וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך נשארים בשליטה על אופנוע בהחלקה?

24.8.2011 / 9:15

הדרך לשיפור מיומנויות הרכיבה על הכביש יכולה לעבור, כך מסתבר, גם בשטח. אז הצטרפנו לקורס החלקות של פרוריידינג

אבדן אחיזה בצמיגי האופנוע הוא דבר ממנו יודעים מרבית הרוכבים בכביש להיזהר. משום שכלי רכב זה נעזר בשני גלגלים בלבד ובשטח מגע קטן יחסית למכונית כדי לבסס את תנועתו על הכביש, איבוד אחיזה של אחד מהצמיגים, גם במהירות נמוכה עלול להוביל בעיקר לדבר אחד - לנפילה. רוכבים מתחילים מוצאים את עצמם לרוב מאובנים מפחד על האופנוע כאשר הם נתקלים בסיטואציה מורכבת מבחינת האחיזה וגם רוכבים מנוסים לרוב יעדיפו להוריד מדרגה אחת או שתיים כאשר הם מגלים שעניין האחיזה הופך לחלקלק.

קורס רכיבה מתקדמת חדש מבית פרוריידינג מנסה לטפל בדיוק בעניין זה. ללמד את רוכבי הכביש, צעירים וותיקים כאחד, שגם כאשר האופנוע נמצא ללא אחיזה, הוא עדיין יישאר יציב ונמצא תחת השליטה של הרוכב, אם יבצע זה מספר פעולות בסיסיות. איך זה נעשה? ברכיבה בשטח, על מצע כורכר ועל גבי אופנועי אנדורו של KTM (הקורס נעשה בסיוע ותמיכה של ד.ל.ב מוטוספורט, יבואנית KTM לישראל). נשמע מסובך? כן, גם לנו ואולי זה מה ששכנע אותנו לעלות על ציוד הרכיבה ולהצטרף לקורס הייחודי. מחירו של קורס ההחלקות בשטח עומד על 630 שקלים והוא נמשך 4 שעות מלאות.

קורס רכיבה החלקות בשטח עם פרוריידינג. קובי ליאני
"...ללמד את רוכבי הכביש, צעירים וותיקים כאחד, שגם כאשר האופנוע נמצא ללא אחיזה, הוא עדיין יישאר יציב ונמצא תחת השליטה של הרוכב, אם יבצע זה מספר פעולות בסיסיות"/קובי ליאני

תיאוריה תחילה

למען האמת, כפיר לוין (בעלי בית הספר לרכיבה) מנסה כבר זמן מה לשכנע אותי להצטרף להדרכה הזו שמחברת את רכיבת השטח עם רכיבת הכביש. בבוקר יום שישי, בצלו של עץ זית בתל חדיד, יום אחד בלבד אחרי שהצלחתי לפעור חור בלו"ז הצפוף ולומר כן, הרעיון עדיין לא נראה פשוט.

אבל דקות לאחר הרישום והקפה של הבוקר, כל העסק מתחיל לקבל סדר והיגיון. עמית, המדריך הראשי מסביר את התיאוריה השלמה שמאחורי השילוב בין השטח ובכביש ומיד אחר כך גם עולה על גבו של אופנוע ה-KTM כדי להמחיש את תנועות הגוף שעל הרוכב לבצע על גבו של אופנוע השטח. ובקצרה: בהאצה, להעביר את משקל הגוף אחורנית כדי לסייע ביצירת אחיזה בגלגל האחורי, בבלימה להעביר את משקל הגוף קדימה כדי לייצר אחיזה בגלגל הקדמי ובפניות, לשחרר את הגב הקשיח והכתפיים המאובנות ופשוט להזיז את האופנוע מצד לצד כשהברכיים חובקות את האופנוע הצנום.

קורס רכיבה החלקות בשטח עם פרוריידינג. קובי ליאני
קורס רכיבה החלקות בשטח עם פרוריידינג/קובי ליאני

"תשחרר גבר, תשחרר"

כך הסביר המדריך אחרי שתי הקפות במסלול המסומן בקונוסים. "הגב שלך קשיח מדי והכתפיים לא עובדות מספיק". כן, הרכיבה בשטח מרתיעה משהו בדקות הראשונות לרוכבי אספלט מובהקים. התנועתיות של האופנוע הרזה והריקוד של הצמיגים על העפר המשוחרר שונים מאוד מהתחושה היציבה והאוחזת שיש ברכיבת כביש. אבל כאן בעצם נעוץ העניין. תנאי השטח דומים מאוד לתנאי הרכיבה על הכביש בתנאים חלקים.

בסים רכיבת ההתאקלמות וחימום השרירים, חוזרים להדרכה קצרה נוספת שבה מועברים עקרונות השימוש באופנוע במסלול האובאלי. בזה שני קונוסים ממוקמים במרחק של כ-20 מטרים זה מזה ואותם יש להקיף נגד כיוון השעון. התיאוריה המכינה קצת מוזרה וכוללת כמה דקות בהן עמית המדריך, מנסה להסביר לנו שלמרות הכל, כמעט ואין הבדל בין אופנוע כביש לאופנוע שטח.

מבט על הדוקאטי שהביא אותי לכאן ואחד נוסף אל ה-KTM עליו אני אמור לבצע את התרגולת, ואני עדיין מתקשה להבין אבל אני שותק. שותק וסופג. הרעיון, מסתבר, הוא שהאופנועים הרחוקים במראיתם דומים מאוד ביכולת שלהם לתרגם את פקודות השליטה והניהוג שלנו, ואם נשכיל להיות בתנוחת רכיבה מסוימת המתאימה לפניות, ונתפעל את האופנוע לפי סדר פעולות מוקפד ומדויק - נקבל מצב צפוי ונשלט (אני מקווה) של איבוד האחיזה, אך ללא איבוד היציבות. האמת, גם בתיאוריה זה לא נשמע קל.

קורס רכיבה החלקות בשטח עם פרוריידינג. קובי ליאני
עינם הפקוחה של המדריכים מביטה בנו תמיד והערות לשיפור ניתנות באופן שוטף/קובי ליאני

"יפה, עכשיו תחליק אותו עוד יותר"

כפיר לוין ואיתי אגמון עולים להדגמה על מסלול האימונים שכולל פניות על מצע אחיזה רעועה במקרה הטוב. עמית מסביר להם להתחיל לאט ורק אחר כך להגביר קצב כדי שנוכל לראות איך אנחנו נרגיש בהתחלה. זה לא מחזיק יותר מכמה שניות ומיד כל מה שאנחנו שומעים זה צווחות מנועים וחול שעף מהגלגלים האחוריים.

תורי מגיע, אני עולה על האופנוע ומגיע בחשש מה אל הקונוס הראשון. המדריכים נמצאים מסביבנו כל הזמן מרגיעים ומסבירים ומהקפה להקפה, הקצב עולה וגם החיבור שלי אל האופנוע הקליל. בחום הקיצי שלנו באוגוסט ובקורס שכזה, לא רק שהראש עובד קשה (כדי להפנים את כל החידודים), אלא גם הגוף ומזל שיש הפוגות קצרות להחלפות רוכבים שמאפשרות להתרענן.

אבל כבר בסוף הסשן הראשון, האסימון נופל. החלקת האופנוע אל הפניה השמאלית בעזרת הבלם האחורי נעשית נחושה יותר, מדויקת יותר ומאוחרת יותר. החשש מסגנון הרכיבה החדש? התפוגג איפשהו עם האבק בבריזת הצהריים. על תרגול המסלול האובאלי והמסלול ההיקפי, חזרנו שוב ושוב כשבכל פעם העיניים נפקחות יותר. זה עובד.

"כדי להפנים לגמרי את התועלת של הקורס הזה, כדאי לחזור עליו פעם או פעמיים נוספות ואני מבטיח לך שבכל פעם שתגיע אליו, תחווה משהו חדש ועמוק יותר, למרות שמדובר באותו הקורס בדיוק" כך סיכם כפיר. אז אנחנו סימנו V על הפעם הראשונה ובקרוב נשוב לעוד. קורס ההחלקות הוא לא רעיון חדש. רוכבי הכביש ורוכבי המירוצים בעולם גילו כבר מזמן את התועלת שבשילוב שני העולמות וגם בנקודה הצרה שלנו, התחושה היא כי החוויה תרמה רבות. לא, הקורס הזה הוא גם לא תעודת חסינות בפני החלקות ונפילות, אבל הוא כן מצליח להמחיש באופן יעיל ביותר את הקשר שבין הרוכב, תנועות הגוף שלו והצפי מראש לבטיחות ברכיבה. גם לעובדות שהרכיבה בשטח מאפשרת לעשות את התרגולת במהירות נמוכה (בזכות העצמת התחושות והאחיזה הנמוכה) ותחת העין הפקוחה של המדריכים, מוסיפות מאוד לביטחון.

לפניות לקובי ליאני, עורך וואלה! רכב: kobiliany@walla.com

עוד חדשות דו גלגלי בוואלה! רכב

מבחני דו גלגלי בוואלה! רכב

גם אתם יכולים להיות חברים שלנו בפייסבוק

קורס רכיבה החלקות בשטח עם פרוריידינג. קובי ליאני
קורס רכיבה החלקות בשטח עם פרוריידינג/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully