וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך: כללים לבחירת מושב בטיחות

רז כהן

28.7.2011 / 13:09

אם אתם עומדים להפוך להורים או שכבר יש לכם ילדים, אתם זקוקים למושב בטיחות עבורם. הנה מספר עצות לבחירה חכמה ועוד כמה דברים שכדאי לדעת בנושא

אחד התהליכים החשובים ביותר שהתחוללו בשנים האחרונות בתחום הבטיחות בדרכים הוא הגברת המודעות לנושא הסעת ילדים ברכב. נכון שעדיין לא נדיר לפגוש על הכבישים מכוניות שבהן מתרוצצים ילדים באופן חופשי בלי שהם רתומים להתקני ריסון, אבל אפשר בהחלט לומר שמרבית הילדים בישראל נוסעים באופן בטוח. וטוב שכך, מכיוון שהסטטיסטיקה מלמדת כי שימוש במושב הבטיחות מפחית בלמעלה מ-70 אחוזים את הסיכון למות ילדים כתוצאה ממעורבות בתאונות דרכים. זו גם הסיבה שלא מדובר בהמלצה בלבד, אלא בחובה על פי חוק בישראל. החוק קובע כי הסעת תינוקות וילדים ברכב פרטי חייבת להתבצע כשהם ישובים בהתקני ריסון המתאימים לגילם.

אילוסטרציה. ShutterStock
שימוש נכון במושב בטיחות מקטין באופן משמעותי את הסיכוי להפגע בתאנת דרכים/ShutterStock

איזה מושב מתאים לילד שלי?

באופן כללי, תינוק עד גיל שנה לפחות שמשקלו אינו עולה על 9 ק"ג יש להסיע במושב מתאים כאשר פניו נגד כיוון הנסיעה; מגיל שנה ועם משקל גבוה יותר, אפשר להושיבו במושב ייעודי הכולל רתמות בטיחות כשפניו עם כיוון הנסיעה; בשלב מאוחר יותר (עד גיל 8 על פי החוק), חובה להסיע את הילד במושב הגבהה (בוסטר) כשהוא רתום בחגורת הבטיחות של הרכב.

במטרה להקל עלינו, הלקוחות, בבחירת מושב הבטיחות המתאים לילדנו, מחולקים המושבים לחמש קבוצות: קבוצה '0' לתינוקות שמשקלם עד 10 ק"ג; קבוצה '0+' לתינוקות עד משקל של 13 ק"ג; קבוצה 'I' לילדים במשקל של 9 עד 18 ק"ג; קבוצה 'II' לילדים במשקל של 15 עד 25 ק"ג; וקבוצה 'III' לילדים במשקל שנע בין 22 ל-36 ק"ג.

חשוב לציין כי אף שחלק גדול ממושבי הבטיחות מתאימים לקבוצת משקל אחת, הרי שבמקביל נמכרים לא מעט מושבי בטיחות אשר מתאימים לשתי קבוצות משקל ויותר, עם אפשרות לביצוע שינויים והתאמות לתהליך גדילתו של הילד.

כללים בסיסיים לבחירת מושב בטיחות

הורים רבים אינם מייחסים את החשיבות הראויה לרכישת מושבי בטיחות עבור ילדיהם. חשוב לזכור כי מושב בטיחות איכותי עשוי להיות ההבדל בין חיים ומוות של היקר לכם מכל, לכן אל תתפתו לבחור מושב בטיחות מסוים בזכות הגוון המדהים, המראה ההיי-טקי או בגלל שהבטיחו לכם כי ניתן להתקין אותו על העגלה החדשה שקניתם. כשאתם ניגשים לרכוש מושב בטיחות לילדכם, חשוב שתקפידו על כמה כללים בסיסיים לפני שתגיעו להתלבטות על הצבע.

ודאו שהמושב מתאים לגילו, למשקלו ולגובהו של הילד. אל תתפשרו בעניין הזה מכיוון שמושב שאינו מתאים לא רק שלא יהיה נוח לילדכם, הוא אף עלול לסכן אותו בזמן תאונה.

לכל רכב מבנה פנימי שונה, לכן לפני שאתם רוכשים מושב בטיחות בקשו מהמוכר בחנות שייגש עמכם לרכב ובדקו שהמושב אכן מתאים ושאפשר לקבע אותו כהלכה. תתפלאו לגלות שלא כל מושבי הבטיחות ניתנים להתקנה בכל דגמי המכוניות.

חשוב לבדוק כי מושב הבטיחות הוא בעל תו תקן אמריקני או אירופי ומאושר לשימוש על ידי משרד התחבורה. מרבית המושבים מצוידים אמנם בתו תקן ישראלי, אולם חפשו בכל זאת תו תקן בינלאומי.

ודאו שהמושב נוח לתפעול ונוח לילדכם. הושיבו את הילד ובדקו שהחגורות עוברות במקום המיועד להן וכי הגוף מונח בזווית טבעית. אם משהו לא נראה לכם, ותרו ובחרו מושב אחר.

בדקו כי תאריך הייצור של מושב הבטיחות (בדרך כלל מופיע על גב המושב או בתחתיתו) קרוב ככל האפשר לתאריך הרכישה. חלק מיצרני המושבים מצהירים על אורך חיים מרבי של חמש שנים למושב בטיחות, כאשר לאחר תום התקופה אסור להשתמש יותר במושב. קחו זאת בחשבון.

בדקו היטב את תקינות המושב ואת שלמות חלקיו כולל חגורות בטיחות והתקני העיגון השונים.

ישנם מושבי בטיחות שניתן לחברם ישירות למושב הרכב וכאלה שמתחברים לבסיס קבוע. לא אמור להיות הבדל בטיחותי ביניהם כל עוד הם רתומים לרכב בהתאם להנחיות היצרן.

אם מכוניתכם מצוידת בהתקני עיגון תואמים לתקן LATCH האמריקני או Isofix האירופי (קיים בחלק מדגמי המכוניות שיוצרו אחרי שנת 2002), עדיף לרכוש מושב עם התקן תואם.

מומלץ לרכוש מושב בטיחות שבו הריפודים ניתנים להסרה ולכביסה. כך לילד שלכם יהיה נעים יותר על מושב נקי.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

מחיר הבטיחות של ילדיכם

מחירו של מושב בטיחות לרכב נע בין כמה עשרות (כאשר מדובר בבוסטר פלסטיק זול) ל-3,000 שקלים ומעלה (במקרה של המושב היקר ביותר). למרות ההבדלים הגדולים במחירים, עדיין מדובר בסכומים זניחים עבור פריט שיכול להכריע בין חיים ומוות. אל תתפתו לרכוש מושב על פי המראה הייחודי, המחיר האטרקטיבי או הבטחות שונות אלא העדיפו מושב מוכר מתוצרת מותג מוכר.

אחרי שתוודאו כי המושב שבו אתם מעוניינים עומד בכל הפרמטרים המוזכרים, נסו למצוא מידע לגבי רמת הבטיחות שהוא מספק. ישנם גופים שונים באירופה ובארה"ב אשר נוהגים לבחון את מושבי הבטיחות בביצוע מבחן ריסוק מלא, והם נוהגים לפרסם את התוצאות באינטרנט. תתפלאו לגלות שגם דגמי מושבים מסוימים של מותגים מוכרים לא תמיד מספקים רמת הגנה ראויה.

בשבוע הבא נפרסם כתבת המשך שתעסוק בהתאמה מדויקת של המושב לילד ובכללים להתקנה נכונה של מושב הבטיחות ברכב.


נהיגה ובטיחות בוואלה! רכב

וואלה! רכב אצלכם גם בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully