וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סכנה: צעירים מדוכאים נוהגים

מחקר שבוצע בקרב אלפי נהגים צעירים באוסטרליה טוען לקשר בין מצוקה נפשית למעורבות גדולה יותר בתאונות דרכים. הורים, לתשומת לבכם

נהגים צעירים אשר חווים דכאון מתמשך, מעורבים ביותר תאונות דרכים. כך עולה ממחקר אוסטרלי שפורסם בירחון 'Injury Prevention'. המחקר סיכם נתונים שהצטברו ונותחו מ-1,300 נהגים בגילאי 17-24, במסגרתו התבקשו לענות על שאלות הנוגעות לשגרת הנהיגה שלהם.

על פי החוקרים מאוניברסיטת קווינסלנד האוסטרלית, הרבה מן התופעות השליליות אשר גורמות להתנהגות הרסנית על הכביש, נובעות מערעור נפשי, אשר מקורו בתופעות מרדניות כמו שתיית אלכוהול מופרזת, צריכת סמים, קיום יחסי-מין לא מוגנים, חרדות נפשיות הנקשרות לגיל הנוער וכדומה. במהלך בדיקת הנחקרים, עלה בין היתר כי מי שלא חגרו חגורת בטיחות, או נהגו במהירות מופרזת, קוטלגו כנהגים מסוכנים, אך לא בהכרח סומנו כדיכאוניים.

החוקרים מציינים כי בשנת 2008, נהגים בקבוצת הגיל הנ"ל יצגו כ-22.3 אחוזים מנתח תאונות הדרכים הקטלניות, והיו מעורבים בכמעט שליש מכלל תאונות הדרכים שנרשמו בשנה אחת. זאת על אף שקבוצה זו מהווה פלח זעום של 13 אחוזים מקרב האוכלוסייה שמחזיקה ברישיון נהיגה.

לא כל הפרטים אגב עומדים בקנה אחד עם ממצאי החוקרים. הניתוח חושף מעט סתירות וחורים בתאוריה. לדברי נציגים מענף הפסיכולוגיה באוסטרליה, הנתונים אינם מדויקים מספיק, שכן לא נדון המאמר בניתוח קליני של הצעירים ואין בו התייחסות להסחות דעת כמו דיבור בנייד בזמן נהיגה, למשל, שמביא לעלייה בתאונות דרכים בקרב גילאי הנבחנים.

מאידך, אומרים תומכי הפרסום, יש מקום לפרשנות צרה על ההשלכות הפסיכולוגיות על הנהיגה, שתחילתן עוד לפני העלייה לכביש. "אנחנו יכולים לזהות מהמחקר את האחוז המסוכן ביניהם - זה שמצוי בקבוצת המצוקה הנפשית ומהווה את הקומץ הלא שקט, וכך אולי לאתר ולטפל בהם, לפני שהם מקבלים רישיון נהיגה".

מה דעתכם? האם יש צורך לערוך מבחנים פסיכולוגיים פולשניים במסגרת קבלת רישיון הנהיגה? האם זה יתרום לבטיחות הצעירים ויפחית את מעורבותם בתאונות דרכים?

עוד מחקרים בוואלה! רכב

מאיזה עוד נהגים צריך להזהר? בואו לספר לנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully