וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג האופניים

שי ארז

6.10.2011 / 15:15

יום כיפור נחשב לקדוש שבחגי ישראל, אבל בקרב הציבור החילוני הוא מוכר גם כ"חג האופניים". הנה כמה דברים שחשוב לדעת לפני שאתם או ילדיכם, עולים על הכבישים הריקים עם האופניים

יום כיפור הוא תופעה דתית וחברתית שאין דומה לה בכל העולם; אין אף מקום אחר ברחבי הגלובוס בו עוצרת מדינה שלמה את החיים למשך 24 שעות – חוץ מאשר בישראל. מטבע הדברים, ביום הכיפורים הופכים הכבישים הריקים לשעתם הגדולה של רוכבי האופניים מכל הגילאים, אשר נהנים מהאפשרות לרכוב ללא הפרעה או סיכון בכבישים. התופעה של רוכבי האופניים מתגברת משנה לשנה, כאשר עשרות אלפי זוגות אופניים נמכרים מדי שנה בשבועות שלפני החג. האומנם כבישים ריקים הם ערובה לרכיבה בטוחה? לא בהכרח. למרבה הצער, בכל שנה אנו עדים לעשרות רוכבי אופניים שנפצעים ומוצאים את עצמם בחדרי המיון ובמחלקות האורטופדיה של בתי החולים. אז כדי שמי מביניכם שרוכב על אופניים יעבור את החג בשלום, הנה כמה כללים ועצות שעליהם כדאי להקפיד.

מי ומי ברוכבים

רוכבי יום כיפור נחלקים לשלוש קבוצות עיקריות: הרוכבים ה"חובבנים-מקצוענים" - אלו שרוכבים בכל ימות השנה ומנצלים את הכבישים הריקים כדי לערוך רכיבות ארוכות, "רוכבי החג" - כאלו שרוכבים רק ביום כיפור אשר מרביתם בעלי ניסיון מועט ברכיבה, והילדים כמובן - שעשרות אלפים מהם ממלאים כל כביש ודרך, נהנים מהכבישים הריקים ועושים בהם ככל העולה על רוחם.

המקצוענים

יום כיפור הוא יומם הגדול של רוכבי הכביש; "אויביהם" הגדולים מאופסנים דוממים בחניה, ואין כמו לרכוב ללא פחד מנהג שיכור או טרוט עיניים. הבעיה היא שפתאום מצטרפים לכבישים עוד עשרות אלפי זוגות אופניים שרובם אינם מקפידים על הקודים המוסכמים של רכיבה בכביש, כמו כיוונים או שמירת מרחק, כך שלעתים חוויית הרכיבה על כביש ריק ממכוניות הופכת לסיוט שכולו רוכבים אחרים. מרבית רוכבי הכביש יעדיפו לעזוב את תחומי העיר ולצאת אל הכבישים הראשיים, אלא שדווקא שם הם עלולים להיתקל במכונית ואופנועים אשר מנצלים גם הם את הכבישים הריקים ואת היעדר המשטרה כדי לנסוע בפראות. לכן, גם אם אתם רוכבים מנוסים, השתדלו לרכוב בשולי הכביש והיו ערניים למתרחש בסביבתכם - לא פחות מאשר בכל יום אחר.

המזדמנים

מה עושים כשאסור לנסוע אבל גם לא ממש רוצים להישאר בבית כל היום? נוסעים לבקר חברים באמצעות כלי התחבורה היחיד ה"מותר" על פי סוקלי האבנים – האופניים. רוכבים אלו "נזכרים" לרוב באופניים פעם אחת בשנה, כך שבמרבית המקרים אין להם ניסיון של ממש ברכיבה. לרוכבים המשתייכים לקבוצה הזו מומלץ להתחיל לדווש כמה ימים לפני החג, על מנת להרגיל, לחמם ולשחרר את השרירים שרדומים כל השנה. רכיבה אחת ארוכה ללא הכנה, עלולה לגרום להתכווצויות שרירים שיימשכו בימים שלאחרי יום הכיפורים ואף לנזקים בלתי הפיכים. בעוד המקצוענים מקפידים לחבוש קסדה בכל רכיבה, דווקא הרוכבים המזדמנים לא תמיד מייחסים לכך חשיבות. זה המקום להזכיר כי קסדה היא אביזר חובה שיעילותו אינה מוטלת בספק. גם נפילה שלא באשמתכם ובמהירות נמוכה, עלולה להסתיים בפגיעת ראש שאפשר בהחלט למנוע. מומלץ גם ללבוש מגני מרפקים וברכיים; למגנים ישנו תפקיד חשוב בהגנה מפני שברים וחבלות חמורות – והם בהחלט יכולים לחסוך לכם סבל רב במקרה של נפילה. אל תוותרו על הבטיחות ברכיבה - ביום הזה, ובכל יום.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

ילדים

הסכנה הגדולה ביותר של ילדים היא מפני עצמם. הילדים רוכבים בקבוצות גדולות וצפופות מאוד, בתוך ריכוזי אוכלוסיה ובמרכזי הערים. סטטיסטית, מאות או אלפי זוגות אופניים במקום אחד הם מתכון להתנגשויות – ולעתים של קבוצה שלמה של רוכבים. צריך לזכור שכאשר רוכבים על אופניים בקבוצה, כל נפילה עלולה לגרור תגובת שרשרת, כך שכתוצאה מילד אחד שמאבד שיווי משקל, רוכבים אחרים עלולים להיפגע כאשר הם נתקלים בו או במי שלצדם כאשר הם מנסים לחמוק. לכן חשוב להסביר לילדים, עוד לפני החג, על החשיבות של שמירת מרווחים אחד מהשני, להיזהר ממקומות שבהם יש התקהלויות של אנשים, משבילים צפופים וממקומות שבהם שדה הראייה מוגבל. גם כאן חובת חבישת הקסדה היא ברורה מאליה ואסור בשום אופן לוותר עליה "בגלל שזה יום כיפור". הקסדה מגינה מפני נפילה ופגיעה של הראש בכביש ולא מפני פגיעה של מכונית. ליפול אפשר גם כשאין מכוניות בסביבה, ולכן חובה לחבוש את קסדה - גם ביום כיפור. התעקשו על כך והתנו בכך את רכיבת הילדים.

דבר נוסף שחשוב להזכיר לילדים, הוא שלמרות הכבישים הריקים, עדיין ישנה תנועה של מכוניות ורכבי הצלה. סף הערנות של הנהגים ביום כיפור אמנם גבוה מהרגיל, אולם מטבע הדברים, התנהגות הילדים לא תמיד צפויה. חשוב להסביר לילדים לרכוב בזהירות, לא להתפרץ לצמתים ולהסתכל היטב לפני שהם פונים אל הכביש – גם אם הרמזור שמעליהם ירוק. מאחר ויום כיפור נמצא כבר בתוך שעות החורף, החשיכה יורדת מוקדם וחשוב לצייד את הרוכבים הצעירים גם במחזירי אור ואמצעי תאורה כמו פסים זוהרים, פנסים ונצנצים.

כל היתר

הקלישאה שאף פעם אי אפשר להיות זהירים מדי - נכונה שבעתיים ביום כיפור. יש עוד הרבה רוכבים אחרים על הכבישים, ילדים עם כלי רכב ממונעים, הולכי רגל, עגלות תינוק, ובנוסף לכך יש עדיין תנועה של מכוניות – גם אם דלילה יחסית. חשוב לשמור על אותם כללי זהירות של רכיבה בטוחה, כאילו היה זה יום רגיל. חשוב לגלות ערנות לנעשה בכביש ולהתרחק ממקומות הומי אדם ומלאים ברוכבים אחרים. קסדה, מגנים, מחזירי אור ופנסים, הם לא בגדר המלצה אלא חובה לכל רוכב. דבר אחרון שחשוב להדגיש הוא נושא השתייה. כמו בכל פעילות גופנית, הגוף מאבד נוזלים רבים בזמן הרכיבה, כך שאם אתם מתכוונים לצום – ותרו על הרכיבה כדי שלא תתייבשו. חשוב לצייד את הילדים במים ואפילו בחטיף קטן שיוכל לספק אנרגיה בשעת משבר.
שיהיה לכולנו גמר חתימה טובה, וחג של רכיבה בטוחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully