וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף של "מוסכי ההסדר"?

ירון אדרי

11.7.2011 / 16:51

הצעת חוק של ח"כ איתן כבל תבקש למנוע מחברות ביטוח לנתב מבוטחים לתיקון רכבם במוסכי הסדר. "סיכון בטיחותם וחייהם של לקוחות"

האם תיפסק התקשרותן של חברות ביטוח עם מוסכי הסדר? הצעת חוק שיגיש מחר (שלישי) ח"כ איתן כבל תבקש לעשות סדר בדרכי התקשרותן של חברות ביטוח עם מוסכים. זאת, כדי לאסור את הבידול בתעריפי השתתפות עצמית בפוליסות רכב וכדי לקבוע כי הסכום אותו יידרש מבוטח לשלם יהיה זהה בין אם בחר מוסך לבדו או בחר בעצת חברת הביטוח.

הצעת החוק מבקשת למעשה לאסור ניתוב מבוטחים להתקשרות עם נותני שירות מסויימים לתיקון נזקים הנגרמים לרכב, המשרתים לכאורה את האינטרסים של חברת הביטוח. כדי לנסות ולשכנע את המבוטח שלא לגשת למוסך בו בחר בעצמו, הן גובות דמי השתתפות עצמית מופחתים כשההפרש עשוי להגיע לאלפי שקלים. "שיעור דמי ההשתתפות העצמית שעל מבוטח לשלם במקרה תאונה לרכב בה נגרם נזק בר תיקון הפך בפרקטיקה לכלי באמצעותו שולטות חברות הביטוח בשוק תיקוני הרכבים", כך בהסבר להצעת החוק.

"מטרת החוק היא לעצור את האנומליה שהתפתחה בשוק ביטוחי הרכב וכבלה את הלקוחות תוך סיכון בטיחותם וחייהם", כך לדברי ח"כ כבל. "הצרכנים בישראל, בכל התחומים, הפסיקו לפעול על פי נוהל 'נעשה ונשמע'. המהפכה הזאת מגיעה היום גם לתחום ביטוחי הרכב ואעשה הכול כדי שזו לא תהיה התחנה האחרונה שלה".

בהצעת החוק תומך גם איגוד המוסכים שלדבריו מקבל פניות רבות המופנות גם למועצה הישראלית לצרכנות, בעניין פגיעות צרכניות שנגרמות למבוטחים במוסכי הסדר. "התלונות מתייחסות לפגיעה באיכות התיקון והערכת הנזק ולסיכון ממשי של חיי אדם ורכוש", כך לדברי האיגוד. עוד נאמר כי חברות הביטוח פוגעות בזכות הבחירה של הצרכן, לעיתים על ידי הפעלת לחץ, תוך מתן המלצות על מוסכים בעלי אינטרס משותף ולעיתים תוך השחרת שמם של מוסכים שאינם בהסדר מה שבנוסף יוצר פגיעה בחוק חופש העיסוק. כמו כן, טוענים באיגוד כי לא פעם חברות הביטוח מערימות קשיים בסילוק התביעה כלפי מבוטחים שבוחרים שלא לתקן רכביהם במוסכי הסדר.

"המפקח על הביטוח אסר בעבר על חברות הביטוח לנתב מבוטחים למוסכי ההסדר באמצעות מתן טובות הנאה לסוכני ביטוח, ואילו ההנחה בהשתתפות העצמית מותרת על פי הפוליסה התקנית. זהו אבסורד, האם הנחה זו איננה טובת הנאה?", כך לדברי יו"ר איגוד המוסכים רונן לוי. "על הצרכן להבין כי אין מתנות חינם, ההנחה בשיעור ההשתתפות העצמית עולה למבוטחים ברמת תיקונים נמוכה, דרישת המבטחות להשתמש בחלפים זולים, ושומות לקויות לרבות פיצוי מופחת בגין ירידת ערך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully