וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כפתור המוות: ה'קילס' הורג?

13.2.2011 / 8:31

טויוטה נתבעת בארה"ב בטענה כי המפתח החכם שלה אשם במותו של אדם לאחר שששאף גזי פליטה, ממכונית שנותרה מונעת שעות ארוכות

מקרה משונה וטרגי שהתרחש לאחרונה בארה"ב מעלה ספקות סביב השימוש במתגי התנעה ללא מפתח (Keyless) במכוניות. מערכת זו היא החשודה העיקרית בפרשיה משפטית שעיקרה גרימת מותו של קשיש בן 79 מהרעלת גזי פליטת רכב מדגם לקסוס, והסבת נזקים מוחיים כבדים לבת-זוגו.

בלילה של ה-27 בפברואר 2009 החנתה מרי ריברה את מכוניתה מדגם לקסוס כלשהו (פרט זה הוחסר מהדיווחים מכלי-התקשורת בעולם) בחניית ביתה באיזור וויטסטון בניו-יורק. לדאבונה, לא הבחינה מרי שהמכונית נותרה מונעת ונכנסה לביתה ללא כיבוייה, ככל הנראה עם המפתח בידה.

למחרת, הגיעו לביתה חברים מודאגים שלא הצליחו ליצור עימה קשר, ומצאו אותה שרועה על הרצפה לצד מיטתה ומחוסרת-הכרה. בן זוגה, עו"ד ותיק בשם ארנסט קודלה ג'וניור, נמצא ללא רוח חיים. בדו"ח נתיחת הגופה לאחר המוות נמצא כי בדמו רמות חריגות של חד תחמוצת הפחמן, הפוגע ביכולת נשיאת החמצן של הדם.

בעקבות התוצאות הקטלניות הגיש עו"ד נוח קושלבסקי תביעה בשמם של בני משפחתה של מרי ריברה ובן זוגה, כנגד לקסוס וטויוטה. התובעים מאשימים את החברה שלא התקינה מנגנון אוטומטי המדומם את הרכב מקץ פרקי זמן ארוכים. לטענתם, נכון היה שחברה בסדר גודל עולמי תדאג לפתח מערכת פיקוח המזהה שהרכב אינו מאוכלס או שאין איש בקרבתו.

קושלבסקי נועד בימים לאחר מכן עם בכירים ב-NHTSA (ארגון הבטיחות האמריקני) ואלה עדכנו אותו כי הם מודעים לבעיה. "מדובר כאן במספר הפרות חוק פדראליות הנוגעות לביטחון הנוסעים. זהו סיכון שלא היה קיים בעידן המפתחות הקונבציונלים", כך קושלבסקי ל'ניו-יורק טיימס'.

ב-NHTSA מעריכים כי מרי ריברה לא הבחינה/שמעה שהלקסוס מונעת, היות ומדובר בחטיבות הינע שקטות במיוחד. ריברה אגב אינה הקורבן היחידי שנפגע ממערכת זו. אריק בולטון, בכיר בארגון הבטיחות האמריקני, סיפר לקושלבסקי כי נבדק מקרה מוות נוסף של צעירה בת 29 מפאלם ביץ', לאחר שבאוגוסט האחרון נמצאה מתה בדירתה מהרעלת חד תחמוצת הפחמן. גם לה, עמדה לקסוס מונעת בחניית הבית שעות ארוכות מאוד.

נדגיש כי השימוש במנגנוני "מפתח חכם" שהיו בלעדיים עד לא מזמן ליצרניות היוקרה, הופך שכיח יותר ויותר וכיום ניתן לקבלם כאופציה גם במכוניות עממיות. לקסוס וטויוטה אינן היחידות שעושות בו שימוש ומעניין יהיה לראות אם המקרים לעיל יפתחו גל תביעות כנגד יצרניות נוספות בארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully