וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנועי דיזל גורמים להתקפי לב

כימיקלים וחלקיקים המרכיבים את גזי הפליטה של מנועי דיזל, עלולים להעלות את הסיכון ללקות בהתקפי לב ולפתח מחלת ריאות

תושבי הערים הפקוקות שימו לב. מחקר חדש שפורסם באוניברסיטת אדינובורו סקוטלנד, מצא כי כלי רכב אשר מצוידיים במנועי דיזל (סולר) פולטים חלקיקים מסוכנים שעלולים לגרום לנזקים בריאותיים במערכות הלב והריאות. על פי חוקרי האוניברסיטה, אותם חומרים המשוחררים באדי הפליטה גורמים לחבלה חמורה במערכת הדם ומובילים לסתימת עורקים מסוכנת, בעקבותיה גובר הסיכוי ללקות בהתקף לב.

בשיתוף מכון הלב של בריטניה, חוקרי האוניברסיטה מדדו את היקף השפעתם של אדי הדיזל על קבוצת מתנדבים בריאה, על פי אחוזי זיהום שתועדו במשך שנים בערים הצפופות. מדעני המחקר השוו כיצד מגיבים המתנדבים לגזים שנמצאים בדיזל כגון פחמן חד חמצני (CO) ותחמוצת חנקן (NOX), בהשוואה לחלקיקים מסוננים שיוצאים ממערכת הפליטה של הרכב באמצעות פילטרים מובנים.

על פי תוצאות המחקר, עולה כי החלקיקים הקטנים המסוכנים, פחות ממיליונית המטר ברוחב, ולא הגזים, הם אלה שפוגמים באופן קשה בבריאות גוף האדם. בין היתר נמצאה כאמור פגיעה חמורה בתפקוד מערכת הדם (זרימה לא סדירה, סתימות ופגמים בדפנות) אשר אחראית לתיעולו לכל איברי הגוף. אז מה אפשר לעשות מול אוויר מזוהם עמוס בחלקיקי דיזל מסוכנים, לגור מחוץ לערים?

"המחקר שלנו ממחיש שהמכנה המשותף בין גז וחלקיקים הוא עלייה בלחץ הדם. אולם, את הנזק החמור ביותר גורמים הכימיקליים והפרטיקלים הקטנים שנלפטים החוצה", כך מסביר ד"ר מארק מילר, מנהל מכון הדם באוניברסיטה. עוד הוא אומר כי הרבה אנשים חושבים שזיהום אוויר אחראי למחלות ריאות בלבד, אלא שלדבריו ישנן השלכות קשות על מערכת הדם והלב.

ומה ממליצים הרופאים והחוקרים? "כרגע העצה וההמלצה שלנו עומדת לפי הכלל הידוע - אנשים בעלי ליקוי בלב והסובלים מקשיים בנשימה, צריכים להימנע ככל שניתן מבילוי ממושך באיזורים הומי תנועה. אנחנו ממשיכים לחקור מה אפשר לעשות עוד כדי לצמצם את התופעה. אם יש בשורה אחת חיובית מכל זה, היא שיצרניות הרכב ומשרדי התחבורה בעולם מתגייסים לפתח פיתוחים טכנולוגיים להפחתת זיהום האוויר כמו 'מלכודות זיהום' ברכב ציבורי, כפי שנהוג בארה"ב".

נציין כי מנועי דיזל זוכים לפופולריות גדולה באירופה בעיקר, ומהווים אחוזים ניכרים מסך מכירות רכב חדש בכל שנה. זאת בשל צריכת הדלק הטובה לרוב וכן פליטת פחמן דו חמצני (CO2) ברמה נמוכה שמעניקה הטבה גדולה במיסוי. את הסיכון הבריאותי מנסות יצרניות הרכב לחסל על ידי טכנולוגיות שונות, ובראשן מערכות סינון מורכבות המונעות מאותם חלקיקים מסוכנים להתפזר באוויר. מסתמן שעל מנועי דיזל יצטרכו לעבוד קצת יותר קשה כדי להפחית את הסיכונים הבריאותיים, לנהגים ולסביבה.

עוד מחקרים בוואלה! רכב

הצטרפו לדף הפייסבוק שלנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully