וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחייב קסדה לאופניים, כן או לא?

20.7.2011 / 9:20

החוק המתיר אי חבישת קסדה לרוכבי אופניים מקודם לקריאה שניה ושלישית למרות התנגדויות רבות והחשיפה לסכנות

סערת חבישת הקסדה בזמן רכיבה על אופניים אינה מראה סימני רגיעה. לאחר שב-14 ביולי 2011 דחתה ועדת הכלכלה של הכנסת את בקשתם של חברי הכנסת אופיר אקוניס, חמד עמאר ורחל אדטו לקיים דיון מחודש בהצעה לפטור רוכבי אופניים מעל גיל 18 מחבישת קסדה בערים ובשבילי אופניים, מקודמת הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית וככל הנראה תאושר.

לדברי אור ירוק: דחיית הבקשה של חברי הכנסת המהווה אבסורד שאין כדוגמתו, שכן המדינה מתירה ומכשירה בעצם את היפגעותם של אלפי אנשים מדי שנה. עוד מוסיפים באור ירוק בפנייתם, כי שתי בעיות מרכזיות עולות מהצעת החוק להיתר רכיבה על אופניים ללא חבישת קסדה:

הראשונה היא עליה בהיפגעות רוכבי האופניים, שהם קרוב למיליון ישראלים. כמעט מחצית מתאונות האופניים גורמות לפגיעות ראש (48.6 אחוז) אבל מחקרים מצאו שקסדה מפחיתה את פגיעות הראש והמוח בשיעור של עד 88 אחוז. כלומר, מחצית מתאונות האופניים (בכל גיל, בעיר ומחוצה לה), הן תאונות שבהן נחבלים הרוכבים בראשם בצורה שמחייבת טיפול רפואי, אבל קסדה רכוסה נותנת מענה יעיל לשמונה או תשע מכל עשר תאונות שכאלה. משרד הבריאות חישב ומצא שחקיקת חוק חובת חבישת קסדה תוביל לירידה בתמותת רוכבי האופניים ב-43% במשך חמש שנים. בנוסף, בסקר שערכה אור ירוק במרץ 2011 נמצא, כי קרוב ל-80% מהציבור סבורים, שיש לחייב בחוק רוכבי אופניים לחבוש קסדה.

הבעיה השנייה העולה מהצעת החוק, היא ההפרדה בין ילדים למבוגרים. הילדים, מחויבים בקסדה שתגן על ראשיהם מפני תאונה עד גיל 18, אולם ילדים, לפי הצעת החוק, מגיל 18 ויום הם אינם זקוקים עוד להגנה הזאת? בנוסף לכך, איך הורה, שאינו מחויב בחבישת קסדה, אמור לשמש דוגמא לילד שלו, שכן מחויב בחבישתה?

עמותת אור ירוק מזהירה כי אם יבחרו הילדים וההורים להתעלם מהחוק, עלול להתגשם חזון הבלהות שתיאר באחד מדיוני הוועדה מנהל המחלקה הנוירוכירורגית לילדים בבית החולים הדסה עין כרם, ד"ר מוני בניפלא, לפיו זו תוביל לכ-4,000 אשפוזים נוספים בבתי החולים מידי שנה, ל-40 אלף ביקורים בחדרי מיון, לתוספת עלות של 160 מיליון שקל למערכת הבריאות, ול-10 הרוגים מידי שנה.

אור ירוק מסכמים את פנייתם בנושא כי לא ביטול חובת חבישת הקסדה היא הדרך, אלא התאמת התשתית באמצעות הרחבת שבילי אופניים, מיתון התנועה בכבישים שכונתיים, תכנון עירוני מותאם לאופניים, הסברה, חינוך ואכיפה.

דעתכם דרושה: האם יש לחייב או לא חבישת קסדה ברכיבה על אופניים? בוא לדבר על זה בפייסבוק שלנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully