וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: פורד אקספלורר החדש

פורד אקספלורר החדש מדיח את חזותו הארכאית, המנועים המפלצתיים, ומצטייד בטכנולוגיה מעודכנת ומותרות. האם הפעם יכבוש את הקהל הישראלי?

צאו לברר מה חושבת אמריקה על מעלליו של פורד אקספלורר, ותזכו לתעד הרבה פרצופים מאוכזבים. אחד מכלי-הרכב הפופולאריים בתולדות בת-בריתנו הגדולה, מהווה מקור למתיחות רציפה בין היצרן לצרכן לאורך שנים ארוכות. סביר מאוד להניח שכל עוד תתמקדו ביבשת הצפונית גם לא תקבלו תשובה אחידה, פטריוטית ומלאת הערצה לאומית כלפיו, אלא תגובה בנוסח שאלה - "תלוי מתי".

בימים בריאים ויציבים יותר בתעשייה, הרבה לפני שדטרויט צלעה אל קרקעית הגירעונות הכספיים בצל חובות האשראי, אמריקה נשבתה בקסמו של פורד אקספלורר. הלקוחות פקדו את סוכנויות המותג ללא הרף, המלאי חוסל, וקציר ההישגים הסתכם בהיקף מכירות שנערם ערב המיליניום לחצי מיליון עותקים. אולם משם ואילך חלה תפנית חדה במערכת היחסים מול גרעין הלקוחות, וכמו שחקן קולנוע במוסד גמילה, האקספלורר צלל וגווע לאחר שהסתבך בפרשיות ושערוריות.

הגסיסה הייתה אכזרית: החל מסקנדל הצמיגים שהתגלה בספקית פיירסטון - בעקבותיו הוביל ה-NHTSA חקירה אודות התהפכויות חמורות, וכלה בעובדה שכלל היצרניות נטשו מתכונת מבוגרת ועברו לקרוסאוברים במרכב אחוד. הגזעים החדשים הוכשרו להיות רכים ומרווחים, שימושיים ונאים, ומובן שהצטיינו בהתנהגות כביש הגונה ומרחבי מחייה מהודרים. אם בימיו בצמרת מסרה פורד קרוב ל-500 אלף חתיכות ממנו, הרי שבתקופת השפל עמד הנתון על עשירית מכך. ואז באמצע שנות ה-2000, שוב נקודת מפנה.

מבחן דרכים פורד אקספלורר 2011. ניר בן טובים
מבחן דרכים פורד אקספלורר 2011/ניר בן טובים

האקספלורר מיישר קו

כשם שפורד אדג' הוא תולדה של ניהול חכם של ראשי המותג, הדור החמישי של האקספלורר הוא פיתוח מבוקר של מנכ"ל החברה אלן מולאלי. תחת הנחייתו המיומנת חידד צוות התכנון את האקספלורר באותה שיטה מהוקצעת שננקטה בהפרש הדורות של האדג' החדש. לא עוד דינוזאורים גמלוניים וכעורים שתופסים חמישים מטר מדרכה, אלא חתיכים גבוהים וחטובים.

הפרופורציות זורמות ומאורגנות הרבה יותר טוב כיום (הוא ארוך ורחב מקודמו בכמה ס"מ, אך קצר במעט בבסיס הגלגלים שעומד על 2.86 מ'), והוא יושב על פלטפורמה משופרת לה שורשים בוולוו S80 הקודמת. חיצונית, נעשתה עבודה סולידית כדי לשחרר אותו מכבלי העבר. במקומה של שבכה משורגת מתכתית, שמזכירה הופעתו של טנדר שיצא את מחוזות האמיש, הוא שואב השראה והשפעה מדגמים עכשוויים כמו הפיוז'ן והטאורוס, ומשלב פרופיל עם הופעה בסיסית בחלקו האחורי. את דלת תא המטען מעטרים בצדדיו בתי תאורה קצרים, ולמטה תחת השפה התחתונה מבצבצים זוג המפלטים המופרדים, שמעניקים לו את הרעם הקולי המתגלגל כשהרגל ממוסמרת לרצפה.

האקספלורר מצויד בשבעה מקומות ישיבה. כל אדם בגובה ממוצע יכול לשבת בהם בנוחות, לרבות ילדים ובני-נוער, ולהתרווח בכל אחת משלוש השורות. גם באחרונה שבהן, אליה הכניסה יכולה הייתה להיות מתחשבת כלפי אנשים בעלי מוגבלות, (מה יהיה עם קיפול המושבים המסורבל הזה), לא נרשמו הערות על דוחק שפוגע באיכות החיים. ואם אתם רוצים לוותר על שניים ולהגדיל את נפח תא המטען מ-595 ל' ל-1,240 ל', הרי שזו פעולה קצרצרה ומהירה, תודות למנגנון קיפול אוטומטי שהופך את הרצפה לשטוחה תוך כמה שניות. מרשים בעת הביצוע, וגם כשמשקיפים על זה מהצד זה די מדליק.

הקונסולה וכן הנדסת האנוש של האקספלורר רחבה, נגישה ומפורטת. החומרים של פנים התא מוקפדים ואיכותיים, וכן התרשמנו מאיכות הדיפון על מושבי העור והדלתות. בדגם המבחן משודכת חבילת המפרט המפוארת בהיצע - XLT לימיטד. הזיווג בין ההנחיה הווקאלית של מערך ה-SYNC, לבין התפאורה הוויזואלית, מתורגמת אל אווירה מיוחדת ומתקדמת, (על אף שפורד עסוקה לפי שעה בתביעות של לקוחות שחווים כשלים במערכת לעיל). בנוסף לכך, תאורת האמביינט הנעימה שבוקעת מכל פינה בקבינה, גם היא תורמת חלקה תחת הלילה.

בקרות בטיחות מתוחכמות יש מכל הבא ליד (כולל התרעת מרחק מכלי רכב מלפנים - כנראה מקשריה הקודמים עם וולוו). ברשימה המאוד מורחבת אפשר למנות בין השאר כריות אוויר בכל שלוש השורות (ווילונות), בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת יציבות ובלימה וחנייה אוטומטית. בקצרה, אין תלונות כלפי רמת הפאר והטכנולוגיה. ואם תרגישו בחוסרים באגף האבזור, יכול להיות שאתם יותר מידי מפונקים.

מבחן דרכים פורד אקספלורר 2011. ניר בן טובים
לוחצים על המתג.../ניר בן טובים
מבחן דרכים פורד אקספלורר 2011. ניר בן טובים
והמושבים ברצפה/ניר בן טובים

מנוע, ביצועים

אפשרות בחירת המנועים בקו של רכב הפנאי פוצלה לשתי אופציות, וחיסלה את מנועי ה-V8 באופן סופי. ארבעה או שישה צילינדרים מונחים כעת על מדפי היצרן כחלק מתהליך כיווץ המנועים באמריקה. אולם בישראל איפוא חשוב לציין כי לא משווקת חטיבת הכוח הבסיסית. ולכן בשלב זה, מצויד האקספלורר במנוע ה-V6 בנפח 3.5 ל' שנלקח מפורד אדג', כאשר לזה תוספת כוח סמלית של כ-5 כ"ס המעלים את תפוקת היחידה ל-290 כ"ס ב-6,000 סל"ד.

ברגעים הראשונים מספק הפורד דחיפה סבירה של 35.2 קג"מ מתחום של 4,100 סל"ד. העוצמה שלו חלקה ונעימה כשהמחט על קצת מתחת ל-2,000 סל"ד ב-100 קמ"ש על רקע החרישיות בתא הנוסעים, אולם הוא אינו מרגיש מהיר, דרמטי או סוחף כמו האדג' למשל, כשהמהירות מתגברת.

עקיפות במהירות ביניים בהחלט משביעות רצון, והסתכמו בזמן של 8.5 שניות מ-80 ל-120 קמ"ש. לכאורה, מתברר שההספק המתוגבר בחזית לא הומר למשהו משמעותי, וזאת בגלל שנגזר עליו לשאת משקל ונפח שחוצים 2.3 טון עם שני אנשים ברכב. תוסיפו לכך עוד כמה ילדים ומטען בדרך לשבילי קק"ל, וייתכן שהוא יתחיל לזלול דלק במינון של שתיין כפייתי (במבחן - 5.9 ק"מ לליטר).

תיבת ההילוכים האוטומטית לה שישה הילוכים, מחמיאה למערכת ההנעה הכפולה, וכן לאופן שבו נשלח הכוח לכביש במינימום היסוסים. למעט תאוצה מעמידה שאורכת קצת מתחת ל-9 שניות (יצרן 7.5 ש'), היא מתמודדת עם העברות הילוכים כמו הטובות בחבורה, שאינן מקולקציית המצמדים הכפולים. היא נטולת פגמים או שיהוקים, אך על התפעול הידני העצל מומלץ לוותר, וכך עשינו לאחר זמן קצר של ניסיונות; תרומתו חלקית וחסרת תוקף, ובכל מקרה התפעול המשונה מדופן הבורר (מתג אחיד) אינו נוח או מפתה לנהיגה ספורטיבית.

מבחן דרכים פורד אקספלורר 2011. ניר בן טובים
מבחן דרכים פורד אקספלורר 2011/ניר בן טובים
מבחן דרכים פורד אקספלורר 2011. ניר בן טובים
מבחן דרכים פורד אקספלורר 2011/ניר בן טובים

בשטח ובכביש

האקספלורר חמוש ביכולת שטח שנגזרת מאופי משפחתי, והוא נימוח וכנוע מכדי לטפל במסלולים קשים בכל תנאי מזג האוויר שהאקלים העולמי עלול לזרוק לעברו. הוא אינו מחוספס או חסון כפי שהיה בחיתוליו, ומומלץ להימנע מלכסח לו את הגחון על טרשים וסלעים, שכן לזה מרווח של 19.3 ס"מ וזוויות גישה שאינן ידידותיות לפלסטיקים רגישים.

מערכת ההנעה הכפולה מונחית על פי תכונות של בקרת ה-TMS, ראשי תיבות ל-Terrain management system, ולזו שלושה מצבי נהיגה: סלעים, חול ובוץ, כאשר על זחילה כלפי מטה אחראית מערכת בלימה אוטומטית למדרון. בשבילים מוסדרים מסתמן כי הוא יכול להיות פרטנר מתאים לעבירות טכנית קלילה, אך תקפידו לא לאתגרו ולבצע טיפוסים בהרים תלולים או לדלג כאיילה מעל מעברים וקפיצות. זה לא עושה לו טוב.

נוכח אותו מהלך מתלה ארוך, ושיכוך ספוגי שנועד להקל עליו בשטח ולפוגג חבטות לא נעימות, התנהגות הכביש של האמריקני אינה מהמבריקות שפגשנו ברכבי הפנאי האמריקניים שמנסים אבל חוטאים (ע"ע שברולט טראוורס). שוב עולה פעם אחר פעם, כי המשקל הגדול הזה עומד לו לרועץ, והוא נע בין סיבובים בדרגת קושי בינונית בזווית גלגול חריפה, רוכן פנימה בטלטול זנב, ומפגין חוסר שקט כאשר מתבצע שינוי כיוון חד והחלטי.

מערכת ההיגוי החשמלית מעקרת כל מידע מהגלגלים. הכביש המתפתל הוא אינו המקום הנכון לדרוש ממנו לתקוף פניות ובנכונות של פרייבט, משל מימדיו התגמדו למכונית מיני המנשקת את הקרקע ממרומי סנטימטר וחצי. כשבולט בהיעדרו משוב ישיר מהכביש, אין לדעת היכן הגבולות שלו, ולאור פעולותיה האלימות של בקרת היציבות אפילו תחת עומס קל, המסקנה המתבקשת היא שכדאי להרפות ממנו ולהניח לבלמים להתאוורר, דקה לפני שהם מאבדים כל כושר האטה.

את מהמורות ישראל העוינות מרסן אקספלורר כמו אמריקני אמיתי: מלטף את הטוסיק ומרחף מעל בקעים כלימוזינה. בין אם הנסיעה מתרכזת בכבישים מהירים או בעיר עמוסת בורות, רמת הביצוע שלו בפרק הנוחות צריכה לדרג אותו גבוה בסדר העדיפויות שלכם - לפחות אצל מי שמכסה טווחי נסיעה ארוכים. מחד, הוא לא ניחן במידות האורבאניות הקומפקטיות כדי להשתחל בחנייה תל-אביבית טיפוסית (ושלא תעזו לחנות אותו ללא סיוע ממצלמת הראייה לאחור). אולם מצד שני, התחושה היא שאפשר לנוע איתו בתוך סמטאות, ואיכשהו לצאת מזה בשלום בלי לגלח קירות או בתי קפה.

מבחן דרכים פורד אקספלורר 2011. ניר בן טובים
מבחן דרכים פורד אקספלורר 2011/ניר בן טובים

הדפדפן בגרסת המתוקנת

ליבואנית פורד דלק מוטורס יש כעת שני כלים משכנעים מאוד בקבוצת הפנאי. אחרי האדג' המחודש, פורד אקספלורר 2011 ממלא את תפקידו ללא דופי כמעט בכל ההיבטים. והתמורה למשפחה בת שבע נפשות משבצת אותו כבחירה מומלצת בגזרת הקרוסאוברים הגדולים. האופציה לבחור בין הנעה קדמית אליה משודך מחיר של 243 אלף שקלים, ועד ל-314 אלף שקלים במהדורות עמוסות לעילא בצעצועים והנעה כפולה, מדגישה עד כמה היצרן מבחין במגוון של צרכים, ולא מתקמצן באמצעים.

מבחן הדרכים תומצת למעשה לשתי הבחנות שונות. מצד אחד, אהבנו והתחברנו להסתגלותו לרוח המודרנית, להתמדה של פורד בריפוי כל המחלות והקידום למנועים קטנים יותר וקלים. מצד אחר, זה בהחלט המקום לגינוי נוקב נוכח צריכת דלק מוגזמת שעלולה לעתים לצנוח מתחת ל-5.5 ק"מ לליטר. בנוסף לכך, גם מותר לתהות אם היה אפשר להוסיף משהו בתחום השטח מלבד בקרות אלקטרוניות.

כהישג טכנולוגי ביחס להיסטוריה, אין חילוקי דעות על כך שהוא כלי מרשים שראוי לשלל מחמאות. אולם כקנייה צרכנית, התנאי לרכישתו צריך להתגבש תוך שקלול מידתי, בו נייעץ לכם לבדוק טרם ההחלטה אם תוכלו להתמודד מול מנוע חסר רחמים כלפי העו"ש. להוציא עניין זה (גורלי ככל שיהיה), פורד אקספלורר 2011 הוא רכב משפחתי מצוין. ושוב, בתודה למנכ"ל.

פורד אקספלורר החדש בישראל - בואו לדבר על זה בפייסבוק.
עוד מבחני דרכים בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully