וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם יעצור את תאונות הדרכים?

ירון אדרי

11.5.2011 / 11:31

תוכנית שאפתנית שמשיק היום האו"ם בשיתוף ארגונים נוספים תפחית בעשור הקרוב ב-50 אחוזים את מספר הרוגי תאונות דרכים ברחבי העולם

האו"ם בשיתוף ארגון הבריאות העולמי והאיחוד האירופי משיקים היום (רביעי) את תוכניתם להגברת הבטיחות בדרכים בכל העולם. מדובר בתוכנית לעשור הקרוב, שתסתיים בשנת 2020, ומטרתה להציל חייהם של כחמישה מיליון בני אדם ברחבי העולם. זאת באמצעות עמידה ביעד הפחתה של 50 אחוזים בהרוגי תאונות דרכים.

בתוכנית העשור משתתפים גם ממשלות, סוכנויות בינלאומיות, ארגונים אזרחיים וחברות פרטיות מיותר מ-100 מדינות. בכל אחת מהן, תושק תוכנית לאומית מיוחדת עבור השגת מטרה זו. כך למשל, הגברת השימוש באמצעי בטיחות וטכנולוגיות חכמות בכלי רכב, טיפול בתשתיות והתניית חלוקת תקציבי תשתיות על בסיס עמידה בתקני בטיחות, חיזוק מערך החינוך והכשרת נהגים, פיתוח תוכניות אכיפה לאומיות, מיקוד הטיפול באוכלוסיות בסיכון גבוה כגון רוכבי דו גלגלי ועוד.

מנתוני דו"ח השוואתי של ישראל מול העולם שערכה עמותת אור ירוק ב-2010, עולה כי ההפחתה במספר ההרוגים בישראל בשנים 2001-2008 הייתה מתחת לממוצע האירופי. בנוסף, בישראל חלה בשנים 2004-2008 עליה של 8 אחוזים בממוצע השנתי במספר התאונות הקשורות לאלכוהול לעומת ירידה שנתית ממוצעת של כ-6 אחוזים באיחוד האירופי. ישראל נמצאת במקום ה-17 מבין 25 מדינות במספר דו"חות לאלף תושבים.

הקטל בדרכים נחשב למגפה עולמית עם נזקים המוערכים ביותר מ-500 מיליארד דולר בשנה, והוא עלול להפוך לגורם המוות החמישי בעולם. מידי שנה נהרגים בתאונות דרכים 1.3 מיליון בני אדם, מעל ל-3,000 מקרי מוות ביממה, מרביתם הולכי רגל, רוכבי אופניים וכדומה. מספר הפצועים נאמד בעשרות מיליוני בני אדם בשנה. 90 אחוזים מתאונות הדרכים מתרחשות במדינות שהכנסתן הלאומית בינונית עד נמוכה, למרות שהן מאכלסות פחות ממחצית צי הרכב העולמי.

"סקירת ביצועי בטיחות בשבע ממדינות ה-OECD מוכיחה, כי הצבת יעדים כמותיים קשורה ישירות לירידה שנתית ממוצעת במספר ההרוגים", כך לדברי מנכ"ל אור ירוק שמואל אבואב. "לצערנו, על פי המצב כיום, ישראל לא תעמוד ביעד העולמי לעשור הקרוב, אך עדיין עלינו לעשות את כל המאמצים על מנת להתקרב אליו. בסופו של דבר מדובר בהצלת חיי אדם, והמשמעות של הפחתת 50 אחוזים ממספר ההרוגים בתאונות בישראל היא ירידה אל מתחת ל-200 הרוגים בשנה. עדכון התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, המתבצע בראשותו של ד"ר יעקב שיינין בימים אלה, הוא צעד ראשון בכיוון הנכון, שלאחריו חייבת הממשלה לוודא גם יישום מלא שלה".

על פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מתחילת שנת 2011 נהרגו בתאונות דרכים בישראל 121 בני אדם לעומת 144 בתקופה המקבילה אשתקד – ירידה של 16 אחוזים. ירידה של 11 אחוזים נרשמת בסעיף הולכי הרגל (40 לעומת 45) וירידה של 34 אחוזים בקרב רוכבים (19 לעומת 29).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully