וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריס: אין כניסה לרכבי-פנאי?

16.1.2011 / 7:33

בעקבות זיהום האוויר שוקלים השלטונות בצרפת כיצד לצמצם כניסת קרוסאוברים לפריס. המבקרים: "אין בכלים האלה היגיון"

האם פריס תהיה לעיר הראשונה בעולם שתגביל כניסת רכבי-פנאי לשטחה? בכירי הממשל הצרפתי ונציגי המשרד להגנת הסביבה נועדו בימים האחרונים עם רשויות המס כדי לנסח מתכונת מיוחדת, לפיה כניסתם של בעלי קרוסאוברים מזהמים וגדולים לא תותר לפריס אלא בכפוף לתנאים מגבילים - מיסוי בתעריף כבד והחמרות נוספות להצרת השימוש בהם (אגרות).

אף מסמך לא אוזכר באופן רשמי ושום גורם בעל השפעה לא התחייב או חתם על מזכר שמתאר הגדרת ההליכים. כל המעורבים בתכנית דואגים שדמותם הציבורית לא תוכתם, וזאת במידה וסעיפי המתכונת יפגעו ישירות ברובד מסוים באוכלוסייה, או שאלה יגרמו לנזקים לתעשיות הרכב המשפיעות בצרפת כגון קונצרן PSA (פיג'ו סיטרואן) ורנו-ניסאן.

מדובר בנושא רגיש הן מהבחינה הפוליטית והן מבחינת רשויות הרווחה, שכן לא כל אדם יכול להצטייד בכלי-רכב מודרני שאינו מזהם. "ישנן התנגשויות בין כמה אינטרסים", מותח ביוקרת פרנוסאה רודייה, סגן נשיא איחוד התעשיינים בצרפת ל'בלומברג'. "מנועי דיזל מיושנים מייצגים ציבור שאינו במעמד גבוה ונאלץ לנוע בכלי-רכב בני עשור ויותר. צריך לוודא שלא נגרם פה עוול לשכבות חלשות".

בניגוד אליו, בכירים שתומכים במהלך הספיקו להשמיע את קולם במקומות הנכונים. סגן ראש העיר בפריס דניס באופין לדוגמה, צוטט בתחנת הרדיו הגרמנית RTL כמי שמביע תמיהה מדוע זקוקים נהגים לכלי-רכב גדולים: "אני מצטער, אבל אין שום סיבה הגיונית לנוע בפריס עם מכונית כזאת. לדבריו, ועל פי עצתו, מוטב להיפטר מהם בהקדם ולרכוש אלטרנטיבה אקולוגית. "אנשים שמבלים בעיר צריכים לרכוש רכב קטן. משהו שמתאים בממדים ובטכנולוגיות לאקלים האורבני".

שני הקונצרנים המקומיים בצרפת PSA ורנו-ניסאן אינם מתנגדים לתוכנית, שכן את רווחיהם ממכירת קרוסאוברים מעולם לא עשו. שניהם מצדדים באופן פומבי במערכות היברידיות (בנזין/דיזל וחשמל) והינע חשמלי טהרני, והשקיעו הון-עתק בקידום מפעלים וכלי-רכב ידידותיים לסביבה. "צרפת היא אינה ארה"ב. הנתח מקרוסאוברים מזערי, כך שאנחנו לא מוטרדים מפעולות אלה שיש בהן תרומה לסביבה הירוקה. נשתף פעולה עם הרגולטורים אך טרם גיבשנו עמדה סופית בנושא", הדגיש אנוק ואן וילט דובר סיטרואן ל'ניו-יורק טיימס'.

סימן שאלה מרחף מעל ההבחנה הערטילאית של המפקחים בין סוגי המכוניות. מגוון קרוסאוברים וכלי-רכב חולקים מנועים, תיבות ולעתים קרובות ממדים - בכלל זה בסעיף האורך. האם בפריס מנסים לצייר תמונה של מי שרוצים להקל על אוויר הנשימה או על גודש הפקקים והחניות? אולי מטרתם היא לצמצם את החבלה האסתטית בסמטאות הפריסאיות ולהביא לעלייה ברכישת מכוניות מיני חשמליות של היצרניות הלאומיות? נמתין לעוד התפתחויות במצב, ויש להניח שהלוביסטים יעלו הילוך בימים הקרובים לקראת ההכרעה בסוגייה הטעונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully