וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיוורים תובעים את אגד וקווים

29.5.2011 / 11:27

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים תובעת את חברות התחבורה הציבורית "אגד" ו"קווים" בשל אי הנגשת אוטובוסים לאנשים לקויי ראיה

גם לעיוורים ולכבדי ראיה מגיע לדעת היכן עוצר האוטובוס, כך נקבע בחוק תחת "הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית" בשנת 2003 (וכן חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ"ח- 1998). אולם למרות ההתראה הממושכת שניתנה לחברות האוטובוסים 'אגד' ו'קווים', עד ל-1 בדצמבר 2010, לא הותקנה כמתחייב באוטובוסים מערכת כריזה פנימית וחיצונית המודיעה על תחנת ההסעה בה עוצר האוטובוס. כך טוענת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים עת הגישה כתבי אישום פליליים נגד חברות התחבורה הציבורית "אגד" ו"קווים" בשל אי הנגשת אוטובוסים לאנשים לקויי ראיה.
.
מהתביעה עולה כי בישראל למעלה מ-24,000 בעלי תעודת עיוור ועוד עשרות אלפים לקויי ראיה, שהכריזה באוטובוסים היא הדרך היחידה עבורם לדעת, כאשר הם מחכים בתחנה, איזה אוטובוס הגיע לתחנה וכשהם נוסעים באוטובוס, מהן תחנות העצירה. ולכן, בעקבות פיקוח שערכו מפקחים של נציבות השוויון, הוצא לחברות צו נגישות וניתנה לנציגי החברות הזדמנות להשמיע את טענותיהם בנוגע לליקויים שנמצאו. משלא תוקנו הליקויים החליט משרד המשפטים על הגשת כתב אישום כנגד שתי החברות, בפעם הראשונה בה מוגשים כתבי אישום פליליים בגין הפרת הוראות צו נגישות.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אחיה קמארה: "תפקיד הנציבות לאכוף את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וכשנמצא שחברות התחבורה הציבורית לא מקיימות את דרישות החוק, הפעילה הנציבות את הכלים העומדים לרשותה כדי להבטיח את ישומו. כריזה באוטובוסים מאפשרת לאנשים עם מוגבלות בראיה נסיעה עצמאית ומכבדת בתחבורה ציבורית ובלי תלות בזולת. גם אזרחים מכלל האוכלוסיה נהנים מהכריזה והגיע הזמן כי נגישות לאנשים עם מוגבלות תהא עניין שבשגרה כמו בכל מדינה מתוקנת".

את כתבי האישום הגישו עו"ד נעמי אוראל-סיון, תובעת מחוז חיפה והצפון ועו"ד אינאס חג' יחיא, תובעת מחוז ת"א והמרכז, מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

תגובת אגד: מערכת כריזה מתקדמת ללקויי ראייה נמצאת בתהליך הטמעה

בתגובה להחלטת הנציבות לשווין זכויות של אנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים על הגשת כתבי אישום נגד חברת אגד אמר היום דובר אגד, רון רטנר, כי אגד נמצא בימים אלה בתהליך של רכישה והטמעה של מערכת מתקדמת לכריזה בתוך ומחוץ לאוטובוס, העומדת בדרישות החוק להנגשת אוטובוסים ללקויי ראייה.

לדבריו, אגד מפרסם באופן שוטף הנחייה לכלל הנהגים בדבר החובה להכריז על כל תחנה בה עוצר האוטובוס. בנוסף, מועברת הנחייה זו בימי הדרכה והשתלמות שעורך אגד לנהגיו ובפרסומים שונים. דובר אגד אמר עוד כי אין להתעלם מהעובדה שמרבית נהגי אגד אכן מקיימים הנחייה זו.

דובר אגד הוסיף כי היועצים המשפטיים של אגד טרם קבלו את כתב האישום.

תגובת קווים תחבורה ציבורית:

למרות שקווים והעומדים בראשה טרם קיבלו עותק מכתב האישום אשר על דבר קיומו למדו אך ורק מכלי התקשורת, אתייחס בקצרה לפרסומים בעניין זה ואבקש להדגיש מס' עובדות חשובות. לאחר התקנת תכנית ההנגשה ע"י משרד התחבורה האיצה חב' קווים את הליך ההנגשה שממילא הייתה מהמתקדמות ביותר מבין מובילי התחבורה הציבורית בישראל, בכל הנוגע ליישומו ולקידומו.

בסוגית מע' הכריזה, חשוב לציין כי קווים רכשה מערכות כריזה מהמתקדמות ביותר עבור כל צי האוטובוסים העירוניים שבבעלותה ועובדה זו הודגשה חזור ושנה בפני נציבות השוויון. מכיוון שהמדובר בתהליך מורכב אשר יישומו לוקח מס' חודשים, לכל הפחות, וזאת בשל הצורך לבצע, בין היתר, התאמות טכניות, לא הייתה בידי קווים האפשרות לבצע את התהליך הנ"ל בבת אחת.

לפיכך, בנסיבות אלו, דרישות נציבות השוויון, צריכות להתפרש גם על פי שורת ההיגיון ועל פי המצב בשטח ולא במנותק ממנו. קווים לא מתכחשת למחויבויותיה כלפי הציבור בכלל ובכלל זאת כלפי ציבור לקויי הראייה, ולראיה - קווים מיהרה לרכוש את המערכות האוטומאטיות עבור כל צי האוטובוסים העירוניים ובימים אלו, ניתן לומר בוודאות כי קווים נמצאת בעיצומו של הליך התקנתן של המערכות הנ"ל ואף עומדת לקראת סיומו המלא תוך שלושה חודשים.

  • עוד באותו נושא:
  • אגד
  • קווים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully