וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלפלים קטנים

10.2.2011 / 15:34

גם עם מנוע ננסי בנפח 1.2 ל' טורבו, סיאט לאון מספקת חווית נהיגה אטרקטיבית לחובבי המותג הספרדי, ולא רק עבורם

על אף שסיאט נקלעה למשברים פה ושם, נזקים גדולים היא לא הסבה לאף לא אחד ממותגי הגרעין של פולקסווגן. השמועות על מכירתה בעקבות חובות מצטברים תמשכנה לככב בכותרות העיתונים באירופה כל כמה רבעונים, אולם מסתמן שלפי שעה אין לכך שחר, ועל אותו המשקל נדגיש כי הסבירות שפולקסווגן תרכוש את אלפא-רומיאו נגזרת מאותה הדעה - מוכרים אחד, קונים אחר. ובכל זאת, בינתיים לא.

היות והסטטוס לעיל נשמר, פולקסווגן ממשיכה לנהל טקטיקה של מזעור נפחים בגזרה הספרדית. סיאט החלה לעבור בהדרגה למנועים קטני-נפח כגון ה-1.4 ל' טורבו אולם גרסאות בכירות עדיין שואבות את כוחן מחטיבות כוח גדולות - 1.8 ל' ו-2.0 ל' מוגדשי-טורבו ומוגדשי-על. ומה צופן העתיד? יישור-קו בהתאם לתנאי האקלים הסביבתי.

בקיץ גנזה סיאט את מנוע ה-1.6 ל' של הלאון ושלפה את ה-1.2 ל' TSI. אותה יחידה ערנית, חסכונית ואקולוגית, המשרתת את המשפחה המורחבת של פולקסווגן. מנוע זה משודך לגיר ידני עם 6 הילוכים בסיאט לאון הנבחנת, ובקרב פולקסווגן וסקודה גם לתיבה רובוטית כפולת מצמד. במבחן זה, יצאנו לבדוק אם שאגת האריה הספרדי עדיין נשמעת למרחקים, גם ללא ציפורניים מושחזות.

מבחן סיאט לאון TSI. ניר בן טובים
מבחן סיאט לאון TSI/ניר בן טובים

תא נוסעים, אבזור

יצרניות מפשיטות לעתים את מהדורות העם המוזלות מנכסיהן, כך שתמיד יהיה לאן לשאוף ולשלשל לכיסן עוד כמה אלפי יורו. בלאון בולט פחות הדבר ביחס ליקרות ממנה, שכן תא הנוסעים לא מקרין ליושביו שחסרים בו פריטים מהותיים: בקרת אקלים מפוצלת (נוחה וקריאה), מערכת שמע עם 8 רמקולים עם שליטה מגלגל ההגה, כניסת USB, בקרת שיוט, מחשב דרך מפורט, חמש מערכות בטיחות (יציבות, בלימה, משיכה ועוד) ו-6 כריות אוויר.

בישראל משווקת הלאון עם רמת הגימור הבסיסית לעיל כסטנדרט, אולם זו ניתנת להעשרה על ידי הוספת חבילת מפרט אופציונאלית תחת הכותר 'אקסלנס' ובהחלט נמליץ עליה. עלותה כ-7,000 שקלים, ונכללים בה לצד מפרט ה'סטייל' גם חלון-שמש בגג, חיישני חנייה אחוריים וחיישן אורות.

מושבי הלאון נעימים ואוחזים, הן מלפנים והן מאחור. תנוחת הנהיגה מצוינת ולא מצאנו עצמנו מתנועעים בחוסר נוחות גם לאחר שעות רבות של נסיעה. איכות החומרים הלא אחידה לא מצאה-חן בעיני כולם - הפלסטיקה עירומה באזור הקונסולה המרכזית והפערים בפינישים ניכרים לעומת גרסאות אחרות, אך זו משתפרת ככל שסיאט מותחת את פניה בכל כמה זמן. מי שעובר מאיביזה ללאון יבחין שההקפדה בלאון נקודתית יותר, במיוחד באיזור לוח המחוונים והמושבים.

מבחן סיאט לאון TSI. ניר בן טובים
מבחן סיאט לאון TSI/ניר בן טובים

מנוע קטן, תוצאות גדולות

את מנוע ה-1.2 ל' TSI פגשנו השנה בכמה הזדמנויות (פולו, פביה, רומסטר ויטי) ובכל אחת מהן נשבינו בקסמו מפאת יכולתו להביך יחידות בנוניות ולנצח מבחנים בהפרשים משכנעים. ולכן, לא הופתענו כי תחת עיצובה החייתי של הלאון הוא מספק בדיוק את אותם התכנים.

הלטינית הקומפקטית בצבעי הכתום חמושה ב-105 כ"ס ו-17.5 קג"מ המתקבלים בטווח של 1,550 סל"ד. התיבה הידנית לה שישה הילוכים הולמת את אופייה בצורה כל-כך טובה, עד שהעברת ההילוכים נעשית בהיסח דעת - שוכחים שכף היד פועלת ברציפות ובאינטנסיביות ובכיף גדול.

אבל אותה רמה של דריכות בפעולת המנוע, מתחילה למעשה באיטיות ובעצלתיים: ההילוך הראשון נעדר מחץ נדרש מהטורבו, ורק כשמצפינים להילוך 2 ו-3 הכוח נערם והתאוצה מתגברת, כפי שלמדנו להפיק מיחידה זאת בעבר. אל 100 קמ"ש מגיעים בפחות מ-10 שניות ועקיפות הן דבר קל שבקלים, שכן בהילוכים שלישי ורביעי המומנט שוטף את האספלט.

כשהמנוע לא בהיכון תמידי, הלאון היא פרטנרית חמה לנסיעות. היא מצליחה למנוע חדירה של רעשים מהכביש להוציא התגנבות מבתי-הגלגלים ובכלל השקט נשמר. אפשר להוריד הילוך, לשבת בנחת ולהתמסר למערכת הסאונד המשובחת. כשתגיעו לתחנת הדלק תרשמו לזכותה עוד היבט חיובי - 13.1 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת.

נוחות, התנהגות

אל הכבישים המרוסקים ניגשת הלאון באדישות. כל דרכי התעבורה - השיבושים, הבורות והטלאים, רוסנו ובוטלו על ידי ספיגה הדרגתית של מערכת הבולמים. סט המתלים של הלאון 1.2 ל' TSI מצויד ביכולת שיכוך מדודה, שכן מדובר ברכב המתנהל באורח רגוע, משפחתי, ומתרחק מקרב הקופרות והספורטיביות הקיצוניות.

כיול מסוג כזה לכאורה פוגע במרכיב ההנאה, אולם מתברר כי למרות השינויים בספיגה ללאון חדות פנתרית על הכביש. האחיזה של הצמיגים לופתת בכוח אדיר, והעברות המשקל מוטמעות דרך כל פקודה שתעבירו דרך גלגל ההגה. במקטעים תובעניים, מאוד, הקילוגרמים המעטים שלה המסתכמים ב-1.2 טון מתקצצים בתחושות למחצית, וההיזון מהקרקע מחזיר לכם בענק עם מידע על תנועות הגוף של הרכב.

מנוע ה-TSI הקטנטן המשיך להפתיע אותנו במעברי פיתולים ועיקולים הנמתחים לגובה והופכים תלולים מאוד בחזרה למטה. בתמורה למרווחים נאותים בין יחסי ההעברה של התיבה הידנית, הקצב של הלאון היה מהיר ונחוש, עם סחיפות מדויקות של מומנט והתעסקות מצומצמת עם תיבת ההילוכים.

שאגה קטנה

בגרסתה הרזה ביותר, סוד כוחה של הלאון TSI טמון בתמהיל. בצד אחד מרכב שימושי בעל 5 דלתות, מרחב מחייה מצוין, אבזור מלא, חסכון בדלק, עיצוב אגרסיבי ונוחות. בצידה השני - מכונית אקטיבית שסוחטת חיוכים וגינוני עליזות עם מנוע 1.2 ל' ותיבה ידנית, מה שלא כל-כך תואם את אבני היסוד בישראל: תיבה אוטומטית ומנוע 1.6 ל' בסידור עם תא מטען נפרד. לך תמיר את דתם של אלה האחרונים.

יחד עם מפרט ה'אקסלנס' עלותה של הלאון נאמדת ב-121,000 שקלים. בסכום כזה תוכלו לנדוד ולשוטט בין מסדרונותיה של פולקסווגן ולמצוא חלופות כמו האוקטביה הרובוטית או להתפשר בגדלים ולבחור בפולו או פביה הזולות יותר. מחוץ לכתלי הקונצרן אין כרגע רכב שמחזיק בסממנים משותפים ללאון TSI, שכן עבורנו ולכל מי שמעריך טכנולוגיה והופעה, הלאון החביבה הזו היא כל מה שאפשר לבקש מרכב משפחתי שמצעיר אתכם בכמה שנים. במיוחד אם אתם אוכלים את האספלט שלכם עם הרבה חריף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully