וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספוילר שלך הורג אותנו

3.4.2011 / 7:10

מחקר: כנף אחורית ברכב גורמת לזרימה קטלנית של פיח מפלטים ישירות לראשיהם של הולכי רגל. קישוט קטלני?

ברוב המקרים, ספוילרים או כנפיים המותקנים על גבי גוף הרכב אמורים לספק אפקט הצמדה לקרקע במהירות ובסיבובים. אבל בפלח המכוניות העממיות נראה שהתוספות הדקורטיביות, אלה מהן שהופכות לאייטם בלתי נפרד מרשימת האופציות בכלי רכב חדשים, עלולים לגרום לתוצאות קטלניות אם מתכננים אותם ברשלנות. על פי מחקר חדש מתברר כי הקורבנות הם הולכי רגל ורוכבי אופניים שמקבלים עננה של אוויר מפוייח ישירות לפרצוף.

המחקר שבוצע במכללת דאבלין באילרנד נעשה אמנם על פי חמישה מודלים ואינו נתמך בתוצאות על הכביש, אך זה הקיש כי ספוילרים המוטים בזווית מסוימת מסיטים את האוויר המזוהם שיוצא את המפלטים בדיוק לגובה הראש של הולכי רגל, רוכבי אופניים וכל מי שנלכד במערבולת הפיח מאחרי המכונית המזהמת.

החוקרים שאחראים על ביצוע הפרויקט, הגדירו את המערבולת המסוכנת ב"זווית תקיפה של 20 אחוזים", וטוענים כי העלייה בריכוזיות הבנזין בזווית זו הסתכמה בכ-40 אחוזים ביחס לספוילר שמותאם היטב. "זה לא משנה איפה הספוילר, הבעיה היא בזוויות", אומרת ד"ר מקנבולה מצוות המחקר.

מההיבט החיובי, הדגימו החוקרים כי ניתן להפחית את הריכוזיות בכ-18 אחוזים אם רמת המיומנות של המתקינים גבוהה. "אם הספוילרים ממש ישרים אפשר לצמצם את הנזק. אבל כל תזוזה של הכנף מזווית אפס, גורמת להחמרה" מוסיפה מקנבולה.

במקביל, מפנה ג'ף גרהרט מהמרכז האקולוגי במישיגן ארה"ב אצבע מאשימה כלפי חטיבות ההנדסה של היצרניות ואומר כי חייבים לפקח על רמת הביצוע. "ממילא זה לא פונקציונלי ולא תורם, אז שישקיעו בצמצום הפגיעה בבריאות האדם". מקנבולה מדגישה ומסכמת את המחקר במסקנה מלומדת: "הספוילרים לא ישנו את כמות הזיהום רק את הריכוזיות. אבל התמצית שלנו היא שהיצרניות חייבות לתכנן התקנים שמפחיתים את הסיכון לפגיעה בבני אדם. צריך להקדיש תשומת לב לעניין הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully