וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אודי Q3: נהיגה ראשונה

אודי הזמינה אותנו לשוויץ כדי לטעום בפעם הראשונה מרכב הפנאי Q3, שעושה הכול קצת יותר טוב מאחיו הבכורים, אבל בקטן

בעוד אנו מאטים את מהירות הנסיעה ב-Q3 ומשתלבים בדרך צדדית שמסתיימת למרגלות אגם ומדשאות, ניגשת אל חלון הנהג רוכבת אופניים חרדה לשלום החמצן ונוזפת בנו על שהפרנו את השלווה. מדוע היא שואלת, לא עלה בדעתנו לדומם את המנוע בשנייה שבורר ההילוכים הוזז מ-D ל-P? נו חשבנו, הנה דוגמא לפעילה שלא מעריכה את מגמת הקיטון ברכבי הפנאי. אם רק הייתה מודעת לכך שמותקן ברכב מנגנון 'עצור וסע' (המדומם את הרכב בעת עמידה ממושכת), הייתה חושבת פעמיים. ממש חוצפה.

מדינה שאחראית לפנומן כמו רוג'ר פדרר, משולשים בטעם שוקולד ומשבריה הגמדיים הם חלומו הכחול של כל מנהיג מדיני, יכולה להרשות לעצמה לעסוק בזוטות. אבל חרף החובות המוסריים שהם מפגינים בשם איכות הסביבה, על הנאות הם לא מוותרים - מותגי פרימיום מזהמים הם מצרך נפוץ בקרב תושבי ציריך.

להתפעם מדגמי-על כמזרטי, אסטון מרטין או מייבאך 57 בסמטאות, יצירות שחמושות מנועים טורפים ומטנפים כמו עדר משאיות, זה לא מחזה נדיר. אך צייתנות האוכלוסייה לחוקים והמודעות האקולוגית היא כה משכנעת, שצריך לדעת לבחור את הכביש המתאים כדי לא להדליק אותם מוקדם על הבוקר.

אודי מתארחת בשוויץ עם קרוסאובר קומפקטי ומפואר שממשיך את קו ה-Q שנוסד ב-2005 במעמד ה-Q7. הוא המשיך להתרחב ל-Q5 כשלוש שנים לאחר מכן, וכעת בתום מכירות של חצי מיליון עותקים, חמישית מאלה בגרמניה, היא חושפת את הקטן ביותר בהיצע העונה לשם Q3 - שכמו חלוץ הסדרה מיוצר מחוץ למדינה האם, ומורכב במרטורל במתחם סיאט בספרד (אך מאומן על ידי צוות של אודי, ביקשו המארגנים להבהיר).

השקת אודי Q3. ניר בן טובים
השקת אודי Q3/ניר בן טובים

מה רואים, מה מקבלים

אנשי המותג הסבירו במסגרת ההשקה על פוטנציאל צמיחה נרחב בקבוצה חדשה וקטנה, שנוסחה על ידי אנשי השיווק כ- Young compact performance suv.המיקוד הגילאי של ה-Q3 מתרכז בשלוש שכבות עיקריות: צעירים ומצליחים, זוגות בגילאי 30 פלוס, ועוד המצאה דמוגרפית בשם Best agers, שזה מעין אלתור של אנשים מבוססים ומיושבים שחצו את גיל 50, ומעוניינים להיות במרכז האופנה.

אודי Q3 חולק דמותו עם Q5, שכמובן נראה כמו Q7, רק שהצעיר בחבורה שדוף משניהם ומתהדר במידות קומפקטיות מעודנות. בפרזנטציה המוקדמת המשיכו לבאר לנו ששפת עיצוב אחידה בקו של רכב פנאי עדיפה על פני זינוק אל מרכבים מהפכניים - "מדוע לטרוח לעצב דגם נפרד?" אז מה שמקבלים אחרי שנפלטים עם הזמנה ביד הוא קרוסאובר קרוב משפחה לפולקסווגן טיגואן, שעמוס בנורות LED - כמעט 40 במספר, פגושים שריריים, זנבון מקוצר, אופציה מבין 11 גוונים חיצוניים, ובאחוריו מפלט אחורי כפול יציאות.

בתפאורה הפנימית אין כמעט פגמים. הבחירה בקו נקי, מסודר, מפורט ומאוד ידידותי כיום לנהג, מסמן את הקבינה של ה-Q3 כאחד התאים הנגישים בקבוצות הפנאי בתמיכת הנדסת אנוש מצוינת. זהו שיפור של רמה אחת או שתיים לעומת ה-Q7 המזדקן והכבד וה-Q5 המפונק. ולמעט אודי A6 - "המכונית הטכנולוגית המתקדמת כרגע בארסנל", כך מתגאים בהשקה, התחושה ב-Q3 היא שהמותג הצליח לקדם בדיוק את מה שחסר בשניהם.

מכונית המבחן שלנו הייתה לבושה במלתחה עשירה, הכוללת מושבי עור בצבע חום, מערכת ניווט מתקדמת, סייען חנייה משוכלל, ובקרת שמע תוצרת BOSE עם פיזור מ-14 רמקולים שבלעו אותנו בצלילים מקיפים. האיכות ממנה מורכבת הקבינה אינה יוצאת דופן, אבל היא ברף אחד עם התוצרת של אודי, ובטח שאין כאן פדיחות בפרטים הקטנים. מרחב המחייה בחלל הנוסעים בסדר מלפנים, אך מאחורה יכול להיות צפוף מאוד לאנשים גדולים. רוחבה 1.83 מ', בסיס הגלגלים עומד על 2.60 מ' והגובה 1.60 מ'. תא המטען מכיל מ-460 ל' נפח וניתן להרחבה עד 1,365 ל' עם קיפול המושבים.

השקת אודי Q3. ניר בן טובים
השקת אודי Q3/ניר בן טובים
השקת אודי Q3. ניר בן טובים
השקת אודי Q3/ניר בן טובים

טכנולוגיה, מנועים

בפעימה הראשונה תהיינה ל-Q3 שלוש חטיבות כוח שתשווקנה בעולם בתום ההשקה: שתיים מהן לוגמות בנזין, ואחת סולר, כאשר בהמשך השנה יחבור מנוע דיזל נוסף. כל המנועים המתוכננים היום יגיעו בטכנולוגיה של ארבעה צילינדרים בנפח של 2.0 ל' בהזרקת דלק ובסיוע מגדש טורבו. השידוך הוא לתיבות ידניות ששה הילוכים, ולתיבות רובוטיות מסוג S טרוניק (כפולות מצמד) להן שבעה יחסי העברה.

ההתנפלות המערב אירופית על מנועי הדיזל, פערה חלון הזדמנות לתזמן את פרק הנהיגה בליווי מנוע בנזין ותיבה רובוטית. מה שברמה הישראלית חופף את כוונת היבואן, משום שבהתכנות של 'צמפיון מוטורס אין כוונה לשוק בארץ את ה-TDI עד להודעה אחרת. אך מתוקף חובתנו, הנה תמצית הפרטים הטכניים אודותיו: המנוע יפיק מ-2.0 ל' הספק שינוע בין 140 ל-177 כ"ס ויצרוך בממוצע כ-14.5 ק"מ לליטר סולר. ועכשיו למנה העיקרית.

מנוע ה-TFSI הוכרז אלוף אירופה במסגרת תחרות 'מנוע השנה' חמש פעמים ברציפות בין השנים 2005 ל-2009. והוא מצדיק כל קומפלימנט שהוא צבר במהלך השנים שבהן הוקצה עבור גרסה כזאת או אחרת. היציאה איתו לכבישים השוויצרים (שרמת הסטריליות בסלילתם מביישת מתקן לפיתוח שבבי מחשב) מחלצת ממנו יכולות דהירה רהוטות, שיוט חלק באוטסטרדה, תאוצות ביניים דרמטיות והמהירות אליה מעפיל אחרי עקיפה או שתיים, עלולה להזיק לרישיון שלכם.

עם 211 כ"ס ב-5,200 סל"ד ו-30.1 קג"מ מ-1,890 סל"ד, מאיץ Q3 ל-100 קמ"ש בפחות מ-8 שניות. התפעול הידני להילוכים מגלגל ההגה מתגבר התנהלות מדויקת כשנדרשת שליטה מבוקרת על פעולת המנוע, ואת הנסיעה מלווה צליל נעים וחלק שאינו צורם או צורב, אלא ניחן במעין נהימה טכנולוגית חדה.

מערכת הקוואטרו כפולת ההנעה היא כמובן חלק בלתי נפרד מהסטטוס באודי ומדביקה את הגרמני הזה בעוצמה אל האספלט. באמצעות בוררים אלקטרוניים יכול הנהג לבחור ביחסי העברה קצרים או ארוכים על פי מזגו האישי, ומפאת קוצר הזמן, העדפתנו הייתה להותיר את הבורר במצב S הספורטיבי, ולוותר על עוד כמה אחוזים בצריכת הדלק (יצרן מצהיר על כ-13 ק"מ בממוצע) כדי לבדוק עוד מספר פרמטרים בתחום הביצועים.

השקת אודי Q3. ניר בן טובים
השקת אודי Q3/ניר בן טובים

בפיתול ובעיר

אודי שרטטה שני מסלולי נהיגה ל-Q3, וכמו ביתר ההשקות החפוזות מדובר באחד קצר, ואחד קצר ממנו עוד יותר. לא מובן אם זה נבע מחשש שמא כוחות האכיפה קצרים בסבלנות למשלחות עם רגל ימין כבדה על הגז ומנהגים מקולקלים, או שאולי זה המותג שאינו מוכן להקציב ערמות של יורו על אירועים בסדר גודל כזה. איך שלא בוחנים את זה, זה אף פעם לא תורם לחבר תמונה מלאה אודות הרכב, אבל זה כן נותן אינדקציה מסוימת לגביו.

ראשית, חייבים לדבר על הגוף הקליל של האודי הזה, ששוקל 1.45 טון בלבד. באותה שיטת הרזייה שבוצעה ב-A6, מושלים חיפויים כבדים לטובת חומרי אלומיניום כדי להפחית קילוגרמים, וכך גם הקרוסאובר הקטנצ'יק מרוויח מפיתוח הדיאטה: מכסה מנוע, דלת תא מטען ועוד כמה מרכיבים שעשויים תרכובות אלומיניום הם חלק מהכיסוחים. מעטפת צנומה שמאפשרת להפחית את משקלו ב-50 אחוזים ביחס לרצועות פלדה תקניות.

כשמחברים את העסק הזה ל-211 כ"ס, ה-Q3 מקנה לנהג שליטה קרובה על תנועות הגוף שלו. עם זווית גלגול מזערית ותנועת מתלים מרוסנת ומהודקת לאספלט האחיזה בכביש תמיד על הקו הבטוח. הוא ממעט להשתחרר גם תחת התגרות רצינית, ההגה מרגיש "נכון" בידיים (מערכת אלקטרו-מכאנית) ורק הבלמים זקוקים לתוספת נשיכה בבלימה חריפה. אמנם, גם פה יש מקום לשיפור בדיאלוג עם הכביש, אבל בהשוואה לקרוסאוברים קומפקטיים הוא בחברה עלית ובפרוש מתויג בקאדר של ב.מ.וו X1.

לנתח את נוחות הנסיעה זו משימה בערבון מוגבל. כבר ציינו לא פעם כי איכות הסלילה הציורית באירופה אינה דומה במאומה לזו בישראל, ולכן כל זמן שאודי Q3 לא מתמודד עם כבישים בלבנט משופעי שיבושים ובורות, אין כאן הרבה מקום להרחיב. לתושבי אירופה מכל מקום, לא נראה שתהיה בעיה עם רכותו של הכלי הזה, שמצליח לנהוג כלפי הספונים בתא הנוסעים בשיכוך בלתי-רגיל. בנוסף לכך, חייבים לומר כי השקט בתא הנוסעים מרשים וסביר שרק עם חישוקים ענקיים תרגישו שהוא אינו מחוסן מפני מהמורות חובטות.

באוקטובר בישראל

אז מה חשבנו על ה-Q3? הקרוסאובר הקומפקטי של אודי הוא רכב פנאי בעל יכולת טכנית רצינית ומגובשת. את הכבישים הוא אוהב, את השבילים לא כל-כך, אבל בסיכום אנחנו שבים הבייתה עם הרבה דברים חיוביים לומר עליו. הגי'פון הגרמני מתברג בשורות משפחה מגודלת קומה, שמונה כיום שני דגמים שרובצים בבתי קפה ושבינתיים סימנו לו מקום חנייה בשדרות רוטשילד.

בד בבד, ה-Q3 מצליח להתבלט בזכות פנייה לאוכלוסייה רחבה יותר, ולא להיות חלופה יוקרתית ומוגזמת לפולקסווגן טיגואן. אם יכבוש קהל בעל תפישה קצת יותר משוחררת, בעליו החדשים יופתעו לטובה מכישוריו במגוון של כבישים, וזאת בהנחה שיראה אור יום מחוץ למטרופולין.

לישראל, יגיע ה-Q3 במהלך חודש אוקטובר הקרוב. טווח המחירים יחל ב-275 אלף שקלים למנוע ה-211 כ"ס, כשמספר חודשים לאחר מכן ינחת דגם מופחת כוח ל-170 כ"ס שמחירו מוזל בכ-20 אלף שקלים. התחרות אגב לא תעשה לו הנחות שכן ב.מ.וו X1 שודרג במנועיו זה עתה, ולנד-רובר תשיק גרסאות לרכב החדש איווק שתעומתנה ישירות עם ה-Q3. לא יהיה שקט בפלח הפרמיום הקומפקטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully