וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מאסטמה יואשמו בנהיגה בשכרות?

ירון אדרי

18.8.2011 / 8:59

נהג אסטמתי שנעצר לבדיקת שכרות ולא הצליח לנשוף למכשיר המדידה הוכרז כשיכור, למרות שלא סרב להיבדק ודרש מתן בדיקת דם

תמונות גולשים

(צילום: השם שמור במערכת, עריכה: יאיר דניאל)

האם נהג אסטמתי שמתקשה לנשוף למכשיר מדידת האלכוהול דינו כשיכור? משטרת ישראל הגבירה בשנתיים האחרונות את מספר בדיקות האלכוהול לנהגים, אולם נראה כי לעיתים היא שוכחת שתפקידה הוא לאכוף את החוק באופן הוגן. לפני כשבוע נעצר נהג במחסום שגרתי ונדרש לבצע בדיקה במכשיר ינשוף לבדיקת אלכוהול. על פי החוק, נהג המסרב לביצוע בדיקה לגילוי אלכוהול דינו כדין שיכור. אולם, משום שנהג זה סובל מאסטמה, הוא לא הצליח לנשוף את כמות האוויר הדרושה למכשיר לצורך ביצוע הבדיקה. הנהג התנצל ואמר לשוטרים כי אין באפשרותו לעשות זאת היות והוא סובל מאסטמה קשה שבעבר אף כמעט וגרמה למותו. את השוטרים זה לא ממש עניין ואלה הגדירו אותו כסרבן בדיקה (למרות שלא סרב לבדיקה) שמשמעו על פי החוק כי הוא נוהג שיכור. נציין כי הנהג הודה בפני השוטרים כי שתה חצי ליטר בירה טרם הנסיעה, כמות שאמורה לעמוד במגבלת החוק.

כפי שדורש החוק במקרה של "סירוב לבדיקה", רישיונו של הנהג נשלל במקום לתקופה של 30 ימים, מכוניתו הושבתה לתקופה דומה והוא יזומן לעמוד בפני שופט בעבירה שעבר לכאורה בעתייה הוא עלול לאבד את רישיון הנהיגה שלו לשנתיים. אלא שלנוכח ההשלכות, הפציר הנהג בפני השוטרים לעבור בדיקת דם שתוכיח חפותו. גם הפצרותיו של הנהג לתעד על גבי הדו"ח כי הוא מוכן לעבור בדיקת דם לא נענתה על ידי השוטרים אלא לאחר זמן רב. זאת ועוד, הנהג תיעד את השתלשלות האירוע במכשיר הנייד, אולם השוטרים ניסו למנוע זאת ממנו בטענה כי מדובר בשיבוש הליכי חקירה.

באמצעות עו"ד אלעד שור, פנה הנהג אל בית המשפט בבקשה כי רישיון הנהיגה וריכבו יוחזרו לו בשל השתלשלות העניינים לדבריו. מנגד, טענה התביעה כי בהתאם לחומר הראיות והעובדה שהנהג סיפר כי "שתה חצי ליטר בירה, מפיו נדף ריח אלכוהול והתנהגותו הייתה עליזה", יש לפסול את בקשתו. בדיון שהתקיים אמש (שלישי) בבית המשפט קיבלה השופטת דלית ורד את טענות הנהג ופסקה כי הפסילה תבוטל. "יתכן כי העובדה שאנשי המשטרה לא נענו לבקשתו של המבקש כי תיערך לו בדיקת דם, היה בה כדי למנוע מהמבקש להוכיח כי בפועל אינו שיכור".

"המשטרה מרשיעה נהגים על לא עוול בכפם"

"נהלי המשטרה קובעים ששוטר רשאי לדרוש מנהג בדיקת דם במקרה בו לא התקבלה בדיקת ינשוף אם כתוצאה מתקלה בינשוף, בעיה רפואית או אפילו הכשלה בזדון של נבדק", כך מוסר למערכת וואלה! רכב עו"ד אלעד שור מייצגו של הנהג. "במקרה שנבדק דורש להבדק, גם אז רשאי השוטר לבצע בדיקת דם. חרף האמור, מסיבות שאינן נהירות, פעלו השוטרים בשרירות, מבלי להתייחס למצוקה האמיתית ולבעיה הרפואית של הנהג ואילצו אותו להיכנס לסאגה משפטית מיותרת. האפשרות של הנהג לבקש בדיקת דם אינה יכולה להידחות משיקולים לא עינייניים".

עוד מוסיף עו"ד שור כי כוונת המחוקק בקביעה כי סירוב לבדיקת שיכרות משמעה כהודאה נועדה כדי לשכנע את הנהג כי הוא לא משיג דבר בסירובו. "המחוקק לא שיער בדעתו כי המשטרה תשתמש באופציית הסירוב על מנת להרשיע נהגים על לא עוול בכפם. נראה כי כאשר נהג אינו נראה שיכור ומתנהג באופן רציונלי ושקול, יש מקום להיעתר לבקשתו לבצע בדיקת דם גם אם זה לא נוח לשוטרים באותו רגע ובלבד שלא חלילה יפגעו זכויותיו של אזרח החף מכל אשמה. מצער לדעת כי רישיון הנהיגה של הנהג כמו גם רישיון רכבו נלקחו ממנו לפרק זמן של שלושים יום, וזאת ללא שנתנה לו האפשרות להוכיח את חפותו".

מהמשטרה נמסר למערכת וואלה! רכב כי "מדובר בהחלטה נקודתית הנוגעת להליך המנהלי וללא השלכה על התיק העקרוני הנסמך על ראיות נוספות בהן דו"ח המאפיינים".


משפט וביטוח בוואלה! רכב

בואו לדבר על זה בפורום וואלה! רכב

וואלה! רכב גם בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully