וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליסינג כבר לא כדאי כל כך

ירון אדרי

19.5.2011 / 17:00

מסקר שערך מועדון הצרכנות 'הייטק זון' עולה כי ליסינג תפעולי הפך לפחות כדאי. מי שבכל מעדיף אותו, הם נהגים הנוסעים עשרות אלפי ק"מ בשנה

על כבישי מדינת ישראל נעות מעל ל-300 אלף מכוניות המוגדרות "רכב חברה". רובן ככולן נמנות על ענף הליסינג התפעולי המשגשג, בעיקר בקרב עובדי חברות הייטק. אלא שלאור השינויים בתקנות המיסוי עבור אותן מכוניות בשנתיים האחרונות, הפכו אלה לפחות אטרקטיביות עבור העובדים. חברת 'הייטק זון', מועדון הצרכנות של קהילת עובדי חברות ההייטק, ערך סקר עמדות מקיף בקרב כ-2,000 מלקוחותיו ובו ביקש להבין מה הם חושבים על כך.

מתוצאות הסקר עולה כי 61.2 אחוזים מעובדי ההייטק מחזיקים רכב במסגרת ליסינג תפעולי ומתוכם, 44.4 אחוזים חכרו אותו לפני למעלה משנתיים (השינוי בתקנות המס נכנס לתוקפו בינואר 2010 ובינואר 2011 עלה אחוז המס). אלא שניתן בהחלט להסיק כי מאז השינוי במס חלה ירידה בכדאיות מסגרות הליסינג התפעולי. בתקופה שבין שנה לשנתיים מהיום, חתמו על עסקאות ליסינג 31 אחוזים מהעובדים ורק 24.6 אחוזים מהם עשו זאת בשנה האחרונה.

אישור לכך מתקבל מתשובותיהם של הנסקרים על הכדאיות הכלכלית שבתוכניות הליסינג כיום. רק 20.9 אחוזים השיבו כי זה עדיין משתלם להם ו-20 אחוזים השיבו כי זה לא משתלם אך ממשיכים לחכור רכב רק בשל הנוחות שבכך. מכאן, שכ-60 אחוזים מעובדי ההייטק החליטו כי הליסינג הפך למיותר עבורם – 21.5 אחוזים השיבו כי יחזירו מכוניתם בהקדם, 20.1 אחוזים השיבו כי שירות זה כלל אינו רלוונטי עבורם ו-17.5 אחוזים כבר ויתרו על השירות. נציין כי מבין המצדדים לטובת הליסינג, 64 אחוזים סייגו זאת ואמרו כי מדובר בתוכנית משתלמת רק עבור מי שנוסע יותר מ-30 אלף ק"מ בשנה, פי שניים מהממוצע השנתי.

"עד לרפורמה במיסוי, רכב ליסינג היה ברירת מחדל כמעט אוטומטית עבור רוב עובדי ההייטק, בשל שילוב של נוחות וכדאיות כלכלית", כך לדברי רונן דגן מנכ"ל משותף בהייטק-זון. "האפשרות לנסוע ברכב חדש ובטיחותי, ושלל השירותים הנלווים, הטו את הכף לטובת תכניות הליסינג, גם עבור מי שעבורם הכדאיות הכלכלית לא הייתה מובהקת. אולם כפי שנתוני הסקר שלנו מראים, ירידת הכדאיות המתמשכת בשל שינויי המיסוי ממשיכה לבוא לידי ביטוי באופן משמעותי".

אז מה כדאי בכל זאת?

מבין משתתפי הסקר שתוכנית הליסינג עליהם הם חתומים מסתיימת השנה, רק 31.5 אחוזים מתכוונים לחדש את החוזה. 18.4 אחוזים עדיין לא החליטו מה בכוונתם לעשות ו-20.1 אחוזים העידו כי רכב אינו רלוונטי עבורם. השאר יעברו לרכב יד שנייה (13.3 אחוזים), ליסינג פרטי (8.4 אחוזים) או לרכב חדש לחלוטין (8.3 אחוזים) ורצוי יפני, אך גם קוריאני בא בחשבון.

הנטייה המובהקת כאמור הינה לרכב יפני, כפי שמעידים כמעט מחצית מהנסקרים. אך בפילוג המכוניות למותגים 17.1 אחוזים מעדיפים את יונדאי עם 17.1 אחוזים כששנייה לה מאזדה עם 16.2 אחוזים. אחריהן טויוטה עם 14.2 אחוזים והונדה עם 12.8 אחוזים. מהצבע השולט אגב קשה להם להיפרד וכמעט מחציתם יעדיפו את המכונית הפרטית שלהם כסופה או לבנה.

ואם ברכב יד שנייה מדובר, הרי שקשה לעובדים להיפטר מהמאזדה שלהם. 18.8 אחוזים יעדיפו אותה על פני כל מותג אחר כשלא רחוק אחריה עם 18.5 אחוזים טויוטה. 14.5 אחוזים מעדיפים את הונדה ו-14.4 אחוזים שוקלים לרכוש יונדאי שכבר הייתה בידי מישהו אחר.

עוד ביקשו עורכי הסקר לדעת מה דעתם של עובדי ההייטק על איכות סביבה תחבורתית. כ-30 אחוזים השיבו כי בכוונתם לרכוש רכב היברידי, אך זאת רק מטעמי חיסכון בעלויות הדלק. טעמים אקולוגיים? רק 11.8 אחוזים ירכשו רכב היברידי בגלל סיבה זו. בעניין מכוניות חשמליות, 45.5 אחוזים השיבו כי מדובר בנושא מעניין אך הם לא רואים עצמם רוכשים אחת בקרוב. 31.1 אחוזים ישקלו רכישה בעתיד, את 14.4 אחוזים זה כלל לא מעניין ו-9.1 אחוזים יסיכמו למכונית חשמלית רק במידה וזו תוצע במסגרת תוכנית ליסינג במקום העבודה.

לסיכום, אומר דגן כי "הנתונים העולים מהסקר ברורים למדי. עבור אחוז גבוה מהעובדים, תכניות הליסינג הקיימות כבר אינן משתלמות גם לאחר שמשקללים פנימה את הנוחות, השירות וכדומה". אז האם תם עידן הליסינג התפעולי? כנראה שלא, אך כוחו בהחלט הצטמצם בשנתיים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully