וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלילה ממושכת לעברייני תנועה סדרתיים

ירון אדרי

29.3.2011 / 15:03

משרד התחבורה שב לפסול רישיונות נהיגה של עברייני תנועה סדרתיים לאחר שבעבר פסק בית המשפט כי אין בסמכותו לעשות זאת

משרד התחבורה החל שוב לשלול את רישיון הנהיגה של עברייני תנועה סדרתיים. בעקבות תקנה חדשה עליה חתם שר התחבורה ישראל כץ, החל המשרד בהורדתם מהכביש של מאות נהגים אשר צברו הרשעות רבות בתחום התעבורה. מדובר בנהגים שצברו מעל ל-30 עבירות תנועה בחמש השנים האחרונות או נהגים שביצעו חמש עבירות תנועה חמורות בתקופה זו. על פי התקנה, רישיון נהיגתם של עברייני תנועה סדרתיים יפסל לתקופה של חמש שנים בסופה יחוייבו לעבור מבחן נהיגה עיוני (תיאוריה) ומעשי (טסט) כתנאי להחזרת הרישיון.

בהתאם להנחייתו של כץ, החל אגף הרישוי לזמן את כל הנהגים שרישיונם מיועד לפסילה על פי רשימות שהתקבלו מאגף התנועה במשטרה. מדובר במאות נהגים שצברו בחמש השנים האחרונות עבירות תעבורה רבות וממשיכים לנהוג ולבצע עבירות תנועה חמורות. על פי משרד התחבורה, עבירות חמורות כוללות נהיגה בשכרות, גרימת מוות ברשלנות, הפקרה (פגע וברח), כניסה למפגש מסילת ברזל כשהמחסום ירד, נהיגה בזמן פסילה, הריגה בתאונת דרכים, נהיגה ללא רישיון, אי ציות לרמזור אדום, עקיפה מסוכנת, נסיעה במהירות של 40 קמ"ש מעל המותר וסיכון הולכי רגל במעבר חצייה.

מאז יום ראשון נשללו רישיונותיהם של עשרה נהגים שצברו בין 50 ל-163 עבירות תעבורה, בינהן עבירות חמורות. רישיונם כאמור נשלל לתקופה של חמש שנים. כך למשל נשלל רישיונו של נ. מירושלים שצבר 154 עבירות מהן תשע בגין נסיעה באור אדום, רישיונו של א. ממשהד שצבר 163 עבירות מהן שבע בגין נסיעה באור אדום ונהיגה במהירות של 40 קמ"ש מעל המהירות המותרת ורישיונו של ר. מבאר שבע שצבר תשע עבירות חמורות בשלוש השנים האחרונות. בימים הקרובים צפויה רשות הרישוי לזמן למשרד התחבורה עשרות נהגים נוספים שיעברו שימוע על ידי אגף הרישוי בטרם ישלל רישיונם. "נכביד את ידנו על עברייני תנועה מסוכנים, המזלזלים בחוק ונפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי להוריד את הנהגים המסוכנים מהכבישים", כך לדברי כץ.

בית המשפט העליון: הליך שאינו תקין

הרעיון לשלול את רישיון נהיגתם של עברייני תנועה סדרתיים הוצע עוד בשנת 2008 בימי שר התחבורה הקודם שאול מופז. אלא שמספר חודשים לאחר שהחלה רשות הרישוי לפסול את רישיונם של נהגים לתקופות של בין שלושה חודשים ל-15 שנים, פסק בית המשפט העליון כי אין בסמכותו לעשות זאת. "המטרה אינה מקדשת את האמצעים. המאבק בתאונות חייב להיעשות על פי כללי המנהל התקין ותוך הקפדה על הגינות", כך כתב השופט סלים ג'ובראן בפסק הדין. עוד הוא הוסיף על רשות הרישוי כי "החלטותיה חוטאות בחוסר שוויון ולעיתים בשרירותיות מעצם טיבן". לדבריו, לא היו לפקיד הרישוי שולל הרישיון כללים מנחים לפיו יפעיל את שיקול דעתו.

לאור פסיקת בית המשפט בעבר, במשרד התחבורה מצהירים כי כעת המצב שונה לחלוטין. "אנו לא צופים התנגדויות מיוחדות בבתי המשפט מאחר והדבר מעוגן היטב בתקנות. הדבר נעשה על פי תקנות שאושרו בוועדת הכלכלה של הכנסת והן חוקיות ותקפות לחלוטין", כך נמסר לוואלה! רכב. לשאלתינו במה שונה התהליך הפעם, נמסר " בכך שבפעם הראשונה נקבעו קריטריונים ברורים לעבירות ולמשך השלילה של הרישיון".

נציין כי כפי שהיה בימי מופז, גם הפעם שלילת הרישיון מבוצעת בהתאם לסעיף 56 בפקודות התעבורה ותקנה 212 לתקנות התעבורה, המאפשרים לרשות הרישוי לשלול את רישיונם של נהגים ש"בדרך נהיגתם יש משום סכנה לעוברי הדרך" וזאת לאחר הליך של שימוע. באמצעות סעיפים אלה ביקש משרד התחבורה לשלול רישיונות נהיגה בעבר, הליך שכאמור נקבע כפסול על ידי בית המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully