וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך: כך תקנו את המכונית הראשונה שלכם

ירון אדרי

30.9.2011 / 10:19

קניית מכונית עלול לסבך את חייכם, בעיקר אם זאת הפעם הראשונה בה אתם עושים זאת. וואלה! רכב עושים לכם קצת סדר

תאמינו או לא, אבל הדרך לקבלת רישיון נהיגה היא הקלה ביותר לנהג. מייד עם קבלת הטופס שהופך אותך לאדם חופשי יותר, מתחילה דרך ארוכה בעיקר עבור מי שמחליט לרכוש מכונית משל עצמו. זה מתחיל בשיטוט במודעות מכירה (או מודעות פרסומת במידה ומדובר במכונית חדשה), ממשיך בהליך סבוך בסופו אתה הופך לבעלים המאושר ועד ליום בו תמכור את המכונית שלך וחוזר חלילה.

רכישת מכונית ראשונה היא עניין מורכב בפני עצמו, גם מבלי שנכניס למשוואה את ההתרגשות הגדולה מעצם המעמד אליו זכית להגיע. וכמו בכל דבר בחיים, הצעד הראשון עשוי להיות מרומם נפש אך גם עלול להיות רווי בטעויות שתשפענה על העתיד שלך בכל הקשור בלהיות בעל רכב. כדי להגביר את הסיכוי לחוויה חיובית ולצמצם ככל הניתן את העניין השלילי שבכך, הנה מדריך ובו המלצות כיצד לרכוש את המכונית הראשונה שלך. והן תקפות גם למי שהייתה לו פעם, לפני הרבה שנים, מכונית משלו ומאס בשירותי הליסינג.

ממאקרו למיקרו

לכל אחד יש חלומות, אבל לא תמיד אפשר להגשים אותם. כך גם המכונית עליה חלמת כל חייך עלולה להמשיך ולהישאר בגדר פנטזיה בזמן שמכונית אפורה ופחות נחשקת תביא אותך מנקודה אחת לשניה. לרוב, מה שייקבע לאיזו מכונית תתחתן בסוף הוא סכום הכסף שתקציב לרכישה בין אם תשתמש בכולו או בחלקו. אחרי הכל, כולנו נוהגים במגבלת תקציב.

אם מכונית חדשה נמצאת על הפרק, כזאת עם ניילונים על המושבים והספרה 0 ליד המונח "בעלים קודמים" על רישיון הרכב, אז מצפה לכם עבודה קצת יותר קלה. שיחות עם חברים, עיון במבחני דרכים מקצועיים, שיטוט בפורומים וכדומה יעשו לכם סדר בבלגן וימקדו את חיפושכם בצורה יעילה.

יהיה יומרני להמליץ לכם מה לקנות היות ולכל אחד יש את ה"אני מאמין" שלו - אחד ירצה מכונית בסיסית שתתאים לשימושיו בדיוק, אחר ישאף לרכוש מכונית "דאווין' שתחמיא לו לאגו ושלישי בכלל יעדיף לרכוש את מי שתשמור הכי טוב על הערך שלה. לכן, נסו למקד את איסוף המידע לסוג הרכב שיותר מתאים לכם בין אם מדובר על גודל, ארץ מוצא, תכונות דינמיות וכו', ורישמו מה נכנס לכם לתוך התקציב. היות ומדובר במכונית חדשה לגמרי, לא צפויות לכם כל הוצאות נלוות פרט לביטוחים או אופציות בתשלום שמציעות היבואנית או חנויות האביזרים.

העניין הופך למורכב יותר כאשר מדובר ברכישה של מכונית משומשת. היות ומדובר במכונית שכבר עברה אי אילו קילומטרים בתנאים שלרוב אין לכם מושג מה הם, יהיה קשה לכם לקבוע באופן מדוייק מה רמת הבלאי העומדת לרעתה (או רעתכם אם נדייק). גם במקרה זה התקציב הוא שינחה אתכם אולם בשונה מקניית מכונית חדשה, הפעם אל תתפתו להשתמש בכולו.

לפני שנסביר מדוע יש לשמור בצד כמה אלפי שקלים בבואכם לקנות מכונית משומשת, בואו נתחיל לחפש את המכונית הבאה שלכם. הדרך השכיחה ביותר היא שיטוט במודעות מכירה במדורי עיתונים או אתרי מכירות באינטרנט, כשהאחרונים מאפשרים לכם חיפוש יעיל יותר על ידי סינון לפי יצרן, מחיר, נפח מנוע וכדומה. לאתרי אינטרנט יתרון נוסף בדמות פרסום תמונות הרכב מהן תוכל להסיק לא מעט על מצבו. אפשרות נוספת שהפכה לשכיחה יותר בשנים האחרונות הם מרכזי מכירות רכב משומש בין אם מדובר בחברות טרייד אין בבעלות יבואניות רכב רשמיות או חברות פרטיות. הפטנט עתיק היומין של שלט על החלון גם הוא לא פס מהעולם, אך אנא, הקפידו שלא לנסות ולשמור את המספר בנייד שלכם תוך כדי נהיגה.

מתחילים לחפש

ישנם מוכרים מפוקפקים, סוחרי רכב אך לא רק, אשר משתמשים בתמונות של מכוניות שמצאו ברחבי הרשת כדי לשכנע אתכם שזו הבונבוניירה הכי יפה שתוכלו למצוא. אם היא אכן נראית יפה מעבר לסביר או שמספר הרישוי מחוק, תמשיכו לחפש ואל תתפלאו אם אותה תמונה תופיע במודעות נוספות מה שאומר שיש להתייחס אליהן בחשדנות עודפת אפילו אם הן תתבררנה כאותנטיות. טיפ נוסף למי שחושד במוכר הרכב - רישמו את מספר הטלפון שלו בגוגל ואם הוא מופיע הרבה, סיכוי גדול שמדובר בסוחר. נציין כי לא כל סוחר רכב הוא בהכרח נוכל, אך כדאי שתדעו מראש מי האדם שאתם עומדים מולו ומה הם האינטרסים החבויים שלו.

אם הגעתם להחלטה כי הרכב המפורסם לטעמכם, רגע לפני שאתם מתקשרים הכינו מראש דף נייר ועליו מספר סעיפים שתמלאו ובינהם - סוג ודגם הרכב, מספר בעלים קודמים (יד, פרטי או ליסינג וכו'), קילומטראז', פגיעות פח ותאונות, צבע, תקלות קיימות, החלפה או שיפוץ מכלולים חשובים (מנוע, תיבת הילוכים וכו'), מועד פקיעת הרישיון (טסט) וכל סעיף נוסף כראות עינכם.

ריכוז כל הנתונים יאפשר לכם לברור בצורה טובה יותר את המועמדות אותן תלכו לראות במו עינכם, וכן להתרשם באופן ישיר מהמכונית והמוכר. גם כאן נמליץ לכם לומר יפה שלום באם משהו לא נראה לכם. יש לא מעט מכוניות העומדות למכירה וחבל שתקנו דווקא את זו שתמרר לכם את החיים או אף גרוע מזה.

דרך נוספת לבחון מי המוכר העומד לפניכם היא באמצעות השאלה "זה בקשר לרכב" כשאתם מתקשרים אליו. סוחר שברשותו מספר מכוניות ינסה להוביל לכך שתגידו אתם איזה רכב מעניין אתכם בין אם בשאלה ישירה או בשאלות עקיפות. כדאי גם לברר מי האדם הרשום ברישיון הרכב כבעלים מול תעודת הזהות של המוכר והשוואה לכתוב ברישיון הרכב ולהתייחס בחשדנות לכל מקרה בו שם המשפחה אינו זהה. על הדרך, השוו גם בין מספרי השלדה והמנוע שברישיון לאלה המוטבעים עליהם.

לבדוק או לא לבדוק?

ישנן מספר דרכים בהן אפשר להתחקות אחר עבר המכונית, וככל שתשתמשו בכולן כך יגבר הסיכוי לקנות מכונית מבית טוב. אם המכונית טופלה במשך חייה במוסך מורשה מטעם היבואנית, קורות חייה שמורים במחשב החברה ויחד עם המוכר (באם הוא הבעלים החוקיים) תוכלו לגשת ולבקש אותם. ספר רכב או תיעוד חשבוניות אף הוא יכול לתרום לכם מידע רב על חיי המכונית עד כה.

אלא שבכל מקרה, ובעיקר כשמדובר במכונית ששוייה אלפים רבים של שקלים, נמליץ לכם לעבור גם במכוני הבדיקה המורשים מטעם משרד התחבורה. אבל טרם עשותכם כך, הגיעו לכל הסכמה עם המוכר, רצוי מתועדת, שעלות הבדיקה תחול עליו במקרה ויתגלה כי הרכב עבר תאונה או מצבו המכני לקוי מאוד (לרוב מנוע ותיבת הילוכים) באם הוא לא הצהיר כך מראש. כעת, גשו למכון בו אתם בחרתם והקשיבו היטב לכל הערות הבוחן. חשוב לציין כי כדי להגן על עצמם מתביעה משפטית, בוחרים מכוני הרישוי לא לתת תשובות ישירות ומדוייקות אולם לרוב הם יתריעו בפני תקלה רצינית או אם הרכב עבר תאונה.

עלות בדיקת הרכב אינה זולה ועומדת על כ-500 שקלים לרכב פרטי ואף כפול מכך לרכב שטח עם מנוע דיזל. לכן, אל תקפצו למכון עם כל מכונית שאתם רואים אלא רק עם המועמדות שעברו בהצלחה את כל השלבים המוקדמים. תוצאות הבדיקה באם הן עונות על דרישותיכם, הם שלב חשוב נוסף היות ואלה תשפענה באופן ישיר על הליך המשא ומתן עם המוכר. גשו למוסך מורשה, בקשו הצעת מחיר בגין הליקויים והסכימו יחד עם המוכר על המחיר הסופי. עניין בטיחותי חשוב שכמעט ואינו נלקח בחשבון על ידי הקונים הם בולמים וצמיגים, שעלותם עשוייה להגיע לכמה אלפי שקלים. בקשו חוות דעת מקצועית גם עליהם ושקללו זאת בהצעתכם הסופית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

יישור קו

מזל טוב. מצאתם את המכונית הראשונה שלכם. אבל זוכרים שאמרנו להשאיר קצת כסף בצד? גם אם הצלחתם להפחית אלפים רבים ממחיר המכונית שרכשתם, קחו בחשבון שתצטרכו להשקיע אותם בחזרה על מנת לעשות לה "יישר קו". כוונת מונח זה היא לנסות ולהביא את המכונית לתקינות מרבית שתגביר את סיכוייה לחיים ארוכים תחת ידיכם מבלי לבקר תכופות במוסכים.

הליך יישור הקו נתון לשיקול דעתכם, אולם נמליץ לכם שלא לפסוח על אף אחד מהסעיפים הבאים; בצעו לרכב טיפול מקיף הכולל החלפת שמנים ומסננים, פלאגים, בלמים (כולל נוזל בלימה), רצועות לרבות רצועת תזמון באם לא ידוע לכם מתי הוחלפה בפעם האחרונה, צמיגים, בולמים, מצבר אם צריך וכו'. היקף הטיפול יכול בנקל לעלות לכם אלפים רבים גם מעבר לסכום ש"הרווחתם" בקנייה, אך כאמור, יגן עליכם מפני הוצאות מיותרות בהמשך.

פינוק מכוניתכם החדשה באביזרים חדשים החל בעץ ריח ועד מערכת סאונד משוכללת זה כבר דבר הנתון לשיקול דעתכם וטעמכם. גם כאן מדובר בהוצאות שעלולות להאמיר לאלפים רבים, אך הקפידו לעשות זאת רק לאחר שיישרתם קו והבטחתם מכונית תקינה ככל הניתן. אחרת, תאלצו לשמוע מוזיקה באיכות גבוהה כשניחוח אורנים צעירים עוטף אתכם בזמן שתחכו לגרר.

אז איך בוחרים בכלל מכונית?

נזכיר שוב כי כל אדם מחפש משהו אחר ברכב אותו ירצה לקנות, לא משנה אם מדובר במכונית חדשה או משומשת. לכן יש לקחת בחשבון כבר בתחילה כל דבר אפשרי כדי שקנייתכם לא תתגלה במרוצת השנים כטעות. ישנם מספר סעיפים עיקריים ודירוגם לפי סדרי העדיפות שלכם תעזור לכם גם כן לבחור את הרכב שיענה לדרישותיכם. אנו סידרנו על פי הא"ב, כך שאין כל חשיבות לדירוג שלנו.

אבזור
אמינות
בטיחות
חסכון בדלק
מחיר
מצב מכני
סחירות

שימו לב שהדירוג הינו אינדיבידואלי, ועל כן אל תתנו לאחרים לקבוע אותו עבורכם. אדם אחד יעדיף רכב שכלל לא יכנס למוסך במשך חייו ואילו חברו בכלל יחפש רכב שיעלה לו חיוך על הפנים בכל נסיעה ואז מה אם פעם בחודש משהו מתקלקל. כמו כן, יש בינכם כאלה שיכניסו למשוואה סעיפים משלהם כמו הנאה מנהיגה וכדומה.

עוד חשוב להזכיר כי לבעלות הראשונה של הרכב ישנה השפעה. כך למשל יש רוכשים שלעולם לא ירכשו מכונית שבגלגולה הראשון הייתה בבעלות ציי רכב (ליסינג, השכרה, חברה), ואילו לאחרים זה לא יהיה אכפת. בכל מקרה, נסו להתחקות אחר בעלויות קודמות ושקללו זאת בהצעתכם הכספית בהתאם למחירונים ולנהוג בשוק.

רגע לפני שמעבירים את הכסף

בתום הליך לא פשוט שיכול לעיתים לקחת אף מספר חודשים במקרה ומחפשים רכב מאוד מסויים, הגעתם לכלל החלטה כי זו המכונית שאתם רוצים בבעלותכם. כעת עליכם לחתום על זכרון דברים עם המוכר ובו תעגנו את זכותכם לרכוש את המכונית, חובות הצדדים המעורבים ולצד זה המחיר עליו הסכמתם. הסכמי זכרון דברים הינם אוניברסליים לרוב, ותוכלו למצוא דוגמאות באתרי אינטרנט שונים ולבחור את זה שהכי מתאים לכם. לא נפסול התייעצות עם עו"ד למרות העלות הנוספת הכרוכה בזאת.

כפי שמצבו המכני של רכב לא ממש ידוע לכם וטרם הקנייה תעשו את מרב המאמצים לפזר את הערפל, כך גם הבירוקרטיות שסביב הליך הרכישה. טרם העברת הבעלות בידקו היטב אם חל על הרכב שעבוד או עיקול כדי שמחר לא ידפקו הנושים על דלתכם ויעקלו את מכוניתכם. הבדיקה נעשית בהליך פשוט יחסית בבנק הדואר שם גם תבצעו את העברת הבעלות.

כידוע, ללא ביטוח חובה אסורה תנועת מכונית על הכביש, אך לעיתים לוקח קצת זמן עד שמסדירים זאת. אנו נמליץ לכם לעשות זאת מהר ככל הניתן שכן תאונה יכולה להתרחש בכל רגע נתון ואז עלולות לצוף בעיות משפטיות בינכם ובין המוכר או סתם אי נעימות מיותרת והוצאת כספים מיותרים היות והשתמשתם בביטוח שלו. כמו כן, חברת הביטוח תעמיד קשיים במידה ויידרש פיצוי בשל העברת הבעלות מאדם אחד לאחר. תתחדשו.


קונים מכונית חדשה? כדאי לכם לקרוא מה כתבנו עליה

אתם גם יכולים לשאול אותנו בפורום וואלה! רכב

או בדף הפייסבוק שלנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully