וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יבואניות הרכב נלחמות בייבוא האישי

ירון אדרי

21.3.2011 / 14:14

חברת המזרח, כלמוביל, מכשירי תנועה, קמור ואיגוד יבואני הרכב עתרו לבג"צ בדרישה שמשרד התחבורה ורשות המסים יגבירו האכיפה על הייבוא האישי

מתגבר מאבקן של יבואנית הרכב בייבוא האישי. חברת המזרח (לנד רובר), כלמוביל (מרצדס, מיצובישי ויונדאי) מכשירי תנועה (מותגי קרייזלר, פורשה וסוזוקי), וקמור (ב.מ.וו ומיני) - כולן יבואניות רשמיות, עתרו לבג"צ יחד עם איגוד יבואני הרכב בדרישה שמשרד התחבורה ורשות המסים יגבירו את אכיפתם על שוק הייבוא אישי. מדובר בעיקר ברכבי יוקרה אותם משווקות היבואניות העותרות, המהווים אחוז ניכר ממכירות הייבוא האישי הרושם מעל ל-3,000 מכוניות מידי שנה.

"משרד התחבורה, רשות המסים ומשרד התמ"ת אינם מקיימים את הוראות הדין הנוגעות לייבוא אישי, כתוצאה מכך על כבישי הארץ נעים כלי רכב שאינם עומדים בתקינה, שעברו תאונות, הסובלים מליקויים בטיחותיים המוסתרים מבעלי כלי הרכב, העלולים לגרום לנזקים ולאבדות בנפש לציבור הנוסעים בדרכים", כך נטען בעתירה המשותפת. עוד בטענות כי אותם גופים ממלכתיים אינם אוכפים את הוראות הדין שקבעו בעצמם וכן העותרים דורשים לקבוע נהלים משלימים ליבוא רכב באופן אישי.

בהתאם לתקנות, יבוא אישי מאפשר לאדם לייבא לישראל בעצמו רכב לשימושו תחת מספר הגבלות. אלא שמנתונים שמפרסמת רשות המסים מעת לעת עולה כי גופים מסחריים רבים פועלים בענף זה וזאת בניגוד לחוק. עוד מפרסומים אלה עולה כי לכאורה, רבים מבעלי כלי הרכב הרשומים כמייבאים הם "אנשי קש" - אזרחים בעלי הכנסה מינימלית או שאינם בעלי הכנסה כלל, זאת כדי לעקוף את האיסור המסחרי. בשל פעילות זו, נרשמת פגיעה בהכנסות המדינה ממסים בגובה מיליוני שקלים.

בשנת 2009 מינה מנכ"ל משרד התחבורה ועדה ציבורית ברשות השופטת בדימוס קיי בלאנש, וזאת במטרה לבחון את מכלול ההיבטים הקשורים בייבוא האישי. בעתירתן טוענות היבואניות כי למרות המלצות הוועדה החמורות, היבוא האישי ממשיך להתנהל ללא כל הסדרה בעוד משרד התחבורה ורשות המיסים מעלימים עין, ולעיתים אף תורמים בפועל להפרת החוק. עוד בטענות כי משרד התחבורה תורם להטעיית הציבור בכך שהוא מפרסם מידע שגוי במרשמיו בנוגע לכלי רכב בייבוא אישי כאשר בידיו המידע המדוייק והמקיף בנוגע להיסטוריית הרכב ובין השאר מספר הבעלויות, תאונות וטיפולים שעבר וכן שימוש מסחרי שנעשה ברכב. "משרד התחבורה בוחר להסתיר מידע זה או לחלופין למסור מידע מוטעה לציבור".

כאמור, העותרים דורשים הגברת האכיפה, תיקון נהלים וקביעת סנקציות נגד מפירי חוק המייבאים רכב ביבוא מסחרי בכסות של יבוא אישי תוך זיוף מסמכים ופרסום מידע שגוי. כמו כן, הם דורשים כי משרד התחבורה יתקן את רישומיו מעתה והלאה ואף יתקן רטרואקטיבית את רישיונות כלי הרכב שיובאו בעבר, דרישה שתשליך על שווים של כלי הרכב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully