וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וולוו הולכת אחרי הפורמולה 1?

30.5.2011 / 7:30

וולוו בוחנת מערכת KERS חדשה לאגירת אנרגית הבלימה שתקזז כ-20 אחוזים בצריכת הדלק הממוצעת. אצלך במכונית כמו בפורמולה 1

האם מערכות אוגרות אנרגיה מבלימה תכנסנה לפעילות בכלי רכב סדרתיים אחרי הטמעתן בספורט המוטורי ובעיקר בפורמולה 1? וולוו כך מסתמן, משכללת את הטכנולוגיה באדיקות, שכן מעט לאחר שנהגנו לראשונה במכונית החשמלית מתוצרתה (ראה קישור מצורף) וגילינו כי בקנה כבר מצאות שתי מכוניות היברידיות חדשות, החברה הסקנדינבית מודיעה כי היא בוחנת בימים אלה את מערכת ה-KERS (סימול ל-Kinetic Energy Recovery System) פרי פיתוחה העצמי, במטרה לשלבה במכוניות העתיד של החברה. על פי ההצהרות, התקנת המנגנון תייעל את תצרוכת המשאבים, תעשיר את עוצמת המנועים ברכב ותפחית את צריכת הבנזין והסולר בשיעור של עד 20 אחוזים.

מערכת ה-KERS פועלת על פי עקרון של אנרגיה קינטית, לפיו צובר כלי רכב אנרגיה מכוח הבלימה וממיר אותו לטובת מכללי המכונית. המנגנון שאוצר כוח מפעולת הבלמים יכול שיהיה בדמותו של מנוע חשמלי (גנרטור), במקרים נפוצים יותר מופקדות סוללות בכלי רכב היברידיים לצורך העניין, ופטנט נוסף בעל יתרונות רחבים יותר כמו במקרה של וולוו, הוא התקנת גלגל תנופה. לא רק שזה קל במשקלו בשל תרכובת קרבון (סיבי פחמן), אלא שמחיר ייצורו והתקנתו זולים במידה ניכרת מכל הכלאה מסורבלת של סוללות ומנועים חשמליים.

הוגי מערכת ה-KERS של וולוו, מתכננים להתקין את גלגל התנופה על הסרן האחורי; בעת דריכה של הנהג על דוושת הבלם, כוחות החיכוך גורמים לגלגל התנופה להסתובב במהירות של עד 60 אלף סיבובים לדקה. כאשר הרכב חוזר לתנועה לאחר הרפיה מדוושת הבלם, גלגל התנופה שולח את העוצמה שנאגרה חזרה לסרן על ידי שימוש בתמסורת מיוחדת.

מנוע הבעירה האחראי על הנעת הגלגלים מלפנים לא יבצע את הפעולה הראשונית, אלא בו בעת מנותק המנוע ומאפשר ל-KERS לקחת פיקוד, וכן ביכולתו להפחית במחצית את השימוש במנוע בעת נהיגה בכביש מהיר וזאת על ידי מנגנון 'עצור וסע' מתקדם. להערכת וולוו, תוספת של כ-80 כ"ס תוכשר לפרקים כתוצאה משימוש במערכת הקינטית.

בסתיו הקרוב, תערוך וולוו למערכת ה-KERS שורה של ניסויים במסגרת פילוט ראשוני בזכות מענק של מיליון דולר מאת משרד התשתיות והסוכנות לאנרגיה. וולוו תהיה בכך לראשונה בין יצרניות הרכב העולמיות שתפעל לפתח ענף טכנולוגי שנמצא מזה כשלוש שנים בשימושן של מכוניות פורמולה 1 ומכוניות מירוץ סדרתיות (פורשה משתמשת במערכת דומה ב-911 בין היתר). מתי נוכל לקטוף את התשואה בתחנת הדלק? אולי בעוד כשלוש שנים. בינתיים נאגור חשבונות.

  • עוד באותו נושא:
  • וולוו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully