וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכונית תקבע אם אתה שיכור

1.2.2011 / 11:32

ה-NHTSA מפתח מערכת מובנית לכלי רכב המודדת את כמות האלכוהול בדמו של הנהג, ומונעת הנעה במידה ועבר את הרף המותר

המאבק בתופעה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול עולה הילוך. חוקרים מארגון הבטיחות ה-NHTSA בשיתוף משרד התחבורה האמריקני בראשותה של ריי להוד, מקדמים אב טיפוס מהפכני הפועל בסיוע חיישנים שביכולתם לזהות על ידי מגע עור ונשימה, אם הנהג שתה לשכרות מעבר לרמה המותרת על פי חוק, ולשלול את הנעת המכונית. להערכת החוקרים תציל המערכת עשרות אלפי אנשים בשנה, אולם ייקח זמן רב עד ליישום מלא.

למערכת ההגנה שתי דרכי הבחנה עיקריות לזיהוי אדם בגילופין: הערכת רף האלכוהול בדם על ידי נשימה או על ידי מגע עור. החיישנים פזורים בנקודות אסטרטגיות בחלקי החוץ והפנים דוגמת ידיות המכונית, הזגוגית, גלגל ההגה, ידית ההילוכים ועוד, ועל ידי שימוש במנגנונים אלה, פטור הנהג מבדיקה עצמית על ידי מכשור חיצוני בטרם ניגש לרכבו; מי שפיכח לא יתקל ברכב המסרב להניע.

לא כולם תומכים אדוקים בפטנט. שרה לוונגל מארגון המשקאות בארה"ב טוענת כי רמת הדיוק הנדרשת ממכשור זה אינה ריאלית, וכי בילוי פשוט במסגרת החוק עלול להעמיד אנשים מול רכב מושבת, אפילו אם אלה אינם שיכורים. "נניח והטכנולוגיה אמינה ב-99.9 אחוזים. זה עדיין מונע מאלפים נותרים להניע את הרכב ולהגיע למחוז חפצם. זה הולך לקראת מצב בו מי ששתה כוס בירה או כוס יין באירוע ספורט למשל, לא יכול לנהוג, משהו שהוא מותר ב-50 מדינות".

ביום שישי האחרון נערך הניסוי הראשון של המערכת בארה"ב. במסגרת ההדגמה, שתתה צעירה בשנות ה-20 לחייה שמשקלה כ-65 ק"ג, 2 כוסות וודקה-תפוזים בנפח 45 מ"ל בהפרש של 30 דקות תוך אכילת גבינה וקרקרים בהפסקות, להדמיית אירוע חברתי. על פי מדגמי המנגנון רף האלכוהול שלה בדם עמד על 0.6, כלומר נמוך מדרישת החוק (0.8), ועל כן רשאית הייתה להניע את כלי הרכב שלה.

דובר ה-NHTSA דייוויד סטריקלנד השיב עבור המצדדים ומדגיש את ההיבט הקריטי שבמערכת. "על סמך ההערכות שלנו, מדובר במניעת 9,000 מקרי מוות בשנה בתאונות קטלניות הנגרמות כתוצאה מנהיגה תחת השפעת אלכוהול. יחד עם זאת, נדרש פיקוח אחראי על אופן התכנון למניעת נתונים משובשים. כנראה שנראה את המנגנון בשימוש מלא רק עוד 8 עד 10 שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully