וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2016: מהגליל לנגב בלי רמזורים

ירון אדרי

19.1.2011 / 14:16

תוכנית חדשה של משרד התחבורה והחברה הלאומית לדרכים תרשת את ישראל במערכת כבישים בטוחים בהיקף של 27 מיליארד שקלים

בעוד שש שנים נוכל לנסוע מהגליל ועד לנגב באופן רציף ומבלי לעמוד ברמזורים, כך בהתאם לתוכנית חדשה שפורסמה היום (רביעי) במשותף על ידי משרד התחבורה והחברה הלאומית לדרכים (מע"צ). על פי התוכנית, עד לשנת 2016 יוקמו 95 מחלפים חדשים וכבישים באורך של כ-230 ק"מ יורחבו. עלות התוכנית כ-27 מיליארד שקלים, זאת בנוסף לתוכנית 'נתיבי ישראל' שמבצעת החברה הלאומית שעלותה 10.5 מיליארד שקלים.

התוכנית שהוצגה היום מאופיינת בביצוע פרויקטים גדולים בתחום הכבישים והרכבות שנועדו לשפר את רמת הבטיחות בדרכים הבינעירונית והתאמתן לקצב הגידול במספר כלי הרכב בישראל. בנוסף, פיתוח רשת הכבישים תכלול ראיה חברתית-כלכלית במטרה לקרב את ערי הפריפריה למרכז ולאפשר פיזור אוכלוסין מאוזן ויצירת שוויון הזדמנות תעסוקתי. כך למשל, מתוכננים 14 פרויקטים בהיקף של כשלושה מיליארד שקלים בגליל ובנגב מלבד תוכנית 'נתיבי ישראל' הכוללת שלושה פרויקטים אחרים.

תוכנית הפיתוח מבוססת על שיטת "רבדים", לפיה חולקו הדרכים הבינעירוניות לכבישים ב'רובד עליון' וכבישים ב'רובד משני'. ברובד העליון נמנים ארבעה כבישי אורך ו-16 כבישי רוחב ראשיים בעלי שניים עד ארבעה נתיבים בכל כיוון, אשר יהוו כבישים מהירים וממוחלפים בעלי מהירות תכן של בין 100 ל-130 קמ"ש. יחד עם דרכי הרובד התחתון תיווצר רשת כבישים (שתי וערב) שמרחק הנסיעה מכל נקודה הכלואה בתוכה אל כבישי הרובד העליון לא יעלה על 15 ק"מ. בנוסף, בתכנון הפרויקטים החדשים ילקח בחשבון הגידול החד במספר רוכבי האופניים.

בנוסף למערכת הכבישים, כוללת התוכנית החדשה גם המשך פיתוח קווי רכבת ישראל. עד לשנת 2016 יתווספו לקווים הקיימים 135 ק"מ של מסילת ברזל. זאת, מלבד קו הרכבת לאילת באורך של כ-170 ק"מ שאת הקמתו בוחנים במשרד התחבורה. מספר גופים פרטיים מהארץ והעולם כבר הביעו התעניינות בביצוע הפרויקט.

הפיכת מוקדי סיכון לבטוחים

עוד במסגרת התוכנית לשש השנים הקרובות, יושקע סכום של כ-1.7 מיליארד שקלים בהפיכת מוקדי סיכון קיימים לבטוחים יותר באמצעות פרויקטים קטנים ונקודתיים. אלה כוללים הרחבת הדרכים לדו מסלוליות, הצבת מעקות בטיחות והפרדה, התקנת תאורה, הקמת מעגלי תנועה, רמזורים והפרדת נתיבים מצטלבים במחלפים. מוקדי הסיכון יקבעו במשותף על ידי החברה הלאומית, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשטרת ישראל.

גם ניטור התנועה כלול בתוכנית העבודה ומתוכננת השלמת הקמתה של מערכת בקרת תנועה (ITS). המערכת תשמש לניהול התנועה בשגרה ובאירועים חריגים כאשר כבישים אסטרטגיים ירושתו בחיישנים, גלאי תנועה ומצלמות לצורך קבלת מידע חיוני בזמן אמת. פתרון טכנולוגי זה ואחרים יתרמו לעלייה בבטיחות משתמשי הדרך, וכן יתרמו משמעותית לנושאי איכות הסביבה כפי שמוסרים הגורמים המעורבים. זאת על ידי שימוש בגומי צמיגים וחומרי בנייה ממוחזרים כחלק מתערובת סלילת הכביש. כמו כן ינתן דגש על הארכיטקטורה והסאטטיקה של כל פרויקט.

"החברה הלאומית לדרכים היא הגוף המוביל את מהפכת התחבורה של ישראל, מהפכה שבעיצומה אנו נמצאים כעת", כך מוסר שר התחבורה ישראל כץ. "שילוב הפרויקטים של החברה הלאומית לדרכים יחד עם כביש 6 ייצרו רצף תחבורתי לאורך 215 ק"מ מעמיעד שבגליל ועד לבית קמה שבנגב".

לדברי מיכה גולדמן יו"ר החברה הלאומית, "במרכז מערכת תחבורה יעילה נמצא האזרח. בין אם יבחר לנסוע ברכב פרטי או בין אם יבחר בתחבורה ציבורית, מתפקידנו לספק את הפתרון המיטבי באיכות הנסיעה, בבטיחות ובמהירות". גולדמן מוסיף כי "תוכנית העבודה של החברה, משקפת יעדים אלה בפיתוח כבישים חדשים ובשדרוג כבישים קיימים והקמת מסילות רכבת. הפרויקטים שתקים החברה בשנים הקרובות הם בשורה של ממש לאזרחי ישראל בכלל, ולתושבי הפריפריה, בפרט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully