וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2050: עולם ללא מנועי בעירה

ירון אדרי

29.3.2011 / 10:52

תוכנית קיצונית של האיחוד האירופי מבקשת לחסל כליל את הצורך בייצור מכוניות עם מנועי בנזין או דיזל עד שנת 2050

בשנת 2050 נפסיק להתלונן על מחירי הדלק? האיחוד האירופי מתכנן להחריף את מאבקו בזיהום האוויר בעשורים הקרובים. על פי תוכנית חדשה שחשף ראש התחבורה באיחוד סים קאלס, נקבעו מדרגות זיהום נמוכות באופן קיצוני עבור השנים הקרובות עד לביטול כל צורך בייצור מכוניות בעלות מנועי בעירה הפועלים באמצעות בנזין או סולר עד שנת 2050. האם נקבע מועד הקבורה של מנועי הבעירה הפנימית והמכוניות כפי שהכרנו אותן כל השנים?

כידוע, עד שנת 2015 תחוייבנה כל יצרניות הרכב באירופה לעמוד ברף מקסימלי של 130 גק"מ CO2, נתון שיצרניות בודדות עומדות בו כבר כעת ואחרות פועלות כדי לעמוד בו. רמה זו תלך ותפחת עם השנים כאשר האיחוד האירופי יציב איסורים נוספים. עד 2030, תופחת בכמחצית כניסתן של מכוניות עם מנועי בעירה לערים מתוקף החוק כאשר ב-2050 כאמור, תיאסר כניסתן כליל. עוד בתוכנית איסור שימוש במכוניות עם מנועי בעירה בנסיעות שאורכן מעל ל-300 ק"מ מה שעתיד להפוך את השימוש במכוניות אלה לקשה עבור בעליהן ויגרום להעדפת אמצעים להסעה המונית.

באמצעות התוכנית, מקווים באיחוד האירופי לגרום ליצרניות הרכב להעלות הילוך בפיתוח מכוניות היברידיות כשלב ביניים לקראת ייצורן של מכוניות חשמליות בלבד היות וייצור מכוניות עם מנועי בעירה כבר לא יהיה רווחי עבורן. כך, עם הירידה הטבעית במספרן של מכוניות מזהמות משנים קודמות הם מאמינים כי פליטת ה-CO2 באמצע המאה הנוכחית תפחת ב-60 אחוזים. נדגיש כי עד מועד זה צפוי מספר כלי הרכב באירופה לצמוח באופן חד.

המאבק העיקש של האיחוד האירופי בזיהום האוויר מתחבורה מקיף גם תחומים נוספים. כך למשל, חברות תעופה תחוייבנה לצמצם בעשרות אחוזים את פליטת המזהמים של מטוסיהן והתחבורה הציבורית כולה תעבור לשימוש בכלי רכב נקיים. מטרה נוספת בתוכנית היא הרצון לצמצם את מספר כלי הרכב הנעים באזורים עירוניים בעיקר ובכך להפחית באופן ניכר את הקטל בדרכים בחמישים אחוזים עד 2020 וכליל עד 2050.

התוכנית הקיצונית לא תעבור בשקט מצידן של יצרניות הרכב, שכבר כעת מבקרות את האיחוד. ראשונה לפרסם הצהרה פומבית היא פורד שגורסת כי הפתרון טמון באמצעים הגיוניים יותר. גם בריטניה שמאז ומעולם ראתה עצמה מחוץ לאיחוד, יוצאת כנגד התוכנית ואומרת כי לא תשתף פעולה עם תוכניותיו של קאלס וכי לא תאסור כניסת כלי רכב באופן גורף. איגודי נהגים באי המלכותי היו תקיפים יותר ומאחד מהם נמסר כי "קאסל צריך לחפש את המוסד לחולי נפש הקרוב ביותר ולהכנס אליו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully