, והיא אינה מורשית לבצע פעולה שהיא לא הוסמכה במפורש לעשותה. מדיניות גביית חובות מס וביטוח לאומי באמצעות עיכוב החייבים במחסומי שיטור שהוצבו לצורך מבצעי על ידי המשטרה, ועיקול רכבו של חייב שאינו משלם חובו במקום, מעוררת קשיים רבים.

לטענת בית המשפט, יש במדיניות זו כדי לפגוע פגיעה משמעותית באגד של זכויות יסוד ובהן הזכות לכבוד, לפרטיות, לחופש תנועה וכן הזכויות להליך הוגן, לטיעון ולגישה לערכאות.

בפסק הדין נכתב שאין חולק כי פקודת המסים (גביה) אינה מקנה סמכות מפורשת לגבות חובות ולעקל את רכבם של חייבים המעוכבים במחסומי שיטור, אולם השאלה היא האם ניתן לראות בשורת הסמכויות שהפקודה מקנה ובעיקרן הסמכות להיכנס לחצריו של החייב ולעקל את מיטלטליו המצויים שם, משום הסמכה מספקת גם כדי לעקל את רכבו של החייב המעוכב במחסום משטרתי?

בית המשפט קבע כי יש לפרש סמכויות אכיפה פוגעניות המקנות לרשות כוח כפייה באופן מצמצם המחייב קיומה של הסמכה מפורשת. לפיכך, בסופו של הליך, בג"צ קיבל ברוב דעות את העתירה וקבע כי גביית החובות פוגעת בזכויות בסיסיות והורה לרשות המסים להפסיק את הנוהג לגבות חובות מס באמצעות מחסומי משטרה או "מתקפות פתע" ברחוב ובקניונים.


* הכותב הוא עו"ד, מומחה למיסוי פלילי ואזרחי

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully