וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התחבורה יכריע כמה קרונות יתווספו לרכבת

אבי בר-אלי

24.4.2011 / 9:47

משרד האוצר טוען כי רכבת ישראל יכולה להסתפק בפחות קרונות; מנכ"ל משרד התחבורה יכריע אם להיענות לבקשת הרכבת לרכישה מלאה

הוויכוח בין משרד האוצר לרכבת ישראל על רכישה נוספת של קרונות נוסעים מחברת בומברדייה (Bombardier) הקנדית מגיע להכרעה: ל-TheMarker נודע כי מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, יקיים בימים הקרובים דיון מכריע בנושא בהשתתפות נציגי האוצר ורכבת ישראל. מדובר במימוש אופציה שנייה לרכישת 72 קרונות דו-קומתיים תמורת 117.8 מיליון יורו (590 מיליון שקל), במסגרת הסכם שעליו חתמה הרכבת עם החברה לפני כחצי שנה. כחלק מהסכם זה, מומשו עד כה שני חוזים לרכישת 150 קרונות דומים.

לפני שבועיים ביקש משרד האוצר מחברת הייעוץ הבינלאומית LBG חוות דעת באשר לצורך התפעולי של רכבת ישראל במימוש האופציה. באופן מפתיע, הגישה LBG טיוטת דו"ח שלפיו רכבת ישראל זקוקה לרכש נוסף של 72 הקרונות, ואף יותר. בתגובה לטיוטה העביר האוצר ל-LBG כמה הערות בנוגע להנחות היסוד שלפיהן נערך החישוב. בעקבות ההערות הוציאה LBG דו"ח מתוקן שלפיו בתרחישים מסוימים, יכולה הרכבת להסתפק גם בחלק מן הרכש המתוכנן ולא לממש את האופציה במלואה.

בעקבות הדו"ח המתוקן טענו באוצר כי הרכבת יכולה להסתפק בחלק מן הרכש המבוקש - ואין צורך לממש את האופציה במלואה. ברכבת ישראל, לעומת זאת, טענו כי הביקושים לרכבות בשנים הקרובות יחייבו ממילא רכש נוסף של קרונות - ולכן יש לנצל כעת את האפשרות להרחבת החוזה מול בומברדייה.

עם זאת, בחוזה שעליו חתמה רכבת ישראל מול בומברדייה לפני כחצי שנה, נקבע כי המועד האחרון למימוש האופציה יהיה סוף פברואר 2011. לפיכך, לא ברור אם מחיר העסקה עליו סוכם בין הצדדים עדיין תקף. בימים האחרונים טענו מקורבים לעסקה כי מועד האופציה הוארך בידי בומברדייה בחודשיים - לסוף אפריל. ואולם, מן הרכבת לא נתקבל לכך אישור רשמי.

לפני כחצי שנה הוכרזה בומברדייה כזוכה במכרז הקרונות הבינלאומי שפירסמה רכבת ישראל. מדובר היה במכרז לאספקת 74 קרונות דו-קומתיים (Double Deck), שבו התמודדו רק בומברדייה וחברת פירמה האיטלקית, שנפסלה. הצעת בומברדייה, ספקית הקרונות הדו-קומתיים של הרכבת כיום, כללה אספקת קרונות בתוך 25-30 חודשים תמורת 156.6 מיליון יורו. בתום משא ומתן ממושך מול הרכבת סוכם על רכישת 78 קרונות תמורת 132.2 מיליון יורו, תוך הקדמת לוחות הזמנים לאספקה בין נובמבר 2011 ועד אפריל 2012.

כפי שנחשף ב-TheMarker, הפחתת המחיר והקדמת לוחות הזמנים התאפשרה בעקבות נסיגת רכבת ישראל מדרישותיה הטכניות בתנאי הסף שנקבעו במכרז. רכבת ישראל, כך התברר, הסכימה לרכוש מבומברדייה קרונות מדגם זהה לזה שסיפקה לרכבת ב-2002-2006 ולא קרונות הבנויים לפי התקן האירופי החדש (EN). לפיכך, יכולה בומברדייה להשתמש בקווי הייצור הקיימים שלה, ולהוזיל את ייצור הקרונות.

כמו כן, כלל ההסכם אופציה לרכש נוסף של 72 קרונות זהים תמורת 114.8 מיליון יורו. אופציה זו מומשה לאחר שהותנתה באישורה בידי הרכבת עד סוף נובמבר 2010. בנוסף, חתמו החברות על אופציה שנייה לרכש של 72 קרונות נוספים תמורת 117.8 מיליון יורו.

ואולם, תקצוב רכש נוסף זה לא אושר עדיין בידי משרדי האוצר והתחבורה. מעל מימוש הסכם זה מרחף איום של התנועה לאיכות השלטון לעתור לערכאות נגד החתימה עליו, בעקבות פגמים לכאורה שנפלו בהליך המכרזי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully