וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב: נסיעה ברכבת הקלה בירושלים תמורת סכום סמלי

אבי בר-אלי

21.3.2011 / 7:03

מחלוקת בין המדינה לסיטיפס על מחיר הנסיעה שיהיה בין שקל ל-3 שקלים. הנסיעה לאורך רחוב יפו, משער שכם לתחנה המרכזית, תתאפשר בשעות 6:30-18:30. העלות למדינה - כ-10 מיליון

חמש שנים לאחר שהחלו העבודות להקמת פרויקט הרכבת הקלה בירושלים, עתידים תושבי העיר ובאיה ליהנות כבר בחודש הבא מנסיעה מסחרית ראשונה בקרונות.

ל-themarker נודע כי משרדי האוצר והתחבורה מנהלים בשבועות האחרונים מגעים עם זכיינית הפרויקט, קבוצת סיטיפס, על תקופת הרצה שבמסגרתה תסיע הרכבת נוסעים לאורך רחוב יפו המרכזי בעיר תמורת תשלום סמלי. זאת במטרה לבחון בזמן אמת את מערכות ההסעה, הרמזור והכרטוס בפרויקט לקראת הפעלתה המסחרית המלאה של הרכבת, המתוכננת ל-8 באוגוסט.

לפי ההסכם המתגבש, תציע סיטיפס לקהל הרחב נסיעה ברכבת הקלה בתוואי שבין שער שכם בעיר ועד התחנה המרכזית בשעות 06:30 עד 18:30. מדובר במסלול לאורך כ-2.5 ק"מ שבו ימוקמו שבע תחנות. מחיר הנסיעה מצוי בימים אלה במחלוקת בין המדינה שמעדיפה כי יעמוד על 1 שקל בלבד לבין סיטיפס המעוניינת במחיר של שלושה שקלים. עלות הסבסוד למשך תקופת ההרצה תהיה 10 מיליון שקל. במהלך התקופה תותר נסיעה באמצעות "כרטיס חכם" ללא תוספת תשלום.

תדירות יציאת הרכבות תהיה 12 דקות בשעות השיא, ובשעות השפל תצא רכבת בכל 15 דקות. ההסכם עם סיטיפס עדיין לא נחתם ויותנה, בין היתר, בהסכמות לגבי הרמזור לאורך התוואי והעדיפות שתינתן לרכבת הקלה בצמתים.

סיטיפס אמורה היתה לסיים את תקופת נסיעות המבחן ב-7 באפריל - שלאחריה יחלו נסיעות ההרצה. ואולם, לפי הערכות תידחה השלמת העבודות בכמה ימים.

פתיחת הרכבת הקלה לשימוש ציבורי חלקי נועדה בין היתר גם כדי להקל על תושבי ירושלים, שסובלים מקשיי תחבורה מאז החלה סיטיפס בנסיעות המבחן של הרכבת לפני חודשיים. במסגרת תקופת הניסיון, נהפך חלקו של רחוב יפו מאזור השוק ועד כיכר צה"ל למדרחוב שבו מורשית תנועת הרכבת הקלה בלבד. קווי האוטובוסים מופנים לרחוב אגריפס - הרחוב המרכזי של שוק מחנה יהודה - שקיבולתו אינה גבוהה.

השלב הבא: רכבת בין הקמפוסים

הקו האדום של הרכבת הקלה ינוע במסלול שאורכו 13.8 ק"מ, מפסגת זאב, דרך רחוב יפו ועד הר הרצל. הפרויקט, שתכנונו החל עוד ב-1996 מבוצע בשיטת b.o.t שבה סיטיפס מקימה, מממנת ומתפעלת את הפרויקט למשך כ-30 שנה. עלות הפרויקט הסתכמה בכ-2.4 מיליארד שקל, אליהם נוספה השקעה של 800 מיליון שקל לשדרוג תשתיות עירוניות. בין המדינה לזכיינית מתנהלים כמה הליכי בוררות באשר לשאלת האחריות של כל אחד מן הצדדים לאיחורים בהקמת הפרויקט ולנזק הכספי שנגרם בגינם, המוערך במאות מיליוני שקלים.

למרות הליכי הבוררות, נערכים כבר בממשלה ובעיריית ירושלים לשלב השני בפרויקט. לפי התכנון, בשלב זה יוארך הקו האדום צפונה לשכונת נווה יעקב (2.2 ק"מ), ומהר הרצל לצומת אורה - ובעתיד אף לבית החולים הדסה עין כרם (5 ק"מ).

גולת הכותרת של השלב השני המתוכנן היא קו הקמפוסים - מסלול נוסף לרכבת הקלה שיחפוף ברובו את קו הרכבת הקיים, ויחבר בין שני הקמפוסים של האוניברסיטה העברית - בהר הצופים ובגבעת רם - דרך מרכז העיר. בסך הכל, מדובר בתוספת מסילה של 5 ק"מ שתוכל להניב קו תפעולי חדש נוסף לרכבת הקלה, שישרת את אוכלוסיית הסטודנטים בעיר.

פרויקטים אלה צפויים להתבצע הפעם כפרויקטים קבלניים במימון תקציב המדינה, ולא כפרויקטים זכייניים. ואולם מודל חלוקת הסיכונים בין המדינה לבין עיריית ירושלים עדיין לא סוכם סופית, כמו גם שאלת ביצוע הפרויקט בפטור ממכרז, בידי הזכיינית הנוכחית סיטיפס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully