וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבישי ישראל בטוחים, בערך

ירון אדרי

10.1.2011 / 9:39

רמת הבטיחות בדרכים בישראל גבוהה ממדינות רבות בעולם. אולם, קצב השיפור והירידה במספר ההרוגים עדיין אינו מספיק

למרות הנתונים המצערים ומלחמת החורמה של משרד התחבורה בנהגים, מצב הבטיחות בכבישי ישראל דווקא מתבררת כטובה יחסית בהשוואה לשאר העולם. כך לפחות עולה מדו"ח 'מדדי בטיחות בדרכים: השוואה בינלאומית' שמפרסמת יחידת המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

הדו"ח ביקש לערוך השוואה בין ישראל לעולם המערבי במספר מדדים המשמשים לבחינת רמת הבטיחות בדרכים. זו מושפעת מגורמים רבים בינהם רמת מינוע, צפיפות הבנייה והמגורים, מספר כלי הרכב ביחס לרשת הכבישים, שכיחותם של מצבי גודש ועוד. יחד עם זאת, הדו"ח מתייחס להרוגים בלבד ואינו מתייחס לפציעות שכן אלה רבות יותר ואינן מתועדות באופן מהימן. מכאן שהתחשבות בירידה במספר ההרוגים לאורך השנים מבלי להתחשב במספר הפצועים (השיפור הגדול בבטיחות מכוניות בשנים האחרונות בהחלט גורם לכך) אינה נותנת את התמונה המדוייקת.

4.2 הרוגים לכל 100 אלף תושבים

המדד הראשון בדו"ח מבקש לבחון את מספר ההרוגים ביחס לאוכלוסיה (מדד הקטלניות באוכלוסיה). כאן עולה כי ישראל היא מדינה די בטוחה עם 4.2 הרוגים בשנה בכבישים לכל 100 אלף תושבים נכון לשנת 2009 אליה מתייחס הדו"ח. לשם השוואה, המדינה המסוכנת ביותר היא פולין שם עומד מדד זה על 12 הרוגים לכל 100 אלף תושבים ואחריה ארה"ב עם 11 הרוגים. בטוחות מאיתנו הן בריטניה עם 3.7 הרוגים לכל 100 אלף תושבים וכן שוודיה והולנד עם 3.9 הרוגים.

נתון זה מרשים אף יותר כאשר מסתכלים על הגידול באוכלוסיה בעשור האחרון. למרות צמיחה של 19 אחוזים בישראל בין השנים 2000 ל-2009, הגבוהה בין המדינות המוזכרות בדו"ח, חלה ירידה של 31 אחוזים במספר הרוגים. אולם, למרות שיפור המצב בדרכים בעיקר לנוכח הצמיחה באוכלוסיה, ישראל נמצאת במקום החמישי מהסוף. כך למשל, בפורטוגל חלה ירידה של 55 אחוזים במספר ההרוגים בתקופה זו (גידול של ארבעה אחוזים באוכלוסיה) ובספרד מסתכמת הירידה ב-53 אחוזים (גידול של 15 אחוזים באוכלוסיה).

רמת המינוע בישראל היא הנמוכה ביותר ועומדת על 327 מכוניות לכל אלף תושבים. בקצה השני של הסקאלה נמצאת ארה"ב עם 867 מכוניות לכל אלף תושבים, מקדימה את אוסטרליה (702) וספרד (689). יחד עם זאת, בגלל המינוע הנמוך ולמרות שמדינתנו קטנה, רמת הנסועה לכל רכב גבוהה בכ-30 אחוזים ביחס לממוצע העולמי.

משקלול נתונים אלה עולה כי מספר ההרוגים לכל 100 אלף כלי רכב ירד בעשור האחרון ב-46 אחוזים והוא עומד כעת על 12.8 וגם במקרה זה מדובר בנתון גבוה מהממוצע. כך למשל, המספר הנמוך ביותר נרשם בבריטניה ונורווגיה עם 6.5 הרוגים ל-100 אלף כלי רכב. בארה"ב הנתון די דומה לשל ישראל. ביחס לנסועה, מספר ההרוגים אצלנו עומד על 8.7 בני אדם לכל מיליארד ק"מ (נכון לשנת 2008).

מי נמצא ברמת הסיכון הכי גבוהה?

ילדים בגילאי 0 עד 14 מהווים כשמונה אחוזים מסך הרוגי תאונות הדרכים בישראל, המספר היחסי הגבוה ביותר בהשוואה לשאר המדינות המסוקרות בדו"ח. כך למשל, חלקם עומד על כשני אחוזים בלבד מכלל ההרוגים באוסטריה וצ'כיה, שלושה אחוזים בבריטניה וצרפת וארבעה אחוזים בארה"ב והולנד. הכי קרובה אלינו היא אירלנד עם שבעה אחוזים. אולם, מספר הילדים בישראל גבוה מאשר בשאר המדינות ושימוש במדדים נוספים משנה את התמונה. כך למשל, נרשמים 1.2 הרוגים לכל 100 אלף ילדים, נמוך מהממוצע העומד על 1.4 ילדים.

19 אחוזים מהרוגי תאונות הדרכים הם קשישים, גבוה משיעור חלקם באוכלוסיה. המדינה המסוכנת ביותר לאוכלוסיה זו היא יפן עם 51 אחוזים, נתון גבוה מאוד. שנייה מדורגת הולנד עם 29 אחוזים ושלישית גרמניה עם 27 אחוזים. במדד יחסי, בישראל נהרגים בתאונות דרכים כשמונה מכל 100 אלף קשישים מידי שנה. זה נתון כמעט כפול ביחס לבריטניה ונורווגיה, ונמוך בחצי מחלקם של קשישים בהרוגי תאונות בפולין או שליש מחלקם בארה"ב.

גם הולכי רגל, בכל הגילאים ובעיקר ילדים וקשישים, נמצאים בסכנה גדולה בישראל והם מהווים שליש ממספר ההרוגים בכל שנה, המספר השני הגבוה בעולם אחרי יפן (35 אחוזים). אלא שגם כאן חלה ירידה בעשור האחרון המסתכמת בחמישה אחוזים ששמה את ישראל במקום השני בשיפור שחל בבטיחות הולכי רגל.

מנתוני הדו"ח עולה כי רמת הבטיחות הכללית בכבישים בישראל גבוהה יחסית למדינות רבות בעולם. אולם, בעוד שבמדינות רבות נרשם שיפור ניכר בבטיחות בעשור האחרון, בישראל השיפור פחות מרשים גם אם קיים. בנוסף, נזכיר שוב כי התייחסות להרוגים בלבד אינה מספיקה שכן השיפור שחל ברמת בטיחות המכוניות בשנים האחרונות הוא לבדו אחראי על ירידה במספר ההרוגים.

ברשות הלאומית מוסרים כי בהתאם לוועדת שיינין, הם פועלים לכך שישראל תהיה בין שש המדינות המובילות בבטיחות במדד ההרוגים לנסועה עד שנת 2015. נכון לכעת, אנחנו במקום ה-12 מבין המדינות שהוזכרו בדו"ח ואחוז השינוי במדד זה עדיין רחוק מלהשביע רצון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully