וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיהום אוויר: היצרניות נושמות לרווחה

16.3.2011 / 11:16

פליטת ה-CO2 צנחה בשיעור של 3.5 אחוזים במהלך השנה האחרונה אל 144 גק"מ. ירידה של 20 אחוזים משנת 2000

האוויר נעשה נקי יותר. דו"ח חדש של מכון ה-SMMT הבריטי (איחוד המסחר ויצרניות הרכב) מלמד כי על רקע התקדמותן הטכנולוגית של מערכות ההינע בקרב חברות הרכב פוחת זיהום האוויר המופק מחטיבות הכוח. על פי פרסומי האיגוד, שיעור פליטת ה-CO2 (פחמן דו-חמצני) ירד ב-3.5 אחוזים במהלך שנת 2010 וב-20 אחוזים בקירוב מאז החלו לבחון את התמורות בשנת 2000. נתונים אלה משקפים במידה מסויימת גם את השיפור שחל בפליטת CO2 בשאר מדינות אירופה.

היעד האקולוגי אליו חותרים להגיע עד שנת 2015 הוא 130 גק"מ. כך נקבע לפני כשלוש שנים על ידי האיחוד האירופי המפקח על ההגבלות. על פי הנחיותיהם, מי שאינו עומד בדרישות צפוי לגזירות וקנסות מצטברים בכפוף לחריגות מהתקן המוסדר בחוק. מדובר במאות יורו לכל רכב מיוצר (פוטנציאל לקנסות במיליוני יורו). יוצאות מן הכלל תהיינה מכוניות אקזוטיות שזכו בהקלות המובנות על פי מדרגות ה-CO2, כלומר קנסות מופחתים ויעדים סבירים הקרובים יותר ל-200 גק"מ.

מנתוני הדו"ח, עולה כי למעלה מ-40 אחוזים מכלי הרכב המופצים בשוק האירופי מתהדרים בנתון של 130 גק"מ, בהשוואה לאחוז אחד בודד בשנת 2000. מכוניות המיני המוזלות והמזהמות פחות קיצצו ב-11 שנים כ-26 אחוזים מהמדד הרשמי ואחוזים רבים קוצצו גם בשאר הסגמנטים. מי שרושמות את השדרוג הגדול ביותר (הן מבחינה טכנולוגית והן תדמיתית) הינן מכוניות הסלון המפוארות והמיניוואנים, שם חלה ירידה של 6 אחוזים ו-6.5 אחוזים בהתאמה במהלך השנה האחרונה ויותר מ-17 אחוזים בעשור האחרון.

את התייעלותן של היצרניות מייחסים ב-SMMT למספר היבטים. ראש האיחוד, פול אוורט, טוען כי הטכנולוגיה המתקדמת בהגדשת המנועים הקטנים הינה רק חלק קטן ממסגרת המהפך, ויש להדגיש כי עליית מחירי הדלק תימרצה התאמות קיצוניות. "התנודות הפוליטיות, האקלימיות והזינוק במחירי הדלק, כל אלה תורמים להשבחות לעיל. אנחנו בהחלט רואים שהנושאים האקולוגיים מטופלים ברמה בינלאומית, וזה חשוב מאוד".

בשנים הבאות תמשכנה הפעולות החיוניות להורדת מפלס זיהום האוויר הפוגם באיכות החיים העירונית בעיקר. כפי שצויין, עומד הרף המוסדר על 130 גק"מ בעוד מספר שנים וזה ילך וייקטן בעתיד. עד שנת 2020, חוזים בתעשייה כי יופחתו 30 גק"מ נוספים והסגמנט העממי לא יפזול מעבר ל-98 גק"מ בממוצע.

במחקר שפורסם לאחרונה על ידי האיחוד האירופי מסתמן כי קיטון זיהום האוויר יכול להוסיף כשנתיים שלמות לתוחלת החיים. האיגוד בחן 25 ערים צפופות ומצא כי 12 מתוכן גורמות לנזק חריף שגבה למעלה מ-19 אלף בני אדם שחיים בסביבה המפויחת. עוד עולה כי השיפור באיכות האוויר מונע חיסורים בעבודה ותקלות שונות במערך העסקי. להערכתם, תחסוך כל מדינה כ-31 מיליארד יורו בשנה אם תימשך מגמת הצמצום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully