וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נמאס מהצימר? טיולי הקראוונים תופסים תאוצה

עדיה פיטרמן

5.10.2011 / 12:57

במקום לדחוס את הבית לבגאז' אפשר לחבר את הבית למכונית; חניונים מסודרים אין אבל חברות השכרה ויצרנים יש; מדריך לגורר המתחיל

למנשה גבע, חובב טיולי טבע, היה חלום ילדות - לטייל בקרוואן בישראל. לפני כשמונה שנים, לאחר שהתחתן בשנית, החליט להגשים את החלום. "אשתי ואני קנינו את הקרוואן ללא אבזור. זו היתה ממש ערמה של פח. בנינו את פנים הקרוואן ושמנו בו מיטה זוגית ובר משקאות", הוא מספר. "במהלך השנים נולדו לנו שלושה ילדים ובאחרונה שידרגנו אותו והוספנו מיטת קומותיים. כיום אנחנו יוצאים לטיולים משפחתיים כ-15 פעמים בשנה. חלקם קצרים, למקומות כמו חופי אשקלון ואשדוד, וחלקם ארוכים - לים המלח, לאילת ולצפון". את הטיול בקרוואן מגדיר גבע "קצת יותר מפנק מאוהל, והכי חשוב - עדיין קרוב לטבע".

גלעד הירשל נוהג לטייל עם משפחתו בקרוואן ברחבי ישראל כעשר פעמים בשנה. את הקרוואן קנתה המשפחה לפני כארבע שנים, בעקבות בני משפחה שמטיילים בישראל בקרוואן כבר 20 שנה. משפחת הירשל משתתפת גם בטיולים קבוצתיים של המועדון הישראלי לקמפינג וקרוואנים, שהוקם ב-1965, ובמסגרתם יוצאים למפגשים ארציים כמה פעמים בשנה. "בראש השנה היינו בטיול לים המלח", מספר הירשל, "היה חם מאוד ויכולנו לשבת בקרוואן הממוזג לנוח. זה כמו אוהל משודרג, הרבה יותר נוח מכל הבחינות".

יוצאים לטייל

טיול בקרוואן הוא תופעה פופולרית מאוד ברחבי העולם. בישראל, ככל הנראה, יש רק כמה אלפי קרוואנים, אך התחום נמצא במגמת התפתחות. האפשרות לטייל בטבע עם מקום לינה סגור, ממוזג ומאובזר, בלי להיזדקק למלון, קורץ לרבים. יו"ר המועדון לקמפינג וקרוואנים, גיורא חן, אומר כי "התחום מתפתח בישראל באחרונה, גם מאחר שיש כמה יצרנים ישראלים של קרוואנים וגם מאחר שהדבר נהפך לאופנתי. מה שבעיקר חסר זה חניונים מסודרים ומתוחזקים, אך אנו עובדים מול הרשויות בנושא". חן מספר כי באחרונה החלה רשות הטבע והגנים להפעיל פיילוט בפארק אשכול שבו מקימים חניון ייעודי לקרוואנים.


בעבר, אנשים שרצו לטייל בקרוואן בישראל נאלצו לרכוש אותו. בשנים האחרונות אפשר להשכיר שני סוגי קרוואנים - קרוואן נגרר ואוטוקרוואן. האופציה הפופולרית יותר, גם ברכישה, היא זו של קרוואן נגרר המוצמד לרכב הפרטי באמצעות מתקן גרירה, בהתאם לתקנות משרד הרישוי. בקרוואן הנגרר אי אפשר לשהות בעת הנסיעה והוא מתפקד כמקום לינה ומנוחה בטיול. האוטוקרוואן, זה שניתן לנהוג בו ממקום למקום, נמצא פחות בשימוש בישראל. הבחירה בקרוואן נגרר, מסבירים המומחים בשוק, נובעת מעלויות אחזקה נמוכות יותר - אגרת רישוי לקרוואן נגרר עולה כ-70 שקל בשנה, והביטוח עולה כ-200 שקל בשנה. אחזקת אוטוקרוואן, לעומת זאת, עולה כמו אחזקת רכב.

בישראל פועלות גם כמה חברות להשכרת קרוואנים, ובנוסף אפשר לשכור קרוואן מאנשים שרכשו אחד. מחיר השכרת קרוואן נגרר בגודל של 4X2 מ"ר הוא 500-900 שקל ללילה, בהתאם לסוג הקרוואן ולמספר הלילות של ההשכרה. קרוואנים להשכרה כוללים מיטות, פינת ישיבה, מטבח מאובזר, מקלחת, שירותים, מזגן, ארון וטלוויזיה עם נגן DVD. הקרוואנים כוללים לעתים גם ציוד קמפינג, תאורת חירום, גנרטורים ומתקן לאופניים.

כמה זה עולה?

בפני מי שבוחר לקנות קרוואן נפתחה בשנים האחרונות האפשרות לרכוש מיצרנים ישראלים. קרוואן נגרר בייצור ישראלי ניתן לרכוש בטווח מחירים, החל ב-42 אלף שקל לקרוואן ריק ועד 130 אלף שקל לקרוואן מאובזר לגמרי. משה קוגוט מחברת רם-אור קוגוט, המייצרת קרוואנים מאז שנות ה-70, מסביר כי עלות הציוד הפנימי, הכולל בין השאר מיטות, מקרר, כיריים, כיורים, מקלחת ושירותים, נעה בין 20 אלף שקל ל-40 אלף שקל, בהתאם לרמת הפאר שמעוניינים בה. את עלות מתקן הגרירה מעריך קוגוט ב-1,500-2,000 שקל, תלוי בסוג הרכב.

הייצור של קרוואנים בישראל נעשה באמצעות בנייה על בסיס שלדה נגררת עם גלגלים, בהתאם להזמנת הרוכש. הייצור עובר דרך משרד הרישוי ולכל קרוואן יש מספר, והוא מחויב בביטוח חובה וטסט מדי שנה. "קיימים ארבעה גדלים של קרוואנים נגררים", מפרט קוגוט, "הגודל הנפוץ ביותר הוא הקטן - כשני מטרים רוחב על ארבע מטרים אורך. ניתן להכניס בו מיטה זוגית, פינת אוכל, סלון, שירותים, מקלחת ומטבח, והוא מיועד לשלושה אנשים". מחירו של קרוואן בגודל כזה הכולל אבזור יכול להגיע לכ-80 אלף שקל.

ניר פורר מחברת RV Caravans אומר כי "מחירו של קרוואן בגודל כזה עם אבזור ברמה אמריקאית, הכולל בנוסף למיטות, מטבח, שירותים ומקלחת גם תוספות כמו דוד מים חמים, מערכת חימום ומיקרוגל, יכול להגיע לכ-130 אלף שקל".

הגדלים הנוספים שבהם ניתן לקנות קרוואן נגרר הם באורך 4.5-5.5 מטרים. "אלה לא נגררים על ידי רכב פרטי אלא רק על ידי כלי רכב מסחריים כמו ג'יפים וטנדרים", מציין קוגוט. "הם כוללים יותר מיטות ויכולים להכיל ארבעה עד שמונה אנשים".

פורר מדגיש כי יכולת הגרירה של הקרוואן על ידי הרכב הפרטי תלויה במשקל שמותר לרכב לגרור. "משקל הקרוואן תלוי בכמות האבזור הפנימי, ונע מ-750 קילו עד טונה וחצי". את המשקל המותר לגרירה יש לברר במשרד הרישוי. עלות האבזור הפנימי בגדלים אלה יכולה לנוע בין 25 אלף שקל ל-50 אלף שקל, בנוסף לכ-50 אלף שקל עבור הקרוואן הריק.

קוגוט מספר כי השנה נמכרו יותר קרוואנים גדולים מבעבר: "ייתכן שקבוצת האנשים שאוהבים קרוואנים הם אוהבי טבע ושטח, ובמקרים רבים יש בבעלותם גם ג'יפ, אז הם רוצים קרוואן גדול ויכולים לגרור אותו". זמן האספקה של קרוואן יכול להגיע לארבעה חודשים מרגע ההזמנה. קוגוט מציין כי בתקופת הקיץ העומס רב יותר, לכן אם מעוניינים לטייל בקיץ כדאי להזמין את הקרוואן עוד בחורף, אז קיימת אפשרות אספקה בתוך 60 יום.

קרוואנים תוצרת חוץ

בפני מי שרוצה לרכוש קרוואן שלא בייצור ישראלי עומדות שתי אפשרויות - רכישת קרוואן מיד שנייה - האפשרות הפופולרית יותר - ויבוא אישי מחו"ל. בלוח המודעות של יד2, לדוגמה, קיימות מודעות מכירה לא מעטות של קרוואנים נגררים ואוטוקרוואנים. טווח המחירים הוא מ-40 אלף שקל ועד 250 אלף שקל, כאשר רוב הקרוואנים מאובזרים.

אפשרות היבוא האישי היא הבעייתית מבין האפשרויות, מציינים גורמים בשוק. מאחר שהקרוואן נחשב כלי רכב, מדובר בתהליך זהה לתהליך יבוא רכב. יש מגבלות על משקל הכלי המיובא, יש צורך להעביר את הקרוואן במעבורת משא לישראל, והוא עובר במכס בנמל וזקוק לאישורים של משרד התחבורה. מחיר קרוואן מיובא הוא 130-200 אלף שקל, מאחר שהמס עליו גבוה.

"המיסוי הגבוה הוא הבעיה העיקרית ביבוא", אומר חן, "זה אמנם ציוד נופש, אך משלמים עליו 82% מס כמו על רכב, לעומת אחוזי מס בודדים על יבוא סירה או יאכטה. דווקא קרוואן, שאמור להיות עממי, נהפך בישראל למותרות בגלל המסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully