וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם תנהגו הרבה, תשמינו

16.5.2011 / 10:48

מחקר אמריקני מורה על קשר ישיר בין נהיגה ממושכת להשמנת יתר. האם צמצום מרחקי הנסיעה יביא להפחתה בקילוגרמים העודפים?

האם נהיגה מביאה לעלייה קיצונית במשקל? מחקר שבוצע בארה"ב על ידי פרופ' שלדון ג'ייקובסון מאוניברסיטת איליינוי, מצא כי שימוש בכלי-רכב פרטי הוא בין הגורמים הישירים לתופעה של השמנת יתר בקרב הנהגים. אמנם מדובר בחיבור טבעי בין השניים, שכן השמנת יתר הינה תוצאה של חוסר פעילות גופנית, אך שלדון הסיק כי שילוב בין צריכת מזון עתיר שומן לנהיגה לטווחים ארוכים, חמור יותר מכל שילוב עצלני אחר.

המחקר מבוסס בחלקו על ממצאים שלוקטו בין השנים 1987-1989, שם התגלה כי ישנו קשר חד משמעי של 99 אחוזים בין השמנת יתר (obesity) למיילים (קילומטרים) שמכסים הנהגים בכלי-רכבם הפרטי. "זו מגפה. אבל צריך להבין שמלבד הנסיעה ברכב באופן קבוע, ישנה תרומה רבה של גורמים נוספים להשמנה - כמו למשל מחירו של מזון בריא. עדיין, אין ספק שככל שהמרחק על מד הקילומטרים מצטבר, כך גם הסיכוי לעלות במשקל גודל", אומר שלדון.

"חוסר איזון בהוצאת האנרגיה", הוא להערכת החוקרים מאוניברסיטת אילונוי, הגורם שמכריע על משקל הגוף הסופי. לדברם, אנשים שצורכים מזון בעל ערך קלורי גבוה ועתיר בשומן, אינם מוציאים את הכמות הנדרשת לאחר האכילה, כלומר "השריפה" מצומצמת. "השומן מצטבר מפני שאחרי הארוחות אנשים נכנסים לרכב במקום להשתתף בפעילות כלשהיא, אפילו הליכה. יש כאלה שגם אוכלים באוטו ואז בכלל הסיכון לחלות בבעיות בריאותיות גובר", מציין אחד החוקרים. "אם כל נהג יפחית את מרחק הנסיעה שלו בלפחות מייל בודד, בתוך 6 שנים תקוצץ תופעת השמנת היתר ב-2 אחוזים, כלומר כ-5 מיליון איש יצליחו לצאת ממעגל הסיכון", מסביר ג'ייקובסון.

בארה"ב ובריטניה מתפשטת התופעה להיקפי ענק. אולם האמריקנים בשל גודל האוכלוסייה במדינותיה מציינים כי בשנת 2008, הוציאה מערכת הבריאות קרוב ל-147 מיליארד דולרים על מנת לטפל בחולים שסובלים מהשמנת יתר. עוד מציינים החוקרים כי גם במדינות המזרח גוברת התופעה, שכן בהודו ובסין נרשמת השפעה תרבותית כפולה, הן על כמות המכוניות שנמכרת והן על סוג המזון שהאוכלוסיות צורכות. "אתה לא יכול להילחם בכול יחד - אכילה לא נכונה וחוסר פעילות זה פשוט מכה למערכות של הגוף".

פתרונות יכולים לנבוע רק משינוי הרגלים יסודי, אומרים החוקרים. זאת מאחר והממשלה וכל הגופים המשווקים מזון זול וזמין, שאינו בריא ושתורם למאזן הכספים של החברות הינו חלק מתרבות המערב. האוכלוסיות הסובלות מצדן, תמשכנה לאכול כמויות אדירות של מזון שמן, להיכנס לאוטו ולהגיע לסניף המזון המהיר הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully