וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכבת ישראל החליטה על קיצוצים

אבי בר-אלי

27.5.2011 / 7:27

מחיר השביתות: רכבת ישראל החליטה על קיצוצים מחשש לגירעון של 100 מיליון שקלים. בין צעדי החירום שעליהם הוחלט: ביטול שעות נוספות ועצירת גיוס כוח אדם נוסף

חברת רכבת ישראל יוצאת בתוכנית קיצוצים נרחבת בעקבות ירידה בהכנסות החברה מתחילת השנה והנזקים הכספיים שנגרמו לה כתוצאה מהתאונות ומהתקלות. לפי הערכות, הרכבת עלולה לסיים את 2011 בגירעון תקציבי של 100 מיליון שקל.

הנהלת הרכבת התכנסה אתמול לדיון דחוף שבו החליטה לעדכן את תוכניות העבודה של החברה ל-2011 ואת תקציב החברה - באמצעות שורת קיצוצים, בהם ביטול ההכרה בשעות נוספות של העובדים ועצירת גיוס כוח אדם נוסף. מהלכים אלה צפויים לעורר מחאה נרחבת מצד ועד העובדים בחברה, ואולם אלה מחויבים לפנות לבית הדין לעבודה אם ברצונם לפתוח בעיצומים.

מנתונים שהגיעו לידי TheMarker עולה כי הכנסות הרכבת ברבעון הראשון של 2011 היו זהות להכנסות ברבעון הראשון אשתקד, למרות העלאת תעריפי הנסיעה ברכבת בתחילת השנה בכ-3%. כמו כן, הרכבת צפתה גידול במספר הנוסעים, שלא התממש כתוצאה מהיקף גדול יחסית של עבודות פיתוח שהביאו לסגירת קווים בינואר, וכן כתוצאה משריפת הקרונות בינואר, שהביאה להשבתת שליש מצי הרכבות למשך שלושה שבועות. אירוע השריפה הביא גם לספיגת נזקים ישירים בעשרות מיליוני שקלים (ראו מסגרת). כמו כן, רשמה הרכבת ירידה של 5% בהכנסות מהובלת מטענים, למרות ייקור תעריפי ההובלה. הירידה נגרמה כתוצאה מעיצומי ועד העובדים, שהשבית את פעילות חטיבת המטענים למשך שבועות.

כתוצאה מכך, רשמה הרכבת ברבעון הראשון של 2011 גירעון תקציבי של 30 מיליון שקל - והגירעון החזוי בסיכום 2011 התעדכן ל-100 מיליון שקל. עם זאת, הנחת העבודה של החברה לשנת 2011 היתה כי תסיים את 2011 בגירעון של כ-50 מיליון שקל בלבד - ומשום כך נדרשה הנהלת הרכבת להפעיל תוכנית קיצוצים מקיפה.

בסיום דיון החירום שקיימה אתמול הנהלת הרכבת הוחלט לצמצם את ההפסד הצפוי באמצעות עצירת הוצאות שאינן נדרשות לתפעול הישיר של תנועת הרכבות. בראש רשימת הקיצוצים עומדת ההחלטה לעצור ביצוע שעות נוספות בידי עובדי החברה, במטרה לצמצם את הוצאות השכר הגבוהות בחברה. עלות השכר ברכבת הסתכמה ב-2010 בכ-460 מיליון שקל - כ-38% מסך הכנסות החברה מפעילות ומסובסידיה (שהיתה 1.2 מיליארד שקל). מתוך הוצאות השכר, כ-95 מיליון שקל (20%) שולמו בגין שעות נוספות ופרמיות שהוענקו לעובדים.

נוסף, החליטה הנהלת החברה להקפיא זמנית קליטת כוח אדם לחברה. כפי שפורסם ב-TheMarker, הרכבת מתעתדת לגייס השנה 270 עובדים נוספים (כ-10% ממצבת כוח האדם הנוכחית שלה) - ולהגיע בסוף 2011 לכ-2,400 עובדים. הגיוס נועד לצורך תפעול קווי הרכבת החדשים מראשון לציון ומבאר שבע, ולמרות העובדה שלפני שנתיים בלבד יישמה הרכבת תוכנית פרישה מוקדמת לכ-200 מעובדיה.

עוד החליטה הנהלת הרכבת לקצץ משמעותית בהוצאות הכלליות של החברה. בין היתר, מדובר בהקפאת הוצאות השיווק, הרכישות, הנסיעות לחו"ל, רכש הציוד המשרדי והכיבוד, עריכת הכנסים ורכישת שירותי ייעוץ חיצוני. עם זאת, נקבע כי לא תהיה פגיעה בפעילות החברה בכל הנוגע לביטחון, בטיחות ואחזקת המסילה והציוד הנייד (קרונות וקטרים).

הפעם האחרונה שבה נדרשה הרכבת בתוכנית קיצוצים היתה בתחילת 2009, בעקבות המיתון במשק, שהסב לחברה אובדן הכנסות של יותר מ-50 מיליון שקל. זאת, בעיקר כתוצאה מצניחה של 40% בהיקף פעילות שינוע המטענים בעקבות ההאטה בפעילות מפעלי התעשייה בדרום.

תוכנית ההתייעלות כללה אז הדממת רכבות משא, יישום תוכנית פרישה מוקדמת וכן קיצוצים בתנאי השכר ובהוצאות בפעילות השוטפת - בין היתר באמצעות קיצוץ בשעות הנוספות ובפרמיות וביטול תוספת יוקר וגמול מצוינות, שהביאו לקיצוץ של כ-8% בהוצאות השכר. את 2009 סיימה לבסוף הרכבת בגירעון תקציבי של 75 מיליון שקל, לעומת גירעון של 32 מיליון שקל ב-2008 ו-54 מיליון שקל ב-2007.

הנזק מתאונות הרכבת בשפיים ובנתניה: 70 מיליון שקל

הנזק הכספי שספגה רכבת ישראל כתוצאה מהתלקחות הרכבת סמוך לשפיים לפני חצי שנה הסתכם ב-30.8 מיליון שקל - כך עולה מהנתונים.

בסוף דצמבר פרצה דליקה ברכבת נוסעים שהיתה בדרכה מנהריה לתל אביב ועליה כ-200 נוסעים. נוסעי הרכבת הספיקו להיחלץ מהקרונות, אך כ-120 מהם נזקקו לטיפול רפואי. מדובר היה במערך של תשעה קרונועים (קרונות ממונעים מדגם IC3), ששלושה מהם עלו באש. הנזק הישיר מהשריפה לקרונות הסתכם בכ-25 מיליון שקל, לצד עלות נוספת בסך 800 אלף שקל בגין תיקונים שונים ומימון הסעה חלופית לנוסעי הרכבת באותו יום.

ואולם, בעקבות הדליקה החליטה הרכבת להשבית שליש מצי הקרונות שבשימושה מחשש לתקלה מכנית רוחבית שגרמה לשריפה. הקרונועים הוחזרו לשימוש הדרגתי רק בחלוף שלושה שבועות. גריעת 20% מהיצע מקומות הישיבה ברכבות לתקופה זו הסב לרכבת נזק מצטבר נוסף של כ-5 מיליון שקל.

באשר לאירוע התנגשות הרכבות דרומית לנתניה בחודש שעבר מעריכה הרכבת את הנזק לציוד הנייד בלבד ב-40 מיליון שקל. בתאונה נהרסו כליל שני קרונות נוסעים דו-קומתיים ונפגע קרון נוסעים נוסף. כמו כן, נהרס כליל קרון הכוח של הרכבת - קרון ההנעה - ונפגע הקטר שנהגו חצה את הסימנור באור אדום וכתוצאה מהתאונה נשמט מן המסילה. לצד הפגיעה בציוד הנייד גרמה התאונה לנזק בכמה מיליוני שקלים נוספים כתוצאה מהרס מסוט וסימנור בכניסה לתחנה בנתניה, מאובדן הכנסות כתוצאה מהשבתת תנועת הרכבות ומעלויות הסעה חלופית לנוסעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully