וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין: זוועות נגד תאונות דרכים

28.4.2011 / 9:38

שיעור תאונות הדרכים הקטלניות בסין תופח לממדי ענק והרשויות מאסו לאסוף גופות מהכביש. מה עושים? תוקפים את הנהגים בסרטוני זוועה

בשנים האחרונות חלה עלייה בתקציבים שמופנים להגברת המודעות לתאונות הדרכים דרך סרטונים מבויימים שמטרתם לזעזע את הצופים. אוסטרליה הייתה בין החלוצות להסיר את המכשולים של הצנזורה, בריטניה המשיכה, ישראל הפיצה משהו דומה ועכשיו הסינים לוקחים את זה צעד קדימה עם תכנית מצמררת במיוחד – סרטונים אמיתיים ממצלמות צמתים. הכול בפרצוף, בלי מחסומים.

דיוויד פירסון מ'הלוס אנגל'ס טיימס' הגיע לאחרונה לבייג'ינג לסקר את התופעה, ודיווח כי הרשויות פועלות לצמצם את הקטל בדרכים, אך אינו בטוח שהדרך לשם תניב הישגים. לפי דבריו, מורי הנהיגה מכשירים את התלמידים במתכונת משולשת: לימודי נהיגה עיוניים, מעשיים והקרנות של קמפיינים ממשלתיים בהם מתועדים מקרים מחרידים של תאונות דרכים קשות. "אנשים יצאו מהכיתה ממרים בבכי. בחורים ובחורות", כך אומר זנג שי תלמיד נהיגה בן 21. "חצי שעה של רוכבי אופניים נהרגים, דם בכל מקום והולכי רגל שעפים באוויר כמו פיסות בשר זה יותר מידי", הוא מסכם את מה שראה.

מומחים חברתיים טוענים שסין רחוקה שנים ארוכות מאימוץ מנהגים זהירים בכביש. כמות האנשים והמכוניות שפוקדים את הערים עולה על גדותיה והמשטרה חסרת אונים. מנתונים שמפרסם איגוד היצרנים בהונג קונג עולה כי 50 אלף כלי-רכב חדשים עלו מידי יום לדרכים אשתקד וכיום נעים ברחבי המדינה 85 מיליון מכוניות. "אתה יכול להיות הכי זהיר בעולם, אבל תגיע למעבר חצייה ותאלץ להמתין שעה עד שאלפי אנשים יעברו מצד אחד לשני. הסיכוי שלא יקרה פה משהו הוא קטן", מציין פירסון. משרד התיירות בארה"ב אף פרסם לאחרונה אזהרה לתיירים לפיה יש לנקוט במשנה זהירות בכבישיה של סין. "הדרכים מסוכנות, אין זכות קדימה, אין אכיפה, הולכי-רגל בכל פינה ואדיבות היא בגדר המלצה".

מה אפשר לעשות?

תרבות הנהיגה בסין מתוארת כעולם פרוץ וכאוטי, בלי חוק ובלי הסמכה. כמות ההרוגים בשנה מתקרבת ל-70 אלף, כפול ממקרי הקטל בארה"ב. אולם, חלק לא מובטל מהמנהגים הרעים שתיעד הכתב האמריקני אפשר להבחין בהם גם בישראל. בין השאר מספר על נהגים שהחמיצו יציאה למחלף והחליטו לנסוע לאחור בכביש המהיר נגד כיוון התנועה, כלי רכב שלא מאטים בפניות בכלל, רוכבי קטנועים מתעלמים לחלוטין משלטי הכוונה, תמרורים ורמזורים, והולכי רגל מטיילים על הכביש בחופשיות כמו בקניון.

התוצאה העגומה והמצערת היא בדרך כלל תאונות ענק עם אלפי נפגעים. בחודש דצמבר למשל 134 מכוניות היו מעורבות בתאונת שרשרת לאורכו של חצי ק"מ. מאוחר יותר באותו היום נספו 14 ילדים לאחר שרכב הסעות במחוז הונאן עף מהכביש לתוך תעלה בצד הדרך כחלק מתוך תאונה בה היו מעורבים כ-100 כלי רכב.

הסכנה בכבישים גדולה מאוד בסין, אבל הבעיה מתחילה לכאורה בתפישה הסביבתית, כאשר אנשים מהלכים בדרכים כאילו מהפכת השינוע מעולם לא קרתה. "אתה רואה פה דברים שקראת עליהם בספרים לפני עשרות ומאות שנים. הולכי רגל משוטטים בין מכוניות כאילו הן עומדות במקום, חוצים כבישים משל היו ריקים ובטוחים שהכול יהיה בסדר", כך ממשיך לתאר.

אז איפה הפתרונות? הממשלה מנצלת את כוחה עם תעמולת הפחדה משודרת, הן באינטרנט והן ברשתות הטלוויזיה. ערוץ בייג'ינג משדר תכנית עם טיפים לנהיגה בטוחה שנקראת 'רמזור לפניך' ובה משולבים קטעי הדרכה קטנים והסברים על נהיגה נכונה. אולם, את הבמה תופסים סרטוני התאונות שהופקו על ידי המשטרה מקלטות של מצלמות צמתים. המגמה על פיהם היא לעורר חרדה בנהגים ולגרום להם להטמיע את ההשלכות הקשות הנגרמות בתאונות דרכים.

בפועל התוצאה הפוכה. מתברר שהסרטונים הפכו להיט היסטרי ברשת עם מאות אלפי כניסות ותגובות, ואין בהם שום אפקט הרתעתי. "ממה שהצלחנו ללקט מכל הדיווחים בלימודי הנהיגה", אומר דאן מאיגוד היצרניות בהונג קונג, "זהו סוג של בידור מקאברי בשביל הצופים ברשת. הם מקבלים 12-13 דקות לא מסוננות מ-108 מצלמות כבישים עם תאונות דרכים מזעזעות". צירפנו לכם קישור לאחד מסרטוני ההפחדה של משטרת סין כדי שתוכלו להבין במה מדובר. ראו הוזהרתם - חלק מהתמונות קשות לצפייה כפי שמבקש להציג הממשל הסיני. לכם יש בחירה שלא לראותם, שם הם בגדר חובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully